fbpx

16 semne ca te apropii de burnout

Burnout suna asa, a schema noua intr-un sport extrem sau un nou fel de mancare la un burger place de hipsteri. Dar este una dintre cele mai mari capcane si piedici din viata unui freelancer sau antreprenor la inceput de drum.

Cei care muncesc din pasiune si, mai ales, cei care muncesc pentru ei insisi, au tendinta sa ignore faptul ca lucreaza multe ore pe zi, isi supraaglomereaza lista de proiecte si pun enorm de multa presiune pe propria persoana sa exceleze in orice fac. Suna cunoscut? Daca da, s-ar putea sa fii si tu printre cei predispusi sa intre in burnout.

Ce este burnoutul?

Burnoutul este o stare cronica de stres. Este felul in care se manifesta limtele tale fizice, psihice si intelectuale. Asa iti spun corpul si mintea ca e momentul sa o lasi mai moale. Burnoutul poate duce la:

  • Epuizare fizica si psihica
  • Nivel ridicat de cinism si detasare de toti si toate
  • Nemultumire continua, lipsa de productivitate si eficienta 

Care sunt semnele ca te apropii de burnout

Pe romaneste si pe scurt: daca te simti extenuat mereu, iti e mereu greu sa adormi sau sa te trezesti, incepi sa urasti orice proiect pe care lucrezi sau chiar specializarea pe care ti-ai ales-o si incepi sa te simti si sa si fii incompetent, ai semne clare de burnout. Bineinteles, burnoutul nu este ceva datorat 100% muncii. Este un cumul al traiului, muncii si educatiei din secolul nostru, dar felul in care muncim contribuie foarte mult.

Semne de epuizare fizica si psihica

1. Extenuare cronica

Initial simti ca ai cateva zile mai fara energie si te simti obosit aproape mereu. Pe parcurs, incepi sa te simti extenuat atat fizic si emotional. Simti ca esti secat de orice putere si ti-e groaza de orice noua zi sau orice task nou care apare.

2. Insomnie

La inceput vei crede ca ai 1-2 nopti pe saptamana cand iti e un pic mai dificil sa adormi. Stai si te uiti in tavan 1-2 ore inainte sa adormi. Cu timpul, va deveni un chin zilnic un de oricat de obosit vei fi, iti va imposibil sa adormi. Tin minte o perioada mai din tinerete cand reuseam sa adorm abia la 4-5 si ma trezeam la 7-8. A durat ceva pana cand corpul a zis „piua” si am cazut in nas. Dar daca stiam de pe atunci sa citesc semnele, evitam acel burnout crunt din care am avut nevoie de o luna si ceva sa ies.

3. Neatentie, lipsa de concentrare si memorie slabita

Lipsa de concentrare si tendinta de a uita lucruri sunt semnele de inceput. Mai apoi, lipsa de concentrare si neatentia te pot aduce in situatia in care nu mai esti functional, nu mai poti sa-ti faci treaba si lucrurile nerezolvate incep sa se adune.

4. Dureri si alte simptome fizice

Este posibil sa simti dureri in piept, palpitatii, respiratie ingreunata, ameteala, senzatie de lesin, dureri gastrointestinale sau dureri de cap, nu toate simultan. Sigur, trebuie sa mergi si la un doctor, dar cel mai probabil sunt niste lucruri pe care le simti din cauza stresului prelungit. Toate simptomele enumerate aici sunt simptome fizice ale anxietatii.

5. Te imbolnavesti mai usor si mai des

Stresul este groaznic pentru sistemul imunitar. Il slabeste pana in punctul in care nu mai poate tine la distanta eficient infectiile, gripa, alergiile si alte boli. Si astfel racesti de 4 ori consecutiv, ai diverse alergii pe piele, faci diverse infectii sau iti este foarte greu sa le tratezi.

6. Lipsa poftei de mancare

In prima faza este posibil sa nu simti ca ti-e foame si sa sari peste cateva mese. Si asta se va repeta zile la rand, saptamani la rand. Pe parcurs, insa, este posibil sa iti pierzi cu totul pofta de mancare si sa slabesti ingrijorator de mult.

7. Anxietate

Se manifesta printr-o stare constanta de tensiune, griji si nervozitate. Cu cat te apropii mai mult de burnout, cu atat simptomele se agraveaza si te pot impiedica sa-ti duci la bun sfarsit proiectele sau sa incepi altele. La un moment dat poti ajunge sa ai chiar si atacuri de panica.

8. Furie

Cel mai probabil nu te vei prinde inca de la inceput. Ti se va parea ca ai doar niste zile in care esti mai iritabil si te mai ratoiesti gratuit la oameni. Cum ni se intampla tuturor. Sau poate chiar n-o sa observi nimic. Poate o sa ai asa un feeling ca te certi mai des cu cei din jur. Cu timpul momentele astea de iritabilitate vor evolua catre adevarate episoade de furie. Draci pe steroizi, cum li se mai spune in poporul tanar.

9. Despresie

La inceput vei avea zile in care esti lipsit de speranta, in care te invinovatesti pentru diverse lucruri si situatii care s-au intamplat sau nu s-au intamplat, in care te gandesti ca nu ai nici scop pe planeta asta. Daca ajungi in punctul asta, e bine sa cauti niste ajutor specializat.  

10. Neglijare fizica

Neglijarea este unul dintre semnele cele mai usor de detectat. Pentru ca este foarte vizibila. Cand te apropii de burnout, incepi sa nu mai faci dus atat de des, sa nu mai ai atata grija de hainele cu care te imbraci, sa nu te mai speli pe dinti la fel de des, sa nu te mai tunzi, sa nu te mai aranjezi, sa nu mai mergi la sala, sa nu mai conteze ce si daca mananci etc. Daca ai o banuiala ca ti se aplica, dar nu esti genul foarte sincer cu tine, incepe sa urmaresti frecventa activitatilor si vezi ce observi.  

Semne de cinism si detasare

1. Lipsa de entuziasm

O poti detecta in cateva momente cheie: dimineata cand nu ai niciun chef sa te apuci de treaba, spre seara cand abia astepti sa termini ce ai de facut, iritarea cu care intampini un proiect nou, graba cu care il rezolvi si il livrezi etc. Daca nu intervii, lipsa asta de entuziasm se poate extinde si catre alte aspecte ale vietii tale. Este unul dintre semnele cele mai usor de detectat ale uni burnout iminent.


Asculta Viata de Freelancer PODCAST pe:
Anchor.fm aici sau Spotify aici


2. Izolare

Incepe ca un mic impuls de a te sustrage de la ocaziile de socializare: refuzi o invitatie la pranz sau la o bere pe seara, lucrezi in locuri izolate sau chiar exclusiv de acasa. Mai apoi, incepi sa te enervezi daca cineva vorbeste cu tine, iti scrie sau te suna. Izolarea o detectezi cel mai bine daca iti urmaresti zilele. Fii atent cum decurg si cate zile trec fara sa iesi din casa. Mersul la magazinul de la colt pentru paine nu se pune.

3. Detasare

Detasarea este un sentiment ingrat in care simti ca esti deconectat de la oamenii, proiectele si lucrurile din jur. Se poate manifesta prin lipsa de entuziasm, izolare, pesimism, lipsa de incredere in oameni, iresponsabilitate, lipsa de punctualitate etc. Practic este durerea in cot 100% naturala. Pentru un freelancer sau antreprenor, detasarea este periculoasa. Poate avea consecinte negative in business si multe dintre ele pot fi permanente.   

Semne de nemultumire continua, lipsa de eficienta si neglijenta

1. Apatie si lipsa de speranta

Apar ca un sentiment general ca nimic nu merge bine si nimic nu mai conteaza. Parte a depresiei in general, apatia si lipsa de speranta sunt clasate separat aici pentru ca sunt niste lucruri palpabile si usor de cuantificat. 

2. Lipsa de productivitate

Majoritatea oamenilor au impresia ca lispa de productivitate vine mereu din lene. In realitate, lipsa de productivitate este o consecinta a unei stari psihice si fizice deloc optime. Productivitatea scade mult atunci cand esti aproape de burnout, cand nu dormi, nu mananci, nu ai grija de tine, nu faci sport etc.

3. Neglijarea pasiunilor

Fiecare dintre noi are macar o pasiune, un lucru pe care il face ca sa se relaxeze. Fie ca practica un sport, deseneaza, se uita la documentare, citeste un anumit gen de carti, colectioneaza timbre, etc. Stii ca esti aproape de burnout cand hobby-ul tau nu iti mai aduce niciun pic de relaxare sau fericire.  

Daca bifezi doar la cateva dintre ele sau daca bifezi la mai multe, te sfatuim sa introduci in programul tau procrastinarea programata sau relaxarea fortata. Burnoutul este ca bolile alea despre care ne spuneau parintii ca e mai bine sa le prevenim decat sa le tratam. Chiar daca nu este o afectiune grava in sine, nu este o boala recunoscuta de Colegiul Medicilor, perioadele de burnout duc la o degradare incredibila atat a corpului, cat si a mintii.

Nu uita de ce ai ales viata de freelancer

Cel mai probabil ai ales viata pe cont propriu tocmai pentru a reduce riscurile de burnout, insa atunci cand lucrezi pentru tine si esti perfectionist sau overachiever risti sa ajungi in burnout fara iti dai seama. Scopul in viata ta de freelancer trebuie sa fie sa faci smart money, nu tough money.