fbpx

Cum găsești primul client ca freelancer

Ți-ai luat inima inima în dinți și ai decis să testezi cum e cu freelancingul? Fie că ți-ai dat demisia fără nici un plan (don’t try this at home), sau vrei să încerci un freelance gig pe lângă jobul principal, întrebarea de 100 de puncte este cum găsești primul client. Paradigma situației este identică cu cea de care te-ai lovit la 22 de ani când pentru a găsi un job aveai nevoie de experiență, pe care o puteai face doar dacă te angaja cineva ca să capeți acea experiență. Cu primul client este cam la fel, pentru a-l găsi ai nevoie de experiență și expunere, iar pentru asta trebuie să începi prin a avea prima colaborare cu un client.

Prima perioadă de freelancing nu e neapărat una ușoară. Însă cu o strategie și o planificare ca la carte, cu multă răbdare, perseverență și o doză sănătoasă de nebunie poți transforma acest deșert plin de cactuși într-o oază de verdeață în care să te bucuri zilnic de libertate și de ceea ce faci.


Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer și să intri în grupul nostru de Facebook.


Long story short, hai să vedem cum găsești primul client în viața ta de freelancer.

Prin recomandări

Te-ai decis să faci pasul către freelancing? Minunat. Spune asta tuturor din jurul tău. Începe cu cei apropiați, familie, prieteni, însă nu te opri acolo. Toți prietenii, cunoștințele mai îndepărtate și chiar prietenii prietenilor trebuie să afle ce faci. Niciodată nu-s prea mulți. Cu cât mai multă lume află ce faci, cu atât cresc șansele să-și amintească de tine la un moment dat într-un context favorabil. 

Nu-i exclus ca mulți dintre ei să nu priceapă exact ce faci dacă le povestești de UX, copywriting sau alt skill de-al tău, însă există o probabilitate destul de mare să te menționeze când cineva va avea nevoie de un astfel de serviciu. În plus, dacă reușești să le explici celor apropiați ce faci în așa fel încât să înțeleagă, îți va fi mult mai ușor să faci asta și cu un public mai larg la diverse evenimente.

Tot prin recomandări

Cu siguranță ai auzit vorba că mai important decât ce știi este pe cine știi, care are o doză de adevăr în ea. Rețeaua ta de contacte poate fi colacul de salvare la început când vrei să-ți faci cunoscute serviciile, chiar dacă ai ani de experiență profesională în spate. Când ești recomandat unui client de către cineva din cercul lor de oameni de încredere, șansele tale să te așezi la masa negocierilor și să faci o impresie bună cresc considerabil.

Așadar, cum ziceam și mai sus, fă-ți curaj, un discurs frumos și spune-le tuturor că ai decis să te apuci de freelancing și cu ce te ocupi. Nu știi niciodată ce surprize plăcute pot apărea în rețeaua extinsă a prietenilor amicilor tăi.

Tot la capitolul recomandări intră și foștii angajatori și colegi. Dă-le un semn după ce-ți stabilești exact serviciile pe care le oferi, dacă ai lăsat loc de bună ziua, bineînțeles. De cele mai multe ori vei fi în topul opțiunilor dacă vor avea nevoie de ajutor pe vreun proiect, pentru că deja aveți o relație, știu ce cunoștințe ai și îți cunosc stilul de lucru.

Word of mouth

În română i-ar zice recomandări, dar nu puteam avea un al treilea capitol cu aceeași denumire. Așadar, lumea trebuie să afle ce specialist bun ești tu, ca să te poată recomanda mai departe. Cum faci asta la început de drum? Identifici câteva cauze, proiecte sau activități punctuale unde să poți ajuta pro-bono. Atenție, nu vorbim aici de muncă pe gratis pe termen lung. E o diferență de percepție și poziționare aici. 

De exemplu, îți poți pune la dispoziție skillurile într-un ONG, poți alege o cauză socială sau civică, poți ajuta un prieten să-și facă site-ul pentru proiectul mult-visat sau să-și facă un plan de conținut pentru pagina de Facebook. Nu trebuie să muți munții din loc, trebuie doar să pui umărul la un bine comun. Pe lângă recunoștința celui pe care l-ai ajutat și satisfacția proprie, îți vei crea o rețea de oameni care au lucrat cu tine și cu siguranță te vor recomanda mai departe când va fi cazul. În plus, vei putea adăuga câteva proiecte bune în portofoliu. 

Rețelele de socializare

Când vorbim despre rețele de socializare nu facem referire doar la Facebook, Instagram sau Linkedin. Folosește toate canalele online relevante pentru a te promova. De exemplu, dacă ești designer fă-ți cont pe Behance. Dacă ești developer, intră pe GitHub. Dacă faci video, probabil Vimeo este o platformă potrivită pentru tine. Și exemplele pot continua. Creează-ți un profil care să scoată în evidență tot ce știi să faci mai bine și folosește-l ca pe o carte de vizită.

În ultimul timp pe Linkedin apar din ce în ce mai multe oportunități pentru freelanceri. Companiile au început să externalizeze proiecte pentru care caută diverși specialiști, și fac asta pe Linkedin pentru că acolo sunt obișnuiți să facă recrutare. Actualizează-ți profilul, setează toate opțiunile care arată că ești disponibil pentru colaborări și detaliază ce anume cauți.


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

Anchor.fm, Spotify, Apple Podcast și Soundcloud


Platforme online dedicate

Platformele de joburi pentru freelanceri, cum sunt upwork.com, freelancer.com, fiverr.com sau altele asemenea sunt un loc bun pentru a găsi primul client. Aceste site-uri funcționează pe baza unui sistem de rating. De regulă, clienții sunt reticenți în a da proiecte persoanelor fără rating, așa că printre primele lucruri de care trebuie să te ocupi este să-ți construiești o reputație bună.

Pasul 1

Cel mai simplu faci asta acceptând joburi ușoare care nu necesită mult timp de execuție și cu bugete mici. Deși multă lume crede că e o pierdere de timp, aceste proiecte au o valoare mult mai mare decât banii. Cu ajutorul lor îți crești rating-ul, înveți specificul platformei și cum să comunici cu clienții.

Mulți dintre clienții de la acest nivel sunt destul de dificili: nu știu exact ce vor, schimbă cerințele de pe o zi la alta și deseori au așteptări exagerate. Este important să comunici cu ei cu diplomație și profesionalism, argumentat și cu calm. E un exercițiu bun pentru viitorii clienți. În același timp este foarte important să fii punctual cu timpul de executare al proiectului. Tratează fiecare proiect, oricât de mic, cu seriozitate. Așa cum vrei să fii perceput tu ca specialist.

Pasul 2

După primele 5-6 proiecte cu feedback foarte bun poți trece la etapa a doua. Începe să aplici la proiecte un pic mai complexe, de durată relativ scurtă și cu un buget mediu. Când vorbim aici despre buget mediu ne referim la o sumă mai mică decât consideri tu că valorează expertiza ta. Nu uita că ești încă în faza de creștere a rating-ului. În această etapă vei urmări aceleași principii ca la pasul unu: acceptă doar proiecte pe care ești sigur ca le poți termina la timp și ține minte că experiența comunicării cu clienții este mai importantă decât fee-ul. Acum ai nevoie să capeți experiență pe platformă și să-ți crești rating-ul.

Pasul 3

Ultima etapă va fi după alte 5-6 proiecte medii finalizate cu feedback foarte bun. De acum poți începe să aplici la proiecte de nivelul experienței tale, cu fee-uri așa cum îți dorești și cu șanse extrem de mari de a-l primi.

Întotdeauna primul proiect din fiecare etapă va fi cel mai greu de obținut. Fii perseverent și nu uita de ce ești acolo. După fiecare proiect încheiat ai grijă să obții un feedback bun pentru a-ți crește șansele de a prinde proiecte din ce în ce mai valoroase.

Câteva recomandări pentru colaborările pe aceste site-uri

Nu lua proiecte pe care nu ești sigur ca le poți termina la timp, mai ales la început. Un singur feedback negativ te va arunca câțiva pași în spate. Rating-ul se câștigă încet, dar se poate pierde foarte repede.

Nu te certa cu clientul, chiar dacă știi că ai dreptate. Dacă în urma discuțiilor argumentate nu poți ajunge la o înțelegere cu el, apelează la arbitrajul extern oferit de platforme ca să rezolvi situația.

Nu aborda un potențial proiect direct cu oferta. În primul mesaj către client pune-i întâi întrebări. Clienții mai mari și cu experiență îndelungată pe platformă vor aprecia o astfel de interacțiune. Încearcă să afli cele mai mici detalii ale cerințelor. Astfel vei putea decide în cunoștință de cauză la ce să te aștepți dacă vei accepta proiectul. Aceste detalii scrise te vor ajuta și în cazul în care vei fi nevoit să apelezi la arbitraj pentru diverse neînțelegeri. Abia după ce reușești să afli suficiente informații vei trimite un mesaj cu bid-ul. Aici vei include intervalul de timp de care ai nevoie pentru a termina proiectul și alte informații pe care ar trebui să le știe clientul dacă veți colabora pe acest proiect. Abordează bid-ul ca pe un contract între tine și client, cu drepturi și obligații pe care vi le asumați amândoi.

Mergi pe varianta pesimistă când îi oferi clientului timeframe-ul. Ia în considerare că se poate întâmpla orice neprevăzut. De exemplu, dacă estimarea ta este de 2 zile pentru a termina proiectul, spune-i clientului un termen de 3 zile. Dacă ești norocos și te ratează Murphy, vei termina proiectul în mai puțin timp. Clientul se va bucura și îți va da un rating bun. Iar dacă apare vreo problemă, vei avea suficient timp să cauți o soluție, să finalizezi proiectul în termenul agreat și să eviți un feedback negativ.

Networking

N.R. La momentul publicării acestui articol am delimitat networking-ul în 2 categorii: ÎC – cel de dinainte de Covid-19 și PC, cel post Covid.

Știm cu toții cum arăta networking-ul ÎC. Mergeam la diverse evenimente offline unde era recomandat să cunoaștem cât mai mulți oameni. Pentru că dincolo de proceduri și organigrame, în spatele oricărui business sau oricărei funcții sunt tot oameni. Cum va arăta networking-ul PC pe termen lung nu știe nimeni. Ce știm acum este că toată această interacțiune s-a mutat online. Poate că nu are același farmec, dar va trebui să ne adaptăm treptat la noua realitate, cu avantajele și dezavantajele aferente.

Cum poți face networking online? Poți începe prin a-ți extinde rețeaua de contacte online din rețelele de socializare. Împrietenește-te cu alți freelanceri pe Linkedin, urmărește diverse teme și # relevante domeniului tău sau comentează la postări în care poți ajuta cu experiența ta. O altă modalitate de a face asta sunt grupurile de Facebook. Fii activ, împrietenește-te pe bune cu oamenii, ajută necondiționat și spune-le oamenilor ce faci. Va veni un moment în care își vor aminti că știu ei pe cineva care face X sau Y.

Găsește-ți un mentor. Caută un freelancer cu experiență care să fie dispus să-ți împărtășească din propriile reușite și greșeli, să te ajute să deschizi niște uși, să cunoști alți freelanceri și să fie la un sfat distanță când simți că nimic nu-ți merge cum trebuie.

Cold calling

Knock, knock, knocking on client’s doors. Nu chiar la o ușă reală, dar la una digitală puteți încerca. În mod tradițional, un cold call se referă la un apel telefonic. Dar această tehnică s-a extins către mai multe servicii datorită tehnologiei. Un contact rece înseamnă să trimiți un mesaj pe Linkedin, pe Facebook sau să trimiți un mail. Avantajul acestei metode de găsit clienți este că poți ajunge la oameni la care nu ai fi avut acces în mod normal. Poți să dai de un client din Silicon Valley din biroul tău din living. 

Cold calling-ul nu este o metodă care dă rezultate remarcabile rapid. Necesită multă perseverență și răbdare, poți ajunge să trimiți sute de mailuri fără să primești niciun răspuns. Pentru a-ți crește șansele de succes, documentează-te înainte de a aborda un potențial client. Personalizează mailurile și încearcă să-i oferi o soluție care îi va îmbunătăți business-ul.

De exemplu, dacă ești specialist SEO, trimite-i 2-3 recomandări despre ce ar putea fi făcut ca site-ul lui să aibă rezultate SEO mai bune. Chiar dacă o astfel de abordare necesită mai mult research și timp, șansele tale de succes cresc considerabil în comparație cu trimiterea unui email copy paste la nimereală.

Content marketing

Am lăsat content marketingul la final pentru că este o metodă care dă rezultate pe termen lung. Probabil că primul client nu o să apară imediat după prima postare pe Facebook sau Linkedin. Există și excepții care țin de noroc și alinierea planetelor, dar nu despre asta discutăm azi. Pentru a vedea niște rezultate în viitor, tot trebuie să începi de undeva cu pași mici.

Chiar dacă ești la început de drum în freelancing, ești un specialist cu experiență în domeniul tău, așa că profită de acest avantaj pentru a te face auzit. Scrie și vorbește despre experiența ta. Tratează diverse subiecte și studii de caz din aria ta de expertiză, explică situații și probleme pe care le-ai întâlnit și cum le-ai rezolvat. Alege tipul de conținut, mesajul și tone of voice-ul în funcție de canalul unde vrei să comunici. Testează și rămâi flexibil, adaptează din mers, vezi ce merge bine și la ce mai bine renunți. 

Din fericire avem o multitudine de opțiuni care pot fi încercate:

  • scrie pastile informative pe Facebook
  • scrie articole mai detaliate și studii de caz pe Linkedin 
  • creează povești vizuale pe Instagram și Pinterest
  • inițiază o discuție de Reddit
  • scrie o opinie pe Medium
  • detaliază un subiect pe o platformă online care acceptă guest posts

Găsirea acelui prim client poate fi o provocare, dar nu una imposibilă dacă ai o atitudine pozitivă și o dorință arzătoare de a reuși ce ți-ai propus. Stabilește-ți obiective clare și pași concreți pe care să-i faci zi de zi. Fă tot posibilul să-ți extinzi rețeaua de contacte, cu cât cunoști mai multă lume, cu atât cresc șansele să găsești clienți noi.