fbpx

Comunitatea viata de freelancer: Interviu cu Claudia D.

Cine este Claudia D.?

Claudia D., 38 ani, Bucuresti. Sunt International IT Recruiter și am început ‘viața de freelancer’ din Februarie, anul acesta. Am avut niște job-uri clasice după facultate în care am învățat câte ceva realmente, după care am fost sase ani co-fondator al unui startup în IT (început prin 2010), cybersecurity (software și hardware) și am ajuns pana la runda a doua (oficial) cu un fond de investitii din US, după care eu am ieșit (pentru ca… burn-out, pe bune) după care timp de doi ani in 2 job-uri clasice în care am făcut doar Recrutare in IT (internațional) și consultanta în HR și Marketing.

Ceea ce fac acum, ca freelancer, este International Recruitment în IT și consultanta pe zona de research IT recruitment. De ce? Pentru ca nu am avut de ales aici în Romania (refuzand doua oferte de a pleca din țara pana acum) și nu am mai putut lucra ca un angajat ‘normal’/clasic, deși am mai încercat. Poveste lunga… probleme sistemice despre oameni, societate care se reflecta – evident – și în zona economica  de business.


Asculta Viata de Freelancer PODCAST pe:

Anchor.fm aici sau Spotify aici


Care iti este setupul de lucru?

Fiind o persoana organizata și foarte ordonata, încerc să mă disciplinez cât mai mult și în setup-ul de lucru.  Sunt pe fast-forward mode de regula în stilul meu de lucru, foarte responsive și nu îmi place sa trag de timp sau sa prelungesc ceva ce pot face imediat. Cu tot ce vine… ‘la pachet’.

Am un MacBook și un Iphone care și-au făcut toți banii, cu mult inainte să mă apuc de freelancing. Apple nu este doar marketing… cum credem acum câțiva ani. Mi-e foarte clar!

Folosesc Slack și Trello, mai mult pentru clienți, decât pentru mine. Sunt încă la început și încă nu ma invadeaza proiectele sa… nu fac fata task-urilor. Am folosit Proposify pentru contracte, folosesc doar Protonmail (pana o să fi gata și site-ul) si Skype, nimic altceva pentru integrare, momentan. Am încercat Harvest și Timely pentru time tracking, folosesc de mulți ani Canva pentru digital marketing și îmi place mult sa fac design. Îmi salvez articolele cu Pocket, pentru ca citesc mult tehnologie și știința, dar nu numai. În rest, pentru ca fac recrutare în IT, câteva ATS-uri (cel mai mult îmi place Workable și Jobvite) sunt cele pe care le utilizez cel mai frecvent cu clientii.

Evit pe cât posibil Google Drive și MS Office (deși am tot lucrat ani de zile caci „asa s-a cerut”) din motive de confidentialitate a informațiilor și privacy. Sun în regulă cu Dropbox si soluții open-source mai eficiente din punct de vedere al securitatii. Din punctul meu de vedere, nimic nu este prea scump când este vorba de security și privacy.

După cum, poate ați observat deja, încerc sa fiu cât se poate de atenta la zona de privacy oriunde pe net, cu aproape oricine. ‘Defect’ profesional de lucrat cativa ani în cyber, dar foarte util și unul dintre atuu-ri, de departe.

De ce are nevoie Claudia D. pentru a-si face treaba cat mai bine?

De disciplina și perseverenta, evident. Pentru ca nu este suficient sa fiu organizata și ordonata. Am nevoie și de o investitie în ceva mai mult digital marketing dar mai ales pentru cateva tool-uri specifice în IT Recruitment. Nu mai fac greșeala sa cred ca pot face totul singura. Însă momentan, „incropesc” și… știu ca nu va tine treaba asta prea mult. Însă mai am de muncit pana o să ajung sa fac bani și de investit, deși asta ar fi fost logic să fie prioritatea. Discutabil… ar fi mai multe de spus.

Care a fost primul tau proiect pe care l-ai avut pe freelance? Ce ai invatat din el?

Un client din Londra, anul trecut, așa… dintr-o întâmplare. Ăla a și fost „DEclick-ul”, deși ma tot gândisem inainte ‘cum ar fi sa…?’. Iar experiența asta ‘mi-a reamintit’ ca ma subevaluam masiv. Iar primul client oficial (când am început freelancing-ul) a fost un startup din Silicon Valley cu care am avut o colaborare buna.

De la inceput m-am dus direct către US, UK, vest-ul Europei pentru ca am deja mindset-ul și experiența de a lucra cu US și sunt pe fast-forward mode de regula în stilul meu de lucru. Și cu Romania aș vrea, nu am nici o problemă și nu vreau sa par vreo aroganta. Chiar am luat un proiect pe Romania acum, după 2 ani de ‘pauza’. Dar profesionalismul și informarea lasa mult de dorit. Încă.

Care sunt lucrurile bune si care sunt lucrurile mai putin bune in viata ta de freelancer?

Sunt mult mai relaxata psihic pentru ca motivația principala, de la bun început, a fost sa lucrez cu clienți și oameni mult mai deștepți decât mine. Ma pricep, se pare, sa îmi coordonez toate task-urile și responsabilitatile. Lucrez de acasă și asta a fost un alt avantaj de care m-am bucurat pe parcurs, cu toate dubiile avute la început ca nu îmi voi menține disciplina și concentrarea si tentativele de a merge într-un work/hub-space. Momentan sunt în regulă așa.

Partea financiara este cea ‘problematica’, dar nu este prima data când ma simt într-un ‘carusel de emoții’ din acest motiv. Nu sunt la prima experiența de pornit de la zero. Deci nu asta ma sperie cel mai mult, cu atât mai mult cu cât încă nu am avut experiențe negative cu clientii. Sunt încă la început, și îmi asum. Nu este ca atunci când ai un business cu angajați și echipa, cu management, investitori, fonduri de investitii, avocați din mai multe tari… deși am crezut ca este la fel. Momentan mi se pare mai ușor ca într-un tech startup foarte inovativ, însă sunt alte provocari, alta LECTIE, alta experiența.

Cum reusesti sa ramai sanatoasa fizic si psihic? Ce faci pentru asta? Ai vreun secret?

Nu exista un secret, totul tine de maturitatea alegerilor.

Exista citit, sport, arta (fără de care eu nu aș putea), natura, filosofie și stat în ‘bula’ cu oamenii deștepți si morali, fără prejudecati și extrem de muncitori și modesti. Fără televizor, fără uitat prea mult în stânga și în dreapta, cu căștile în urechi, ocazional la psiholog… o abordare puțin autista. Și nu glumesc, am înțeles clar ca oamenii care „știu sigur ce ar face în locul tău”, nu au fost niciodată în locul tău și nici nu au încercat ceva similar în condiții similare, cu structura ta interioara, conjunctura și trecutul tau. Cred ca una dintre lecțiile invatate în ultimii 10 ani a fost sa nu mai plec urechea la ce cred unii ‘experți’ ca ar trebui facut sau ce ‘ar fi bine/ar trebui’. Însă pentru cei care nu au avut o experiența relevanta, posibil să fie benefice discuțiile cu oameni din zona lor de business.

Fiecare poveste are drumul ei cu oamenii ei, nu cred ca exista o reteta general valabilă pentru un business „de succes”. Doar perseverenta și sacrificii, informare intensa zi de zi, căzut și ridicat mereu, curaj la făcut (și asumat) greșeli și învățat cât mai mult din ele.

Probabil toți ar trebui sa nu mai încercam sa ardem etape, tocmai pentru a învața din greșeli și a ne finisa ca oameni, nu doar în profesie.

Care sunt cele mai mari frustrari pe care le ai legat de freelance?

Trial and error… pe care mi l-am asumat de la început. Și am zis ca o să fie un an, cel puțin. Teoretic mai am pana la începutul anului viitor. Practic, mai vedem. Dar una dintre fricile pe care le am și cu care lupt, este incercatul pana îți iese: caci a încerca cu adevărat înseamnă pana îți iese.

Și încă ceva: aș avea nevoie sa găsesc mai mult de doi romani experimentati în recrutare IT de poziții de nisa (în companii realmente inovative), care fac HeadHunting internațional (inclusiv cu US) și cu care sa fac networking. Insă în Romania nu știu unde să-i găsesc. Majoritatea oamenilor din zona asta mi-au spus și ei ca nu știu pe nimeni în Romania. Eu cred ca sunt, însă nu i-am găsit încă.

Ce carte citeste Claudia D. in prezent? Care este cartea pe care orice freelancer ar trebui sa o citeasca inainte sa se apuce de business?

Nu cred în cărți de citit înainte sa te apuci de un business. Deși citesc destul, zic.

Un exemplu a fost cand am citit, după multe greseli în startup, From Zero to One (Peter Thiell) și mi-e foarte clar ca nu aș fi perceput oricum înainte. Însă după ce trecusem prin toate acele etape, fiecare fraza o intelegeam perfect pentru ca fusesem deja ‘pe-acolo’, traisem toate momentele ‘alea’ exact așa cum erau descrise, poate și mai dur.

Mi-a lacut mult și Innovators (Walter Issacson) pentru ca eu am fost inconjurata câțiva ani de oameni vizionari, supradotati, chiar genii. Și mi-am dorit sa ii înțeleg pentru ca eu nu sunt unul dintre ei. Și am reușit, în mare măsura. Cred ca asta m-a transformat într-un om mai bun, pentru ca, de câțiva ani (ma) atrag lucrurile complicate, oamenii complecsi și aruncatul în… chestii grele. Dar sunt foarte impacata cu asta. Mi-am luat și lecțiile de „the easy way”. Nu merita! Nimic din ce e ușor nu merita.

Anul asta am dat de „Arta subtila a nepasarii” (Mark Manson) din nou într-un moment în care am înțeles ca… acolo sunt, super lecție de maturitate cartea. Și nu este una de dezvoltare personala. Deloc!

Mai citesc mult Medium, Scientific American, Harvard Business Review, Foreign Policy, publicatii de știința, arta și tehnologie din Europa si US, Houzz Magazine (pentru ca sunt pasionata de arhitectura și design interior) dar și beletristica. „Umanii” (Matt Haig) o carte pe care o recomand cu mare interes, dar și „Toata lumina pe care nu o putem vedea” (Anthony Doerr), sunt multe cărți foarte bune și care vin în momente potrivite în viața mea. Contează mult daca ai unul/doi prieteni care sa îți recomande, sa știe bine ce ți s-ar potrivi.

Cărțile sunt minunile lumii, eu așa zic. Pentru ca informația e putere. Și este bine sa iei puțin din cât mai multe domenii, măcar sa încercam, sa forțam puțin câte putin… sa adunam cât mai multe experiențe, diversificate, noi. Și în business, și în viața curenta.

Ce ai putea sa faci acum care sa schimbe ceva in bine in businessul tau peste 5 ani?

Pai, putem orice. Sa muncesc mai mult, sa încerc și altfel… mereu. Depinde de perseverenta, de văzut acel ‘capăt’ dar și parcursul drumului, de ridicat de fiecare data, de acceptat ca doar din greșeli invatam, sa fac mai mulți bani de (re)investit în business-ul asta. Încerc sa evoluez și clar voi schimba în bine și business-ul peste 5 ani, oricare ar fi el.

Ce lucru de azi ai vrea sa si-l aminteasca Claudia D. de peste 10 ani?

Ca am încercat TOT ce s-a putut și sa am cât mai puține regrete. Dacă se poate sa spun „daca aș lua-o de la capat, aș face fix la fel” ar fi ideal. Asta este target-ul.

Cum pot lua legatura oamenii cu Claudia D.?

Am mail, tel., ies din casa (destul de des), sunt și pe LinkedIn (https://bit.ly/32T8Rcu), Facebook, Google știe și mai multe… deci e simplu.


Acesta a fost interviul cu Claudia D..

Pentru resurse, articole, tooluri si informatii despre cum iti poti construi un business de succes viziteaza sectiunea noastra gratuita: Scoala vietii de freelancer.

Daca iti place ce facem aboneaza-te la newsletterul nostru: https://viatadefreelancer.ro/mail/ sau intra in grupul de Facebook Viata De Freelancer Romania.