fbpx

Cum îți definești modelul de business

Începutul de an vine de fiecare dată cu multe planuri noi, obiective optimiste și promisiuni care vor începe de luni. Vacanța s-a terminat, clienții s-au întors la treabă, iar tu ai pornit cu motoarele turate la maximum. Ești mereu ocupat să faci lucruri pentru că … ei bine, pentru că știi că ele trebuie făcute.

Dacă te identifici cu acest comportament, oprește-te o clipă și gândește-te dacă ai un plan coerent pentru acest an. Unul concret, pus pe hârtie. Nu doar câteva idei care îți vin în minte din când în când. Știi în ce direcție merge freelance business-ul tău? Știi ce trebuie să faci concret pentru a ajunge acolo? Acest moment de introspecție profesională ar putea fi una dintre cele mai bune investiții pe care o faci în propriul succes. Încearcă anul acesta o abordare nouă.


Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer și să intri în grupul nostru de Facebook.


Indiferent dacă ești un freelancer la început de drum, dacă e un moment în care ești nevoit să-ți adaptezi business-ul la noua realitate, să te reinventezi sau doar vrei să faci mai mulți bani, există mai multe instrumente prin care poți testa rețete pentru modelul tău de business.

Ce este un model de business

Modelul de business este similar unui plan de afaceri din punct de vedere al conținutului, însă un plan de afaceri descrie toate elementele necesare pentru a demonstra fezabilitatea unei afaceri, în timp ce un model de business conține elementele care fac ca afacerea să funcționeze cu succes. Un model de business este de fapt o hartă și o grilă care te ajută să iei decizii de business în cunoștință de cauză.

Un model de business este o structură conceptuală pe care se sprijina viabilitatea unei afaceri. Acesta include scopul afacerii, obiectivele și planurile pentru implementarea lor. Un model de business descrie modul în care o afacere își îndeplinește obiectivele și include toate procesele și politicile ei. Conform lui Peter Drucker, supranumit și omul care a inventat managementul, un model de business trebuie sa răspundă la următoarele întrebări. Cine sunt clienții companiei? Ce anume percep clienții ca fiind valoarea pe care o primesc? Cum poate compania livra valoare la un cost convenabil?

În esență, un model de business nu este altceva decât o reprezentare a modului în care o companie câștigă, sau intenționează să câștige bani.

Ce este un Business Model Canvas

Business Model Canvas este un instrument de planificare strategică care te ajută să-ți identifici în detaliu modelul de business. Canvas-ul este o reprezentare grafică a afacerii sub forma unei planșe cu 9 secțiuni care reprezintă componentele afacerii și conexiunile dintre acestea. Cu ajutorul Business Model Canvas-ului se evidențiază sau se proiectează strategia de afaceri a companiei. Modelul descrie concret și rațional cum business-ul creează, livrează și transformă valoarea.

Business Model Canvas-ul a fost dezvoltat de către elvețianul Alexander Osterwalder, iar de atunci au fost elaborate diverse alte canvas-uri pentru planificarea strategică a unor domenii specifice. 

Vezi aici cum construiești o strategie de digital marketing cu ajutorul Marketing Canvas-ului dezvoltat de Laurent Bouty.

Utilizarea Business Model Canvas-ului ca instrument de planificare a afacerii

Business Model Canvas-ul conține 9 secțiuni: Customer Segments (piața), Value Propositions (valoarea propusă), Channels (canalele), Customer Relationships (relațiile cu clienții), Revenue Streams (surse de venituri), Key Resources (resursele cheie), Key Activities (activitățile principale), Key Partners (partenerii cheie), Cost Structure (structura de costuri).

Customer Segments – piața 

În primul cadran din Business Model Canvas vei trece informații cât mai detaliate și complete referitoare la nișa de piață, segmentul de clienți vizați, precum și descrierea celor mai importanți clienți actuali.

Value Propositions – valoarea propusă

La capitolul Value Propositions vei prezenta valoarea produsă prin serviciul sau produsul pe care îl oferi. Pornește de la nevoile potențialilor clienți și definește-ți corect valoarea pe care o oferi. Cum îi ajuți? Cu ce diferă produsul sau serviciul tău de cele existente pe piață? De ce te-ar alege pe tine? Este important să-ți identifici în primul rând tu foarte clar motivul pentru care clienții ar cumpăra de la tine. 

Channels – canalele 

În această secțiune a Business Model Canvas-ului vei detalia principalele canale prin care produsele sau serviciile tale ajung la clienți. Care sunt cele mai funcționale. Care este canalul cel mai eficient din punct de vedere raport calitate preț. Este un canal offline sau online? De ce îl preferi pe unul în detrimentul altuia? Ce implică fiecare dintre ele? Costuri, timp, resurse umane, alți parteneri pe care trebuie să îi cooptezi. Gândește-te cum află clienții de tine și cum ajungi să îi deservești. Aici este vorba de toate punctele de contact cu clientul, de la comunicare la distribuție.

Customer Relationships – relațiile cu clienții

Gândește-te cum ajunge produsul sau serviciul tău la clienți și ce fel de relație vrei să dezvolți între business-ul tău și aceștia. Cum sunt întreținute aceste relații și ce costuri implică. Identifică cât de personală trebuie să fie relația cu ei, cât de bine trebuie să îi cunoști și cum poți afla lucrurile acestea.

Revenue Streams – surse de venituri

În această secțiune vei detalia modul în care business-ul tău realizează venituri pe fiecare segment de consumatori în parte. Aici vei previziona sumele pe care clienții ar fi dispuși să le plătească pentru un anumit serviciu sau produs. Tot aici vei include modalitatea prin care aceste plăți vor fi oferite: vânzare directă a produselor sau serviciilor, prin abonament, închiriere, leasing, taxă de utilizare, taxă de înscriere, acordare de licențe, etc.

Key Resources – resursele cheie 

Care sunt lucrurile necesare pentru a susține și sprijini afacerea ta? Resursele cheie pentru crearea valorii adăugate și funcționarea business-ului pot fi resurse umane, financiare, fizice sau intelectuale. În această etapă se mai pot încadra resurse precum: brevete, licențe sau drepturi de autor. Acestea trebuie achiziționate, dezvoltate, evaluate și utilizate strategic.

Key Activities – activitățile principale 

Care sunt activitățile cheie pe care le realizezi ca să creezi valoarea propusă? Care sunt activitățile importante care îți influențează performanța?

Key Partners – partenerii cheie 

În această etapă vei enumera principalii parteneri și cum ajută aceștia business-ul tău. Cu ajutorul partenerilor poți optimizarea activitatea, poți face economii, automatiza procese, reduce din riscuri și incertitudine, precum și achiziționa și externaliza anumite servicii. 

Cost Structure – structura de costuri

În ultimul capitol din Business Model Canvas vei prezenta principalele costuri pe care le generează business-ul tău și care dintre resursele cheie prezentate anterior sunt cele mai scumpe. În plus, poți schița deja o previziune a cash-flow-ului.

Acum că ai ajuns la final, alocă-ți timp și pune-l în practică. Vei vedea că timpul investit pentru crearea unui Business Model Canvas ți se va întoarce înzecit sub formă de claritate, clienți noi, încasări și o viață mai împlinită. Happy freelancing! 


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

Anchor.fm, Spotify, Apple Podcast și Soundcloud