Cum instalezi un obicei

Studiile ne arată că aproape 50% dintre acțiunile pe care le întreprindem sunt executate din obișnuință. Prin urmare, obiceiurile pe care le avem sunt cele care ne definesc identitatea și, până la urmă, viața. Formarea unor obiceiuri bune ne ajută să obținem mai mult concentrându-ne pe mai puține lucruri. Tot ce trebuie să facem este să ne construim un sistem pentru a deveni cu 1% mai buni în fiecare zi. Unul prin care să facem schimbări mici, ușoare, care oferă rezultate mari pe termen lung. Obiceiurile mici, de zi cu zi, produc cu adevărat o schimbare pe termen lung. 

Una dintre cele mai bune cărți citite pe acest subiect este Atomic Habits a lui James Clear. În Atomic Habits autorul oferă tehnici concrete pentru cum să depășim lipsa de motivație, cum să schimbăm mediul înconjurător ca să facilităm succesul și cum să ne facem timp pentru obiceiuri noi mai bune. Autorul folosește matematică pură pentru a demonstra că sporind performanța cu câte 1% în fiecare zi, după un an vei fi de 3,7 ori mai bun. Iar motivul pentru care nu te gândești la importanța micilor schimbări pozitive este pentru că durează mai mult să vezi rezultatele.

Azi vrem să vă împărtășim câteva idei care ne-au ne-a rămas în minte și pe care am început să le aplicăm imediat.


Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer și să intri în grupul nostru de Facebook, unde ne întâlnim să împărtășim probleme, soluții, tool-uri, resurse și stăm la povești despre disciplină, rețete de success și tot ce este util în viața unui freelancer.


Concentrează-te asupra sistemului pe care îl folosești pentru a-ți atinge obiectivele

Dacă vrei să citești câte o carte pe săptămână, obiectivul tău este să devii o persoană care-și face zilnic timp pentru citit. Dacă vrei să ai 5 clienți noi luna asta, obiectivul tău este să îți aloci zilnic timp pentru a îmbunătăți procesul de vânzare. Dacă vrei să slăbești 5 kilograme, obiectivul tău este să devii o persoană cu o alimentație echilibrată care face mișcare constant. Obiectivele sunt necesare pentru stabilirea unei direcții, dar sistemele sunt cele care te ajută să progresezi. Ce face diferența pe termen lung este modul în care acționezi.

“The process of building habits is actually the process of becoming yourself.”

Micro-obiceiurile repetate suficient de des devin automatisme

Un obicei e un comportament pe care îl utilizezi în mod frecvent, fără să te gândești la el. Cu alte cuvinte, e ceva ce faci pe pilot automat. Nu necesită voință. Nu consumă energie mentală. Succesul este produsul rutinei zilnice, nu al schimbărilor făcute din când în când. La fel cum atomii sunt blocurile din care sunt construite moleculele, obiceiurile atomice sunt blocurile din care sunt construite rezultatele remarcabile. În formarea unui obicei nou, cheia este repetiția, nu perfecțiunea. Nu trebuie să studiezi toate detaliile unui obicei nou. Trebuie doar să exersezi cu constanță și perseverență. Repetiția e cheia succesului și este una dintre cele mai importante etape ale formării unui obicei nou. 

Small changes in context can lead to large changes in behaviour over time.”

Setează un context în care obiceiurile bune devin opțiunile cele mai ușoare

Dacă ai în casă dulciuri sau junk food, probabilitatea de a ceda tentației este una foarte mare, comparativ cu situația în care nu le-ai avea la îndemână. Dacă umpli coșul de pe masă cu fructe la vedere, șansele de a mânca un măr pe zi vor crește exponențial.

Idem, dacă vrei să te ții de un obicei, trebuie să-l transformi în cea mai ușoară acțiune posibilă. Trebuie să fie ușor să-l alegi ca primă opțiune. Când creezi un context accesibil și favorabil, formarea de obiceiuri nu mai pare așa complicată. Cel mai simplu exemplu este felul în care arată frigiderul tău, care reflectă stilul de viață pe care vrei să-l urmezi. 

“Redesign your life so the actions that matter most are also the actions that are easiest to do.”

Cum creezi un obicei

Este important să conștientizezi că orice acțiune repetată devine un obicei − unul bun sau unul mai puțin benefic. Dacă nu îți formezi în mod deliberat obiceiuri bune, atunci, în mod inconștient, îți vei forma obiceiuri mai puțin bune. Oamenii de succes sunt conștienți de puterea obiceiurilor și se autodisciplinează să își formeze obiceiuri care, pe termen lung, le ușurează munca și îi ajută să obțină absolut tot ceea ce își doresc. Pentru a-ți crea un obicei nou, în primul rând trebuie să știi concret ce, când, unde și cum vei face.

Mai exact formulat așa: voi (acțiune) în (moment) în (loc). De exemplu, dacă vrei să-ți creezi un obicei de a face sport, nu este suficient să spui că vei face sport de 3 ori pe săptămână. Stabilește concret parametrii în care se va întâmpla asta: voi face sport de 3 ori pe săptămână, luni, miercuri și vineri, de la 19.00 – 20.00 la sala din capătul străzii.

Ce să mai ai în vedere când instalezi un obicei nou

Fă-ți un plan înainte de a trece la acțiune. Un plan detaliat și bine pus la punct va include pașii esențiali în vederea atingerii scopului.

Creează câte un obicei pe rând. Nu încerca să-ți formezi mai multe obiceiuri deodată. Fă pași mărunți și concentrează-te pe îndeplinirea unui singur scop.

Începe cu un obicei mic pe care să-l practici în maxim 5 minute. De exemplu, dacă vrei să-ți formezi obiceiul de a scrie 1000 de cuvinte pe zi, începe prin a scrie 100 de cuvinte zilnic. Ia lucrurile treptat. Schimbările mari necesită un efort consistent, iar mintea umană se va împotrivi pentru că este programată să aleagă calea cea mai ușoară.

Și nu în ultimul rând, măsoară-ți progresul. Ce nu măsori, nu poți îmbunătăți. Un calendar tare simpatic și util care te-ar putea ajuta să urmărești un obicei am găsit la Austin Kleon aici. Descarcă-l și pune-l într-un loc vizibil.


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

SoundCloud | Spotify | Anchor.fm | Google Podcasts | Apple Podcasts


Dacă vrei să aprofundezi subiectul 

Cărți

Atomic Habits – James Clear. Un ghid cu ajutorul căruia obiceiurile bune devin inevitabile, iar cele rele, imposibile.

The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business – Charles Duhigg. Cheia reușitei noastre de a face cu regularitate exerciții fizice, de a slăbi, de a fi mai productivi și de a avea succes este înțelegerea modului în care funcționează deprinderile. 

The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change – Stephen R. Covey, Jim Collins. Cele 7 deprinderi formulate în urma a zeci de ani de experiența și cercetare îi deosebesc pe cei fericiți, împliniți și sănătoși de cei care sunt supuși eșecului. 

Podcasturi

Obiceiuri sănătoase pentru 2021 | Andrei Roșca

Habits 2 Goals | The Habit Factor Podcast with Martin Grunburg

The Power Of Habits | How To Make And Break Them

Videocast

How To Build Awesome Habits: James Clear | Rich Roll Podcast

Change Your Brain: Neuroscientist Dr. Andrew Huberman 

Tiny Changes with Big Results