fbpx

Ce e un freelancer si ce inseamna sa fii freelancer?

In primul rand este important sa spunem ca in acest articol nu o sa vorbim despre ce e un freelancer din punct de vedere juridic sau legislativ. Ci ne vom concentra pe raspunde la intrebarea Ce este un freelancer de succes si ce inseamna sa fii un freelancer.

Pe cat de simplu pare raspunsul, pe atat de greu este in realitate sa definesti ce inseamna sa fii un freelancer in era asta moderna. Ideea este ca traim niste vremuri foarte misto si ar trebui sa ne consideram niste norocosi pentru ca tehnologia ne permite sa lucram practic de oriunde. Bineinteles in domeniile unde nu este necesara o prezenta fizica la birou. Atunci apare momentul in care switch-ul catre freelancing incepe sa devina o optiune din ce in ce mai atractiva.

Definitie

Dar inainte sa intram in detalii, hai sa vedem intai ce este un freelancer, ca definitie. Un freelancer este un liber profesionist (a se citi expert in domeniul lui) care ofera un serviciu in schimbul unei remuneratii financiare. Simplu pana aici. El nu este angajatul nimanui, colaboreaza cu diversi clienti pe proiecte punctuale sau alege colaborarile long term. Prima varianta, cea de proiecte punctuale este mai atractiva si mai cool (ca tot o sa ne vedeti folosind romgleza la greu in articolele noastre putem sa ii zicem si „mai challenging”) pentru ca e o provocare, e mereu ceva nou si rezultatul se vede rapid. A doua varianta, poate mai monotona ca tip de lucru, este mai avantajoasa de obicei, pentru ca ofera predictibilitate, siguranta si salveaza timp. Cum? In primul rand nu mai pierzi zile intregi cu achizitia de noi clienti.

Din experienta noastra, pentru a jongla intre siguranta financiara si provocarile care ne tin in priza, un raport de 60-40 in favoarea proiectelor de lunga durata este optim si chiar de dorit.

A company of one

Practic, un freelancer este “a company of one” in care el trebuie sa stie de toate. Pe langa skillul pe care il are si pe care il monetizeaza, freelancerul este si business developer, product developer, sales guru, brand ambasador, marketing manager, baiatul (sau fata) de la IT, contabil, strateg, secretara, bucatar, sofer si multe altele. Un freelancer de succes este cel care isi ia in serios rolul de antreprenor si isi face un business plan ca la carte. Altfel risca sa il ia valul, sa incerce proiecte in stanga si in dreapta si sa isi ocupe timpul cu activitati care pe termen lung nu produc valoare si rezultate. Iar la final se trezeste ca banii s-au dus pe facturile de luna trecuta, iar luna asta nu are din ce sa isi plateasca rata la casa.

Stim ca suna cool ideea cu imi dau demisia, stau acasa sau la plaja sau unde viseaza fiecare, fac toata ziua logo-uri, grafica, UX, scriu sau traduc texte sau orice altceva poate sa faca un freelancer. Dar ca aceasta idee sa fie viabila si de succes, este necesara o abordare business a freelancingului. Iar noi de asta suntem aici. Sa te ajutam sa treci prin toate etapele si sa obtii rezultatele dorite. Suntem freelanceri cu experienta in industriile creative si antreprenoriat si intelegem foarte bine provocarile prin care treci cand iti construiesti o viata independenta. Pentru ca am trecut si noi prin ele.

Ce inseamna sa fii un freelancer de succes?

In ultimul an si jumatate am avut peste 200 de interviuri si discutii cu freelanceri si solopreneuri de prin toata lumea. Cea mai des intalnita si cea mai mare problema pe care aproape toti o intampina este lipsa de constanta in venituri. Atunci ne-am pus palariile de consultanti si antreprenori si am incercat sa intelegem de unde vine problema asta. Pentru ca, desi este prezentata ca o problema, in realitate este doar un simptom al unei probleme mai profunde.

Asa ca am analizat felul in care majoritatea freelancerilor fac vanzari.

Totul se intampla in niste etape ideale:

  1. Mai intai ai Etapa de networking, discutii si dat sfoara in tara ca ai timp sa asimilezi un client nou;
  2. Apoi treci la Etapa de propuneri si ofertare;
  3. Apoi urmeaza Etapa de semnat contractele si facut treaba administrativa si legala;
  4. Si intr-un final glorios, ajungi si la Etapa de implementare si livrare a proiectelor.

Datorita specificitatilor si nisarii tipologiei de produse si servicii pe care un freelancer le poate livra, dar si datorita unui sistem demn de legile lui Murphy, lucrurile tind sa se intample altfel.

Dar in realitate ele se intampla asa:

  1. „Panica, panica, panica. Nu am proiecte.” Atunci scoti sabia de vanzatori si te arunci cu toata energia in vanzari. Si vinzi cum stii tu mai bine. Si ca un facut, raspunsurile intarzie.
  2. Fix cand ajungi cu un picior in pragul disperarii, vine primul raspuns afirmativ. Da, vrem sa lucram cu tine. Cand sa te apuci de implementare, pentru ca ai vandut cu toata energia pe care o aveai disponibila, vine si al doilea raspuns afirmativ. Si al treilea. Si acum faci un switch major si te arunci cu totul in implementare.
  3. Pentru ca au venit atat de multe proiecte, nu te mai ocupi de vanzari deloc. Trebuie sa livrezi si asta iti ocupa 101% din timp.
  4. Tragi tare si livrezi si la timp si la nivelul de calitate asteptat. Insa ce sa vezi. Toate proiectele au tendinta de a se termina cam in acelasi timp. Nu zic ca se intampla mereu, insa in destul de multe cazuri asa decurge treaba.
  5. Ai livrat, ai incasat, toate bune. Acum ce faci? Te intorci la punctul 1 si reiei etapa in care cheltui multa energie, insa nu incasezi.

Si iata de unde se trage lipsa de constanta in proiecte si venituri. Se cele mai multe ori nu exista un proces de vanzare bine pus la punct si controlat.

Stiu la ce va ganditi. Articolul a iesit putin din zona de a raspunde la intrebarea de la care am plecat, Ce este un freelancer. Dar introducerea asta in vanzari cred ca e foarte importanta pentru a intelege paradigma si contextul in care se intampla lucrurile.

Asadar am descoperit ca freelancerii de succes au 4 caracteristici importante in comun:

  1. Se raporteaza la ei insisi si se pozitioneaza ca antreprenori.
  2. Mereu se uita la ce fac ca la un produs, nu ca la servicii vandute catre cel care ofera cel mai bun beneficiu.
  3. Se concentreaza pe crestere si la scalabilitate.
  4. Planifica, planifica, planifica si iar planifica.

Schimbarea de mindset

Prima schimbare vine din schimbarea de rol. Schimbare de rol care, de fapt, inseamna ca in loc sa ai un singur sef in cadrul unei singure organizatii, ai mai multi sefi din mai multe organizatii.

Probabil ca fiecare dintre noi a auzit macar o data in viata dialogul ala, care chiar daca este o gluma, are un sambure de adevar:

– Cand vrei sa fie gata?

– Ieri.


Si tentatia de a accepta proiectul este mare.

Insa cei mai buni dintre freelanceri nu creeaza raportul de munca in termeni de pret pe ora inmultit cu numarul de ore lucrate. Ci se duc spre crearea de valoare. Care este cam singura cale catre crestere. Generarea de valoare, nu inchirierea timpului pentru un fee orar.

Un alt lucru important de avut in vedere este ca planificarea, fara KPI si urmarirea rezultatelor nu este chiar atat de buna. Din acest motiv un freelancer de succes este cel care isi va masura in permanenta rezultatele:

  1. Unde sunt raportat la planul pe care mi l-am facut din punct de vedere financiar, timp lucrat si proiecte livrate?
  2. Ce nu decurge conform planului? De ce? Ce pot face mai bine, ce pot optimiza, ce pot anula?
  3. Care sunt cele 20% din proiecte, servicii si activitati care imi aduc 80% din beneficii (Principiul lui Pareto).
  4. Cati bani am incasat, cati bani am cheltuit, cu cati bani am ramas?
  5. Din ce voi castiga peste 3 luni? Dar peste 6?

Poti sa fii un freelancer de succes? Sigur ca da.

Va fi usor? Sigur ca nu. Mai ales daca ti-e groaza de munca.

Merita? Absolut da.

Intoarce-te la Scoala vietii de freelancer | Modulul 1: Cum incepi si continua articolele.