Cum înființezi un SRL | Ghid practic PAS CU PAS
Sumar articol
Share
Nimic nu e mai stresant decât momentul în care trebuie să depui dosarul de înființare al SRL-ului tău, viitoarea formă legală sub care vei factura și încasa roadele muncii tale. Dar acest moment este stresant mai degrabă din lipsa de cunoștințe și din nesiguranță. De aceea, am pregătit mai jos un material cu pașii pe pe care trebuie să îi urmezi atunci când înființezi un SRL și
Pas 0 – Ce firmă aleg, unde depun actele
Înainte de toate, ar trebui să decizi dacă SRL-ul este într-adevăr cea mai bună variantă pentru business-ul tău sau dacă ai prefera să înființezi un PFA. Odată ce te decizi, nu vei putea să faci conversie din SRL în PFA sau invers în viitor. Găsești mai multe detalii despre diferențele între cele două tipuri de firme aici.
După ce te-ai hotărât asupra firmei tip SRL, ar trebui să afli la ce instituție vei depune actele de înființare. Aceasta depinde de locul unde vei pune sediul firmei (nu poți scăpa de acest lucru, fiecare societate are nevoie de un sediu social – fie că este cu desfășurarea activității la sediu sau nu).
Actele de înființare SRL se depun la Registrul Comerțului de unde ai sediul
Dacă ai sediul în București, spre exemplu, indiferent de sector, vei depune dosarul la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul București din Piața Muncii (să nu îl încurci cu Oficiul Național al Registrului Comerțului din Piața Alba Iulia, aceea este o altă instituție), dacă firma ta va avea sediu în Iași vei depune actele la ORC Iași și tot așa.
Mai departe, va trebui să alegi modalitatea în care depui dosarul. Dacă citești acest articol, probabil vei merge pe varianta DIY de înființare a SRL-ului și vei înregistra actele fizic la ORC. Aceasta este cea mai sigură variantă dacă nu ai ajutorul unui avocat, pentru că mai poți pune întrebări funcționarilor de la ghișeu, iar dacă este ceva greșit și ești puțin insistent, vei rezolva cel mai ușor problema.
Poți să înființezi un SRL și la distanță
Pentru înființarea la distanță, trebuie să trimiți dosarul cu acte prin poștă. Dacă ai sau dacă îți faci semnătură electronică, poți încerca să depui actele online pe portalul Registrului. Dar dacă nu ai mai înființat nicio firmă până acum, nu îți recomandăm aceste variante. Este foarte posibil să nu ai actele 100% bune (corecte și complete) și este mai greu să rezolvi probleme de la distanță. În plus, există posibilitatea ca dosarul să îți fie respins și vei pierde bani și timp.
Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer și să intri în grupul nostru de Facebook.
Pas 1 – Rezervarea de denumire
Înainte să faci orice act la dosar, trebuie să te asiguri că numele pe care ți-l dorești pentru firma ta este și disponibil. Oricât de specific crezi tu că ar fi numele ales, nu poți sări acest pas. Va trebui să completezi acest formular cu 3 variante de nume, cu litere mari de tipar și având „SRL” la final. Numele trebuie să fie cât mai specific și preferabil format din mai mult cuvinte, ca să te asiguri că nu mai există pe piață nicio firmă care să sune ca a ta. De exemplu, nu poți înregistra „IT SERVICES SRL”, pentru că este foarte generic și sigur mai sunt denumiri similare mai vechi în piață.
Poți crea cuvinte noi, combina părți de cuvinte, pune chiar bucăți din numele tău. Poți pune orice te inspira și face denumirea cât mai diferită. Documentul se obține online și nu este nevoie de semnătură electronică.
Când rezervarea de denumire îți este admisă, verifică actul primit. Este important să nu scrie pe el că există firme similare pe piață. Chiar dacă denumirea este acceptată, dar sunt observații de firme similare, este posibil ca la final de tot, când funcționarul public verifică dosarul de firmă, să îl respingă. Caz în care o vei lua de la zero. Cel mai bine este să mergi pe varianta sigură. Iar dacă ai firme similare ca nume cu a ta, te sfătuim să faci o nouă depunere de nume. La tura doi încearcă să depui o denumire și mai originală.
Pas 2 – Dosarul de firmă (cunoscut și sub denumirea de Dosarul cu șină)
După ce ai primit rezervarea de denumire, poți să te apuci de restul actelor. Găsești o listă completă, plus indicații, aici, așa că ne vom referi mai jos doar la cele mai importante. Dacă depui actele fizic la ORC, nu uita de dosarul cu șină. Și de taxa de înființare la Registru. La momentul când scriem acest articol, este în jur de 120 de lei.
Dosarul de firmă trebuie să conțină:
1. Documentul care atestă rezervarea denumirii firmei, descris la Pasul 1
2. Actul constitutiv:
Acest act cuprinde toate datele importante din firmă, precum denumire, sediu, coduri CAEN pentru obiectul de activitate. Poți găsi un model bun pentru firmă cu asociat unic aici.
3. Capitalul social:
De menționat că începând cu 5 Noiembrie 2020 au intră în vigoare o serie de modificări pe acest subiect. Înainte era obligatorie dovada capitalului social la dosar. Acum trebuie să fie în bancă, dar nu mai este necesar să fie depusă la dosar.
Când înființezi un SRL trebuie să ai minimum 200 lei în contul ei bancar. Acesta este capital social. Dar înainte de banii din cont, trebuie să alegi cu cine vei face banking. Interesează-te care sunt comisioanele fiecărei bănci în parte. Este mai important să știi cât te costă toată treaba, decât să mergi tot la banca unde ai salariu. Condițiile pentru persoane juridice sunt diferite de cele pentru persoanele fizice. După ce te hotărăști, mergi la ei cu actul constitutiv, rezervarea de denumire și 200 lei pentru a deschide contul de firmă (persoană juridică). La final de tot, după ce înființezi SRL-ul și primești certificatul de înregistrare de la ORC, trebuie să revii la bancă și cu documentele acestea.
4. Sediul firmei:
Cum ziceam mai sus, nu poți avea un SRL fără sediu. Cea mai simplă variantă e să faci un contract de comodat între proprietarul unei case sau apartament și firma ta în curs de constituire. Găsești pe internet diverse modele. Dacă nu ai niciun apartament pe numele tău sau rudă/prieten cu casă, poți cere unui avocat să îți găzduiască firma la cabinetul lui, cu sediu virtual. De ținut minte important: Dacă nu este un contract pe perioadă nedeterminată, notează-ți undeva când expiră comodatul. Există posibilitatea să uiți și să expire sediul social. Lucru care poate duce la inactivarea firmei. Nu vrei să treci prin spaime de acest gen.
PS: Începând cu 5 Noiembrie 2020 nu mai este necesar la dosar actul de proprietate în cazul comodatului. Depui doar comodatul și atât.
5. Specimen de semnătură și declarație:
Dacă înființezi un SRL singur, vei fi atât asociat, cât și administrator unic. Așa că va trebui să dai la notar sau la registru, un specimen de semnătură. Și o declarație pe proprie răspundere. Indiferent unde o dai, aceștia vor avea modele potrivite și îți vor cere o serie de acte. La momentul când scriem acest articol, fiind vorba despre o situație deosebită în pandemie, documentele acestea le poți da singur și fără notar până la mijlocul lunii noiembrie 2020. Dar după această dată este posibil să revenim la varianta clasică.
Pas 3 – Felicitări, ești antreprenor cu acte! Și acum?
Dacă toate au mers bine, în câteva zile de la depunerea dosarului vei primi actele de firmă. Vei avea: certificatul de înregistrare (un document colorat cu denumirea firmei și sediul), precum și certificatele constatatoare, dacă ai autorizat activități CAEN la sediu sau terți.
De aceste acte trebuie să ai mare grijă. MARE GRIJĂ. Dacă le pierzi este destul de complicat. Trebuie să le declari la ziar și să mergi iar la Registru pentru un set nou de acte. Noi sfătuim pe toată lumea să le păstreze în dosarul de firmă. Și să aibă inclusiv copii scanate ale acestora mereu pe server, în caz de ceva.
NU UITA să îți cumperi registrul unic de control după deschiderea firmei
Conform legii 252/10.06.2003, noii contribuabili (adică noile firme) sunt obligați să achiziționeze registrul unic de control în termen de 30 de zile de la deschidere. El se poate cumpăra de la direcţiile generale ale finanţelor publice din raza teritorială unde îşi are sediul social firma, pe baza certificatului de înregistrare.
Ștampila
Nu este obligatorie atunci când înființezi un SRL, dar este totuși recomandat să îți faci una. Sunt anumite cazuri când s-ar putea să îți trebuiască.
Pentru SRL este obligatoriu să ai un contabil. Spre deosebire de PFA, care este în partidă simplă și, teoretic măcar, poți să îți ții contabilitatea singur. Deci următorul pas este să îți cauți un contabil bun-bun-bun de tot. Avem un articol scris pe acest subiect aici.
Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:
Anchor.fm, Spotify, Apple Podcast și Soundcloud
Mult succes! Și nu uita! Va trebui să revii la Registrul Comerțului cu un nou dosar dacă faci schimbări pe firmă. De exemplu atunci schimbi sediul, adaugi asociați în SRL, îți schimbi buletinul.
Articolul a fost scris de R&R Partners. Și informația din el este valabilă și corectă la data scrierii lui (1 Noiembrie 2020).
Dacă întâmpinați probleme sau aveți nevoie de ajutor să înființați un SRL sau alte lucruri de natură juridică și legislativă, puteți lua legătura cu R&R Partners la [email protected].
Deoarece legislația și procedurile se schimbă, în special în perioada aceasta, Viața de Freelancer nu este responsabilă pentru acuratețea datelor la data citirii articolului.