Ce e un freelancer și ce înseamnă să fii freelancer?
Sumar articol
Share
Pe cât de simplu pare răspunsul, pe atât de greu este în realitate să definești ce înseamnă să fii un freelancer în era asta modernă. Ideea este că trăim niște vremuri foarte mișto și ar trebui să ne considerăm niște norocoși pentru că tehnologia ne permite să lucrăm practic de oriunde. Bineînțeles în domeniile unde nu este necesară o prezența fizică la birou. Atunci apare momentul în care switch-ul către freelancing începe să devină o opțiune din ce în ce mai atractivă.
Definiție freelancer – liber profesionist
Deci, ce este un freelancer? Este un liber profesionist (a se citi expert în domeniul lui) care oferă un serviciu în schimbul unei remunerații financiare. Simplu până aici. El nu este angajatul nimănui, colaborează cu diverși clienți pe proiecte punctuale sau alege colaborările pe termen lung. Prima variantă, cea de proiecte punctuale este mai atractivă și mai cool pentru că e o provocare, e mereu ceva nou și rezultatul se vede rapid. A doua variantă, poate mai monotonă că tip de lucru, este mai avantajoasă de obicei, pentru că oferă predictibilitate, siguranță și salvează timp. Cum? În primul rând nu mai pierzi zile întregi cu achiziția de noi clienți.
Din experiență noastră, pentru a jongla între siguranță financiară și provocările care ne țin în priză, un raport de 60-40 în favoarea proiectelor de lungă durată este optim și chiar de dorit.
A company of one
Există multe discuții pe subiectul “ce este un freelancer”. Printre ele și cea în care se spune că un freelancer este “a company of one” în care el trebuie să știe de toate. Pe lângă skill-ul pe care îl are și pe care îl monetizează, freelancerul este și business developer, product developer, sales guru, brand ambasador, marketing manager, băiatul (sau față) de la IT, contabil, strateg, secretară, bucătar, șofer și multe altele.
Un freelancer de succes este cel care își ia în serios rolul de antreprenor și își face un business plan că la carte. Altfel riscă să îl ia vălul, să încerce proiecte în stânga și în dreaptă și să își ocupe timpul cu activități care pe termen lung nu produc valoare și rezultate. Iar la final se trezește că banii s-au dus pe facturile de luna trecută, iar luna asta nu are din ce să își plătească rată la casă.
Știm că sună cool ideea cu îmi dau demisia, stau acasă sau la plajă sau unde visează fiecare, fac toată ziua logo-uri, grafica, UX, scriu sau traduc texte sau orice altceva poate să facă un freelancer. Dar că această idee să fie viabilă și de succes, este necesară o abordare business a freelancingului. Iar noi de asta suntem aici. Să te ajutăm să treci prin toate etapele și să obții rezultatele dorite. Suntem freelanceri cu experiență în industriile creative și antreprenoriat și înțelegem foarte bine provocările prin care treci când îți construiești o viață independentă. Pentru că am trecut și noi prin ele.
Ce înseamnă să fii un freelancer de succes?
În ultimul an și jumătate am avut peste 200 de interviuri și discuții cu freelanceri și soloprenori de prin toată lumea. Cea mai des întâlnită și cea mai mare problemă pe care aproape toți o întâmpina este lipsă de constanța în venituri. Atunci ne-am pus pălăriile de consultanți și antreprenori și am încercat să înțelegem de unde vine problemă asta. Pentru că, deși este prezentată că o problemă, în realitate este doar un simptom al unei probleme mai profunde.
Așa că am analizat felul în care majoritatea freelancerilor fac vânzări.
Totul se întâmplă în niște etape ideale:
- Mai întâi ai Etapa de networking, discuții și dat sfoară în țară că ai timp să asimilezi un client nou;
- Apoi treci la Etapa de propuneri și ofertare;
- Apoi urmează Etapa de semnat contractele și făcut treaba administrativă și legală;
- Și apoi ajungi și la Etapa de implementare și livrare a proiectelor.
Datorita specificitatilor și nișării tipologiei de produse și servicii pe care un freelancer le poate livra, dar și datorită unui sistem demn de legile lui Murphy, lucrurile tind să se întâmple altfel.
Dar în realitate ele se întâmplă așa:
- “Panică, panică, panică. Nu am proiecte.” Atunci scoți sabia de vânzător și te arunci cu toată energia în vânzări. Și vinzi cum știi tu mai bine. Și ca un făcut, răspunsurile întârzie.
- Fix când ajungi cu un picior în pragul disperării, vine primul răspuns afirmativ. Da, vrem să lucram cu tine. Când să te apuci de implementare, pentru că ai vândut cu toată energia pe care o aveai disponibilă, vine și al doilea răspuns afirmativ. Și al treilea. Și acum faci un switch major și te arunci cu totul în implementare.
- Pentru că au venit atât de multe proiecte, nu te mai ocupi de vânzări deloc. Trebuie sa livrezi și asta îți ocupă 101% din timp.
- Tragi tare si livrezi si la timp si la nivelul de calitate așteptat. Însă ce sa vezi. Toate proiectele au tendința de a se termina cam în același timp. Nu zic ca se întâmplă mereu, însă în destul de multe cazuri asa decurge treaba.
- Ai livrat, ai încasat, toate bune. Acum ce faci? Te întorci la punctul 1 și reiei etapa în care cheltui multă energie, însă nu încasezi.
Iată de unde se trage lipsa de constanță în proiecte și venituri. De cele mai multe ori nu există un proces de vânzare bine pus la punct și controlat.
Știm la ce vă gândiți. Articolul a ieșit puțin din zona de a răspunde la întrebarea de la care am plecat, Ce este un freelancer. Dar introducerea asta în vânzări e foarte importantă pentru a înțelege paradigma și contextul în care se întâmplă lucrurile.
Freelancerii de succes au 4 caracteristici importante în comun:
- Se raportează la ei înșiși și se poziționează ca antreprenori.
- Mereu se uită la ce fac ca la un produs, nu ca la servicii vândute către cel care oferă cel mai bun beneficiu.
- Se concentrează pe creștere și la scalabilitate.
- Planifică, planifică, planifică și iar planifică.
Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer și să intri în grup pentru a fi la zi cu toate noutățile.
Schimbarea de mindset
Prima schimbare vine din schimbarea de rol. Schimbare de rol care, de fapt, înseamnă că în loc să ai un singur șef în cadrul unei singure organizații, ai mai multi șefi din mai multe organizații.
Probabil că fiecare dintre noi a auzit măcar o dată în viață dialogul ăla, care chiar dacă este o glumă, are un sâmbure de adevăr:
– Când vrei să fie gata?
– Ieri.
Și tentația de a accepta proiectul este mare.
Insa cei mai buni dintre freelanceri nu creează raportul de muncă în termeni de preț pe oră înmulțit cu numărul de ore lucrate. Ci se duc spre crearea de valoare. Care este cam singura cale către creștere. Generarea de valoare, nu închirierea timpului pentru un fee orar.
Un alt lucru important de avut în vedere este că planificarea, fără KPI și urmărirea rezultatelor nu este chiar atât de bună. Din acest motiv un freelancer de succes este cel care își va măsura în permanență rezultatele:
- Unde sunt raportat la planul pe care mi l-am facut din punct de vedere financiar, timp lucrat și proiecte livrate?
- Ce nu decurge conform planului? De ce? Ce pot face mai bine, ce pot optimiza, ce pot anula?
- Care sunt cele 20% din proiecte, servicii și activități care îmi aduc 80% din beneficii (Principiul lui Pareto).
- Câți bani am încasat, câți bani am cheltuit, cu câți bani am rămas?
- Din ce voi câștiga peste 3 luni? Dar peste 6?
Poti sa fii un freelancer de succes? Sigur că da.
Va fi ușor? Sigur ca nu. Mai ales dacă ți-e groaza de muncă.
Merită? Absolut da.