fbpx

Ce workplace preferi? De Ruxandra Visoiu

De la ‘work from home’ la cafenele, coworking si birou propriu si cum ajungi sa iti gasesti your ideal workplace

Scriu aceste randuri de pe canapeaua de acasa, intr-o sambata, dupa un citybreak pe care mi l-am luat in timpul saptamanii – because I can. E fix genul acela de chestie pe care nu mi-o permiteam cand eram angajata si la care visam, sa imi pot organiza eu timpul cum vreau si sa pot face o nebunie de genul asta. 

Asta nu inseamna ca nu am facut nimic pentru munca in timpul excursiei, pentru ca cealalta latura a vietii de freelancer este ca jobul nu te paraseste niciodata. Am raspuns la cateva mailuri de birou, la telefoane si mesaje de la colegi si clienti. Pe scurt, m-am asigurat ca atunci cand revin luni la birou nu ma voi simti extra coplesita de taskuri pentru ca hey, nu acesta a downside-ul pentru orice concediu?

Dar sa revenim – articolul acesta nu este despre flexibilitatea programului de freelancer, ci despre locul de unde putem munci. Mai exact, experienta subsemnatei sub forma unui workplace journey cu toate implicatiile acestuia – the good, the bad and the ugly. 


Asculta Viata de Freelancer PODCAST pe:

Anchor.fm aici sau Spotify aici


0. Birou in corporatie (angajat)

Imediat dupa facultate m-am angajat ca avocat intr-o firma de mari dimensiuni, ceea ce s-ar numi in mod normal o corporatie. Chestia este ca programul corporatist in avocatura nu e 9 to 5 / 6, ci de la 9 pana cand ‘da domnul’, dar nu mai devreme de 7 / 8 seara, fara beneficii de genul work from home sau overtime platit.

Booon, dar sa ne intoarcem la workplace, ca despre asta e vorba. Principalul avantaj intr-un birou clasic este ca intri in contact cu o gramada de oameni, majoritate misto din punctul meu de vedere. Mai ales cand esti forte ‘green’ partea buna e ca oamenii acestia au toti mai multa experienta ca tine si poti invata multe chestii de la ei. Poti inclusiv sa ii adopti ca role models, cu partile lor bune sau mai putin bune. Si vei vedea in ei imaginea ta peste 5 sau 10 ani in acel loc de munca, ca sa iti dai seama daca jobul acela este ceea ce iti doresti. Sau nu.

Partea mai putin faina este ca, asa cum am scris mai sus, o sa ai 0 flexibilitate pe program. La inceput asta te va deranja doar sub ideea ca nu iti poti lua laptopul sa lucrezi din cafenea cand biroul pare sa te apese ori ca nu poti pleca in excursii fara 100 de aprobari corporative. Dar, pe de alta parte, vezi si colege mai mari care deja si-au inceput viata de familie si care cheama bunica ori bona sa ii aduca copilul la ora 6 seara la birou ca sa il stranga in brate vreo 5 minute, iar pe urma sa mai bage cateva ore de munca pentru a termina proiectul (true story). Si ti se face putin pielea de gaina – oare asta vreau si eu pentru mine peste 7-10 ani?

1. Lucru de acasa (freelancer-ish)

Fast forward peste cativa ani, am renuntat la jobul din firma pentru a face avocatura pe cont propriu. Aici cu o mentiune, nu am fost solo pe acest drum. In acest salt s-a alaturat si prietenul meu, actual sot, pentru ca si el lucra in domeniu si ne-am gandit ca am face echipa buna. A fost si bine, pentru ca simti ca prinzi putere cand e cineva langa tine cu aceleasi obiective si viziune, e si rau oarecum pentru ca nu ai un safety net cand amandoi depindeti de aceleasi venituri variabile. Dar exista o parte buna chiar la aceasta ultima parte rea, te simti al naibii de motivat sa faci lucrurile sa mearga!

Iar pentru ca la inceput nu esti plin de resurse financiare si clienti, vei lucra probabil mai mult de acasa. Mai ales ca dupa anii din corporatie chiar la asta ai visat, nu? Sa iti iei laptopul in sufragerie/bucatarie/pat sau oriunde vrea muschiul tau ca sa muncesti cu drag si spor.

Ei bine, etapa asta e necesara in viata oricarui freelancer pentru ca te invata niste chestii. Iar pe mine m-a invatat destul de repede ca nu sunt ‘the work from home’ type. Imi lipsea structura unei zile de munca normale, fie ea putin rigida, imparteala zilei in ‘work time’ si ‘leisure time’. Si nici nu aveam un locsor in apartament unde sa zic, mai, asta e biroul perfect, cand ma asez aici sunt pe full working mood si nimic nu ma distrage.

Ba te iei cu treburi casnice, ba hai la o plimbare, niste cumparaturi, because hell, you can. Iar astfel productivitatea scade vertiginos si un task care trebuia sa iti ia o ora se lungeste pe intreaga zi. Iar la finalul zilei ramai usor frustrat, dar si obosit mental pentru ca tu in felul tau te chinuiai sa termini treaba. Fara prea mult noroc insa.

2. Lucrul din cafenea

Partea asta cu lucratul din cafenea nu a fost la mine neapart de sine statatoare, ci s-a intersectat destul de mult cu lucrul de acasa. 

Chestia este ca atunci cand lucrezi de acasa nu iti poti invita clientii in sufragerie sa discuti spetele lor juridice. The next best thing este sa va vedeti ca sa discutati la o cafea, iar pentru mine Starbucks era optiunea perfecta. Nu neaparat pentru ca imi place cafeaua lor overpriced, ci pentru ca e un loc linistit, central (traiasca Starbucks Unirii), in care nimeni nu te intreaba de sanatate dupa ce iti iei cafeaua (gen ‘mai doriti ceva?’ grrr) si, daca te uiti in jur, in paralel cu tine se mai desfasoara probabil vreo 5 intalniri de business in acelasi loc. So all is good.

Partea proasta este ca e cam aiurea sa cari laptopul dupa tine toata ziua sau, in cazul meu, chiar dosare de instanta. Pentru ca avocatii in Romania din pacate nu pot fi total paperless. Sa nu mai vorbim de faptul ca nu poti efectiv sa campezi 6-8 ore pe zi intr-o cafenea cat ai avea nevoie de lucrezi. Te apuca foamea, lenea, chestii de genul asta, ca toti suntem oameni.

3. Co-working hub ori workplace

Ideea de a lucra intr-un hub era tot un vis din perioada cand eram angajata. Dar nici aceasta nu a fost efectiv o chestiune de sine statatoare, ci mai mult o combinatie cu ceva lucru de acasa si o alternativa mai faina la client meetings decat cafeneaua. 

Sunt persoane care lucreaza bine-mersi in huburi de ani de zile, se intalnesc cu clientii in common meeting rooms, socializeaza cu alti colegi din hub si le merge foarte bine. Dar eu cand am decis a lucrez din hub deja eram lamurita ca va fi doar o chestiunea temporara. 

Voiam cu disperare un birou al nostru in care sa imi tin dosarele, hartogaraia contabila si laptopul, pe care sa nu il mai car dupa mine prin oras ca o disperata. In plus, voiam sa marim echipa, iar din punctul meu de vedere optiunea de hub merita doar pentru o echipa de 1-2 oameni. De la 3 incolo merita mult mai bine sa iti inchiriezi un spatiu undeva in oras, unde sa te desfasori in voie.

4. Birou propriu (teamwork?)

Cand alegi biroul este foarte important sa iti dau seama care sunt prioritatile tale. Vrei o camera mica doar pentru tine sau un spatiu pentru mai multi oameni?  Vrei sa fie un loc fancy intr-o cladire de birouri, care sa impuna inca de la intrare sau te intereseaza mai degraba zona, sa fie centrala si usor accesibila? 

In cazul meu, alegerea a fost destul de simpla. Pentru ca eu nu faceam doar office work, ci trebuia sa merg destul de des si in instanta la procese, aveam nevoie de un spatiu pe la Unirii unde sunt toate judecatoriile. Si pentru ca eram in centru, clientii puteau ajunge usor la noi pentru intalniri. Voiam sa fie un loc potrivit pentru mai multa lume, fiindca deja eram in discutii cu o asociatie studenteasca pentru a oferi locuri in practica studentilor la drept, iar mai tarziu doream sa facem si angajari. Asa ca dupa ceva cautari pe Imobiliare.ro am gasit un spatiu potrivit si tot acolo suntem, de peste 2 ani.

Sa inchiriezi un birou nu e insa o chestiune pe care sa o faci fara ceva research inaine si sa fii sigur ca ai resursele necesare sa duci chiria in spate perioada contractuala sau chiar mai mult. Daca la cafelele din Starbucks poti renunta cand ai chef, iar hub-urile nu sunt un angajament long-term, o chirie in Bucuresti te poate duce la o suma lunara considerabila pe care nu te poti opri pur si simplu din platit daca intervine ceva peste noapte. Asa ca fa acest pas cu grija si doar cand esti gata de un long time commitment cu biroul tau propriu.

5. Bonus – work on the road

Mai e un workplace care ar trebui mentionat si se intersecteaza cu toate cele de mai sus: mobile working, de oriunde si oricand.

Ca freelancer sau antreprenor pot sa cazi usor in capcana de a simti la finalul zilei ca desi te-ai agitat destul de mult, ai fost pe drumuri, intalniri, parca nu ai muncit mare lucru. Dar ia zii, la cate mailuri ai raspuns din metrou? Sau la cate telefoane ai stat in drum spre casa, pentru ca abia atunci ai prins un moment mai liber? Daca ai fi fost intr-un birou 9 to 5 toate acestea s-ar fi considerat munca, dar sunt mult mai greu de apreciat la adevarata lor valoare cand avem un program variabil. 

Deci sa dam Cezarului ce al Cezarului: da, si taskurile de mobile working sunt parte din jobul tau, asa ca trateaza-le ca atare. Ca altfel o dam in burnout sau alte nebunii peste noapte, fara sa ne dam seama de ce.


Cam acesta a fost pe scurt experienta mea cu diversele spatii de lucru. Si inca simt ca este  ‘work in progress’: sunt zile cand imi vine sa ma mut din birou in cafenea si sa ma scufund acolo in munca. Sau sa im mai iau o zi in care sa lucrez de acasa in liniste. 

Si indiferent de locul in care alegi sa muncesti astazi, mult spor si inspiratie iti doresc! Cheers 🙂


Acest articol despre the perfect workplace a fost scris de Ruxandra Visoiu. Pe Ruxandra o gasiti la ea pe Facebook, dand click aici.


Pentru resurse, articole, tooluri si informatii despre cum iti poti construi un business de succes viziteaza sectiunea noastra gratuita: Scoala vietii de freelancer.

Daca iti place ce facem aboneaza-te la newsletterul nostru: https://viatadefreelancer.ro/mail/ sau intra in grupul de Facebook Viata De Freelancer Romania.