Brand personal vs brand pentru business – pe care să-l alegi?

Freelancerii se confruntă cu aceleași probleme ca orice alt antreprenor când vine vorba de această alegere. Cert este că trebuie să ai o imagine cât mai clară, cât mai devreme în drumul tău, pentru a stabili detaliile care să te reprezinte în fața pieței tale țintă.

Care sunt diferențele?

Argumente pro și contra pentru fiecare

Dacă fac alegerea greșită pentru mine?

În acest articol vei găsi răspunsurile de care ai nevoie pentru a lua o decizie.


Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer și să intri în grupul nostru de Facebook, unde ne întâlnim să împărtășim probleme, soluții, tool-uri, resurse și stăm la povești despre disciplină, rețete de success și tot ce este util în viața unui freelancer.


Ce este un brand personal?

Așa cum probabil îți poți da seama chiar din titlu, un brand personal te are pe tine, freelancerul, omul, în centrul atenției.

În cazul în care vrei să construiești o comunitate în jurul tău (acțiune care ar trebui să facă parte din strategia ta), aceasta va ajunge să îți cunoască valorile personale, competențele și personalitatea. Numele tău și stilul tău de viață (nu, asta nu înseamnă că vei deveni automat influencer) vor fi stâlpii brand-ului tău. Nu trebuie neapărat să fii o persoană super deschisă, însă trebuie să fii dispus să îți expui părți din viață.

Ce este un brand pentru business?

Un brand pentru business este orice vrei tu să fie. Îi dai un nume care să-ți placă, îi construiești un set de valori, îi faci un design care să îl definească. Pe scurt, îi creezi o întreagă identitate de la 0. De regulă, în spatele unui astfel de brand se ascunde o echipă, iar brandul înglobează tot vibe-ul colectivului. Însă, bineînțeles, orice solopreneur sau freelancer poate să își construiască un brand pentru business-ul lui. Atenție: și un business poate să aibă pe cineva care să fie ”fața” business-ului, iar acea persoană va avea un brand personal care ajută și la creșterea afacerii. Este chiar recomandat.


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

SoundCloud | Spotify | Anchor.fm | Google Podcasts | Apple Podcasts


Avantaje și dezavantaje ale unui brand personal

Avantaje

Construiești o conexiune mai strânsă cu audiența

Indiferent de tipul de brand pe care îl alegi, nu uita: oamenii cumpără de la oameni. Într-adevăr, un brand personal excelează la acest capitol. Audiența ta ajunge să te cunoască pe tine, să te placă și să aibă încredere în tine. Mai mult decât atât, având în vedere importanța împărtășirii detaliilor din viața ta, acest tip de conținut online devine chiar parte din strategia ta de marketing.

Tip: nu face oversharing. E bine să îți arăți viața, dar nu e nevoie să expui chiar tot.

Evoluează odată cu tine

Unul dintre avantajele unui astfel de brand, mai ales dacă ești la început de drum și nu știi exact unde te va duce viața, este că poți pivota oricând pentru că nu ești legat de o identitate separată. Oamenii te urmăresc pentru că sunt interesați de tine, deci îi poți lua și pe ei în direcția nouă în care decizi să mergi.

Te poziționezi ca un lider în domeniul tău

Concentrarea pe construirea unui brand personal vine și cu avantaje legate de multiplele părți ale vieții tale pe care trebuie să le prezinți. De exemplu, în ziua de astăzi, un expert este mai mult decât un profesionist care are cunoștințe în domeniu. Oamenii caută acum lideri care să dea dovadă de inteligență emoțională, bunătate, umanitate. Un brand personal îți va permite să evidențiezi aceste aspecte ale personalității tale și să îți întărești imaginea de expert în care oamenii pot avea încredere cu proiectele lor.

Dezavantaje

Posibilitatea lipsei de profesionalism

Este posibil ca unii oameni din audiența ta să te perceapă ca un profesionist mai puțin pregătit pentru că există părerea preconcepută că elitele fac parte din companii ”serioase”.

Expunerea poate deveni copleșitoare

Când ai un brand personal, tu ești centrul atenției. Sigur, poți alege cât de mult să te expui, dar este inevitabil să permiți unei mulțimi de oameni să vadă diferite aspecte ale vieții tale. Este nevoie de curaj și persistență, căci uneori este posibil să te saturi de a mai ieși în față în acest fel, deși ți-ai dori să poți să crești în continuare.

Avantaje și dezavantaje ale unui brand pentru business

Avantaje

Inspiră mai multă încredere

Un brand pentru business are șansa de a da mai multă dovadă de profesionalism. Arată mai serios și, de cele mai multe ori, indică faptul că există un colectiv în spatele lui, care poate să colaboreze pentru a îndeplini obiectivele cu success.

Te ambiționează să creezi o strategie

Deși asta se poate întâmpla și când construiești un brand personal, un brand pentru business are un vibe super diferit. Îți dă o senzație de importanță, de ”mai mare”, deci trebuie să depui efort pentru a-i aduce success. Te poate pune mai ușor în modul de antreprenoriat și să te ambiționeze să tratezi cu seriozitate strategiile de vânzări, marketing, planul de business etc.

Este separat de viața personală

Atunci când ai un brand pentru business, îi poți construi propria lui identitate, iar tu te poți ascunde în spatele ei. Nu trebuie neapărat să te expui (deși e bine ca oamenii să poată recunoaște cine e în spatele afacerii), deci viața ta rămâne în privat.

Mai mult, poți să vinzi oricând business-ul dacă nu mai vrei să te ocupi de el.

Dezavantaje

Conexiune mai slabă cu audiența

Oamenilor le place să urmărească și să interacționeze cu alți oameni. Mai ales în 2021, ne-am săturat, ca și colectiv, să avem parte de conținut sec și plictisitor. Căutăm conexiune, povești și umanitate. Nu este imposibil, dar este mai greu pentru un brand pentru business să îndeplinească această dorință.

Competiție mai mare

Este mai greu să te diferențiezi de competitori. Trebuie să depui mai mult efort ca să evidențiezi beneficiile colaborării cu tine/echipa ta. De asemenea, este posibil să pierzi puncte de încredere din cauza lipsei unei conexiuni mai profunde cu audiența ta.

În concluzie, nu există o alegere greșită când vine vorba de brand personal vs. brand pentru business, însă trebuie să te gândești bine la obiectivele tale, la personalitatea ta și impactul pe care tipul de brand îl va avea în viața ta.