fbpx

Cum începi ca freelancer CHECKLIST. Gratuit, explicat și descărcabil.

În acest articol vorbim despre primii pași și cum începi ca freelancer, cu ajutorul unui checklist simplu și ușor de urmărit, care sperăm că îți va simplifica viața.

Poate că tot explorezi de ceva timp ideea de a deveni propriul tău șef. Te tot gândești să renunți la jobul tău (poate) confortabil și să te arunci cu capul înainte în apele învolburate și necunoscute ale freelancing-ului. Însă nu știi exact cum începi ca freelancer și ce ai de făcut la începutul începutului.

Indiferent care îți este motivația (să îți găsești libertatea de a lucra de oriunde din lume, să faci mai mulți bani, să poți să îți alegi proiectele pe care lucrezi, să ai un impact mai mare în societate etc), felicitări și bine ai venit.

Sau cum ne mai place nouă să spunem, Welcome, we have cookies.

PS: Cel mai probabil că acest articol va ajunge și la freelanceri mai experimentați. Dacă trăiești din freelance de mai mult de 6-9 luni, acest articol nu este pentru tine. Este pentru cei care încă planifică și sunt foarte la început de drum.

Deci, cum începi ca freelancer?

Noi am tot vorbit despre avantaje, dezavantaje, tool-uri, achiziție de clienți, project management și multe alte lucruri care la prima vedere pot părea plictisitoare sau copleșitoare.

Din pacăte, aia e.

Oricât ne-am dori să scăpăm de asta, nu prea putem. Există diverse soluții de automatizat sau subcontractat anumite task-uri neplăcute din viața de freelancer, însă acestea costă. Și pentru asta ai nevoie ca business-ul tău să fie deja stabil, cu un cashflow pozitiv, constant și predictibil.

Până atunci, însă, nu trebuie să uităm că în freelance sau antreprenporiat noi suntem șefii și noi decidem. Dar tot noi suntem și angajații. Cel puțin la început de drum, noi suntem tot și de toate.

Și chiar dacă la început poate pare ciudat, te asigurăm că odată ce business-ul începe să meargă, lucrurile vor deveni mai ușoare. Atunci când ai niște operațiuni și procese definite și funcționale, o mai bună vizibilitate și constanță în încasări viața ta se simplifică enorm.

Sună simpu, nu? 🙂

De ce este util ”Cum începi ca freelancer checklist”?


  1. Îți simplifică organizarea în faza inițială: Etapa de setup este cea mai grea și consumatoare de timp, energie și resurse. Așa că este suuuuuper important să te gândești cât mai puțin la lucrurile care consumă timp și aduc un beneficiu mic și să te concentrezi cât mai mult la cele care aduc plus valoare.
  2. Te ajută să îți stabilești obiective clare: La început de drum, tendința naturală a multor freelanceri este să accepte orice proiect și să facă lucrurile de la un proiect la altul. Nu spunem că nu poate să funcționeze și așa. Dar cu timpul entuziasmul se va eroda și va trebui înlocuit cu altceva. Și acel altceva = procese de lucru și obiective clare, cuantificabile și urmăribile.
  3. Te ajuta să vezi progresul: Pentru că sunt puține lucruri mai satisfăcătoare decât să tai încă un lucru făcut bine de pe o listă lungă de task-uri. Și îți va da sentimentul că avansezi și faci pași în direcția potrivită.
  4. Te ajută să economisești capacitate de stocare în creier: Cum spuneam și la punctul 1, la început vei avea super multe lucruri de făcut. Și ai toate șansele să îți scape diverse task-uri. De aceea, noi credem în checklist-uri, prioritizări și notatul de lucruri în agendă sau tool-uri de project management.

S-ar putea să te intereseze și:

Cum să-ți organizezi task-urile și încărcarea zilnică (template descărcabil și gratuit)


Și iată acum de ce am pregatit aceast checklist, simplu și ușor de urmărit, care încearcă să îți ofere claritate atunci când vine vorba despre cum începi ca freelancer. Ne dorim să te ajutăm cu pregatirea startului în viața de freelancer sau mic antreprenor și vrem să îți facem viața cât mai ușoară. Noi și mulți alții din comunitate, am trecut prin etapa asta deja și știm cât de greu și frustrant poate să fie.


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

Anchor.fm, Spotify, Apple Podcast și Soundcloud


Să îi dăm bice: Cum începi ca freelancer checklist (variantă descărcabilă la sfarșitul articolului – fără lăsat de adresa de mail sau chestii ascunse):

1. Listă servicii:

Stabilește-ți skill-urile pe care le ai peste medie și pe care vrei să le oferi clienților. Lista de servicii pe care vrei să le vinzi se află la intersecția dintre ”la ce ești bun”, ”ce îți place să faci” și ”pentru ce ești plătit”.

2. Product market fit:

Este un concept care vine din planificarea start-up-urilor tech (vezi mai multe detalii aici). Conceptul este relativ simplu: Asigură-te că ai o piață potrivită pe care să intri cu produsul / serviciul potrivit, la momentul potrivit. Asta înseamnă să te asiguri că skill-urile tale au o piață suficient de mare, astfel încât să existe suficienți potențiali clienți (pentru aprofundare citește și acest articol). Este indicat să incerci să înțelegi și care sunt oportunitățile din piață și cum poți să fii relenvat. Asta se întâmplă, de obicei, descoperind o problemă pe care doar tu o poți rezolva pentru o anumită categorie de clienți. Cei de la Metabeta.com au un framework foarte bun cu care poți lucra și îl găsești aici. Ține minte: cu cât piața este mai roșie (mai aglomerată), cu atât îți va fi mai greu să o penetrezi.

3. Testează:

Înainte să te arunci full-time în freelance, lucrează inainte câteva proiecte. Este important să vezi dacă îți place, dacă ești pregătit și dacă este un stil de viață care ți se potrivește. Vezi aici Cum știi că ești pregătit pentru viața de freelancer.

4. Definește-ți customer persona:

(în .ro cred că este ”Avatarul clientului perfect”): Gândește-te, testează, validează și iterează până înțelegi cine este clientul perfect pentru tine. Rețeta ”standard” de Jack-of-all-trades, business de o persoană care face de toate pentru toată lumea, nu mai este un model de business sustenabil. Din acest motiv, este mai important ca oricând să descoperi cine este clientul perfect pentru tine, ce nevoi are, ce așteptări are, ce probleme are, cum ia deciziile sau cum face achiziția. (Pe Hubspot există un articol foarte bine scris despre asta – aici)

5. Stabilește-ți obiective și fă-ți un plan prin care să le atingi:

Obiectivele trebuie să fie clare, simple și SMART. S-a tot vorbit despre ce înseamnă obiective SMART. Dar în caz că nu ești familiar cu asta, SMART înseamnă că obiectivele trebuie să fie Specifice, Măsurabile, Accesibile (achievable), Realist definite în Timp. Ca framework de definire a obiectivelor, îți recomandăm să folosești OKRs de la Google.

6. Stabilește-ți un timeline de management al riscului:

Definește-ți care este “The point of no return”, adică punctul de la care nu mai dai înapoi. Dar și punctul maxim până la care ești dispus să mergi în pierdere. În general aceste două puncte se definesc raportate la timp și la bani. Dar poți adăuga orice alți parametri pe care îi consideri necesari.

7. Stabilește-ți finanțele:

Trece într-un excel care sunt cheltuielile necesare pentru lansare, cheltuielile necesare pentru etapa inițială, cheltuielile de achiziție clienți și promovare, ce salariu îți vei da lunar, ce încasări îți sunt necesare ca business-ul tău să existe și care este scenariul în care faci și profit. Nu cred că putem să spunem suficient de mult, de des și de tare cât de important este să îți dai un salariu lunar și restul de bani să îi pui la păstrare. Cât de important este să ai bani pentru zile negre. Că momentele grele pot aparea oricând (așa cum toți resimțim în perioada asta). Nici nu îți imaginezi cât de important este să ai confort financiar în vremuri grele.

8. Asigură-ți traiul pentru primele 6 luni:

Fiecare industrie are anumite medii legate de timpul mediu de achiziție a unui nou client. Asta înseamnă că, de la primul contact și până la prima încasare de la un client nou, va dura ceva timp. Chiar dacă ideal este să începi să faci freelancing full-time doar după ce ai primul client, din experiență îți spunem că rar este suficient. De obicei, primul client este cel care asigură cheltuielile fixe de subzistență. Apoi, în cazul în care se întâmplă ceva neașteptat, vei avea nevoie de acele rezerve. Vine o criză pe un anumit sector pe care tu ai mai mulți clienți, ți se strică calculatorul, ai nevoie de un software nou sau vrei să investești și să crești. E bine să ai acolo banii echivalenți a 6 luni de existență.

PS: Nu uita că atunci când nu mai ești angajat undeva, ești responsabil de taxele pe care le plătești, de contabil, avocat, comisioane bancare, asigurări medicale, laptop, telefon, transport, buget de protocol etc.

9. Fă-ți o strategie de comunicare:

Pentru o perioadă după ce îți dai demisia, cel mai probabil că încă vei fi asociat cu ”Ah! Da, de la firma X”. Pentru a schimba această percepție vei avea nevoie să comunici. Cine ești, ce faci, de ce faci, pentru cine faci, ce probleme de business poți rezolva și ce te recomandă ca fiind persoana potrivită să rezolve acele probleme. E un întreg proces de poziționare și strategie de comunicare. Poate părea copleșitoare la început, dar te asigur că nu este chiar așa greu.

Cu câteva articole și câteva sfaturi de la prietenii mai pricepuți in marketing poți să ai o strategie simplă, dar suficientă cât să dai drumul la treabă. Pe scurt, ideea este să stabilești care este mesajul pe care vrei să îl transmiți. Adică să decizi cu ce rămâne un potențial client după ce interacționează cu un mesaj al tău. Apoi, bazându-te pe customer persona pe care ai făcut-o la punctul 4, să stabilești care sunt canalele pe care îl poți găsi cu cel mai mic efort. Dacă vinzi tractoare, s-ar putea să nu îți găsești clienții pe Instagram.

10. Setup canale de comunicare și social media:

Acum că ai customer persona și știi pe ce canale găsești clienții (online, social media, offline etc.), a venit momentul să îți setezi aceste canale. Probabil că vei avea nevoie de cel puțin un canal de social media. Probabil că vei avea nevoie să faci și niște content marketing. Și cu siguranță vei avea nevoie și de acces la evenimente.

11. Prezentare, CV și / sau portofoliu:

Da, știm. Merge și fără. Doar că nu merge. Să ai o prezentare sau un portofoliu este o chestie de igienă de business. Poate că, în anumite cazuri (în special în etapele de început), s-ar putea să nu ai nevoie punctual. Că vei discuta cu oameni care deja te știu și vor merge pe încredere. În timp vei vedea că o prezentare bună și un portofoliu bun sunt niște investiții care își scot fiecare dolar și minut băgat.

Îți vom da un exemplu din exeriența noastră. Acum 2 ani, când am început acest proiect, am trimis la mai multe conoștințe prezentarea pe care o aveam la acel moment. Aproape 2 ani mai târziu am primit o propunere de colaborare de la o cunoștință a unei cunoștințe care a primit prezentarea, care i-a dat forward la prezentarea trimisă de noi cu doi ani în urmă. În plus, prezentarea este ca o carte de vizită digitală. Îți economisește ore întregi de explicat ce faci și ce experiență ai.

12. Site și domeniu web:

Acesta este un alt subiect sensibil. Este necesar un site la început de tot? Probabil că nu. Ar fi indicat să existe? Probabil că da. Dacă un potențial client te va căuta online (așa cum fac destul de mulți), îți va găsi canalele de social media (inclusiv pe cele personale, pe care ar fi bine ori să le ascunzi ori să le cureți), poate niște interviuri pe care le-ai dat în trecut și site-ul. Deci lipsa unui site nu îți dăunează, dar s-ar putea, dacă îl ai, să îți dea extra puncte. Mai ales că sunt atâtea variante prietenoase cu portofelul.

13. Telefon și email:

La punctul acesta nu cred că sunt foarte multe de spus. Depinde de stilul fiecăruia de lucru. Unii preferă să aibă un telefon separat pentru business și unul personal. Unii preferă să folosească o adresă de gmail, alții preferă o adresă de mail pe domeniu custom. Din fericire, pentru un freelancer este OK oricare dintre variante. Ideal ar fi un mail pe domeniu custom, dar noi funcționăm cu gmail de ani de zile. Și nu am întâmpinat nicio problemă.

14. Spațiu de lucru:

Fie că este vorba de un mic birou propriu, un spațiu de co-working sau lucru de acasă, vei avea nevoie de o zonă dedicată lucrului. Să lucrezi de pe canapea sau din bucătărie poate funcționa o perioadă. Dar apoi vor începe să apară durerile de spate și lucrurile care te vor distrage. Deci productivitate scăzută. Iar cum lucrezi pe cont propriu și nu mai ești plătit la program, ideal este să fii cât mai eficient.

15. Definește-ți un proces de vânzări:

Acum deja știi ce vinzi, cui vinzi și pe ce canale. A venit momentul să le pui cap la cap și să îți definești un proces de vânzări clar, ușor de urmărit și cât mai predictibil. Da, o perioadă va funcționa găsitul de clienți în cercul tău de cunoștințe sau vor funționa recomandările. Ceea ce este minunat. Pe termen lung, problema cu aceste două metode de achiziție de clienți este că ele tind să se plafoneze (cel puțin rețeaua de cunoștințe). Dar nu este de ajutor nici faptul că este o strategie reactivă, nu proactivă. Asta înseamnă că vei lucra doar cu clienții care vin spre tine. Și va fi destul de greu să îi alegi pe cei potriviți.

16. Automatizează:

Înceară să descoperi cât mai repede cum poți scăpa de cât mai multă muncă ce nu aduce valoare și consumă mult timp nefacturabil. Este important să scapi de cât mai mult ”zgomot” de fundal, astfel încât să te poți concentra pe lucrurile cu adevărat importante: Să livrezi calitate, să rezolvi probleme de business pentru clienții tăi și să fii cât mai eficient. Nu îți fie rușine să folosești cât mai multe tool-uri.

17. Fă-ți o listă de lead-uri:

Pentru mulți freelanceri, primul client este chiar fostul angajator. Asta este pe de o parte bine, pentru că pleci la drum cu un oarecare venit constant. Însă, pe cealaltă parte, parcă fix d-aia ai decis să mergi pe drumul tău, nu? Ca să nu mai fii angajat. Și parcă nu îți vine să lucrezi de acasă, pe mai puțini bani, dar tot ca un soi angajat. De aceea, este important să îți faci o listă cu prietenii și cunoștințele care ar putea să lucreze cu tine sau să te recomande, o listă cu rețeaua de contacte care te pot ajuta să crești și o a treia listă de companii cu care ți-ar plăcea să lucrezi. Uneori un client nou este doar la un mail sau telefon distanță. Și dacă nu o să întrebi, sigur nu vei avea nicio șansă. Dacă pui întrebarea, vei avea o minimă șansă măcar.

18. Găsește-ti un avocat și un contabil bun:

Vei avea musai nevoie de un contract. De plătit taxe. De făcut acte. Vei avea nevoie de multe chestii legale și financiare pe care probabil că nu le vei ști. Un contabil și un avocat bun îți vor economisi enorm de mult timp, stres și efort. Și uneori chiar și bani.

19. Fă-ți un P&L și un forecast de vânzări:

La început este suficient un excel simplu cu 3 puncte: ce intră, ce iese, ce rămâne. În timp vei vrea mai multe detalii și excelul va deveni mai complex. De exemplu, noi astăzi știm în permanență care ne sunt overhead-urile, ce verticale de business și servicii sunt cele mai profitabile și cam cât ne costă fiecare serviciu în parte.

20. Don’t beat yourself up:

Ultimul și poate cel mai important dintre puncte este să nu îți faci prea multe procese de conștiință și să nu te arzi singur pe rugul antreprenoriatului. Din păcate primele luni sunt grele. Este o schimbare majoră în ritmul de lucru, rutină, ce faci, cum faci și evident pentru cine faci. Ai răbdare. ”Showing up everyday” este cel mai important ingredient al succesului. Fii blând cu tine și nu te compara cu succesul pe care îl vezi la alții în social media. Cu toții avem momente de anxietate și angoasă, cu toții avem momente de panică, lene sau lipsă de motivație și direcție.

Mult succces, răbdare, muncă și fericire. Acesta este răspunsul la întrebarea „Cum încep ca freelancer?”



Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer