Cum să îți crești șansele să găsești colaboratori potriviți

Așa cum v-am obișnuit până acum, din când în când mai scriu câte o postare lungă în grupul nostru de Facebook – Viața de freelancer România, în care povestesc câte puțin din experiența mea și din lucrurile bune sau mai puțin bune pe care le-am învățat în 8 ani de digital, vânzări și lucrat pe cont propriu. Iar atunci când acea postare lungă este de interes o pun și ca articol în site. Subiectul de astăzi îi vizează pe cei care caută colaboratori (în special pe pe social media / în grupuri de Facebook).

Varianta scurtă:

Dacă tu nu îți dai interesul să dai detalii despre ce ai nevoie, ce nivel de experiență cauți, brief și toate detaliile necesare, cum te poți aștepta ca freelancerul ăla bun pe care speri să îl găsești să se implice și să vrea să lucreze cu tine? Dacă tu nu îți dai interesul și nu te implici, sunt șanse destul de mari că vei primi răspunsuri doar de la colaboratori mai puțin buni.

Urmează varianta puțin mai lungă, pentru cei care chiar vor să găsească colaboratori mișto care să îi ajute.

1. CONTEXT:

Relația dintre un client și un colaborator nu este relația dintre șef pe tarla și zilier (asta ca să o dau mai cu manta și să nu fac referire la patroni de sclavi, ca nu e frumos). Ci este un parteneriat din care toată lumea ar trebui să aibă de câștigat.

Este un parteneriat prin care un specialist își pune experiența și timpul la bătaie pentru a-ți rezolva o problemă pe care o ai în business, contra unei remunerații.

Și pentru cei care acum au dat ochii peste cap și au gândit „Dar îi dau bani pentru munca lui, trebuie să facă ce îi zic eu”, well… nu. Banii sunt un rezultat normal și un drept contractual al prestatorului de servicii. Nu un mare favor pe care clientul i-l face. Știu că sunteți super puțini cei care ați gândit așa, dar din păcate, statistic vorbind, sunt câțiva și am simțit nevoia să o zic pentru ei. Dacă nu faceți așa, super congrats.


Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer și să intri în grupul nostru de Facebook, unde ne întâlnim să împărtășim probleme, soluții, tool-uri, resurse și stăm la povești despre disciplină, rețete de success și tot ce este util în viața unui freelancer.


2. PROBLEMĂ:

De foarte multe ori văd anunțuri prin care cineva își caută colaborator sub forma „Am nevoie de cineva să îmi scrie articole / îmi facă un logo / etc”.Și le refuz. Și mă mai trezesc cu mesaje în privat în care sunt certat că sunt eu om rău și nu vreau să aprob anunțurile dezinteresate.

Cum ziceam și la articolul în care vorbeam despre cum interacționează freelancerii cu clienții (poți să o citești sau asculți aici), lazy in – lazy out. Nu îți dai interesul să vorbești despre ce ai nevoie și așteptări, vei primi mesaje doar de la colaboratori care nu își dau interesul la rândul lor.

3. IMPACT

Impactul este destul de clar și simplu. Colaborare eșuată, client nemulțumit, colaborator nefericit, printr-un butterfly effect neplăcut toată piața are de suferit.

Pentru că un client nemulțumit va spune la 10 cunoștințe ce nasol a fost să lucreze cu un freelancer (nu contează ca a fost nepotrivire încă de la primul contact).

Pentru că un freelancer nefericit va începe să dea în gol și va perpetua nemulțumirea mai departe la următorul client.

4. ABORDARE ȘI RECOMANDĂRI

Mai important ca orice, atunci când începi o colaborare nouă este potrivirea. Potrivirea de caracter, de fel de lucru, de stil de lucru și de skill / nevoie / așteptări.

Și la fel de importantă este comunicarea. Să poți să comunici simplu și deschis. Unii ar zice chiar cu empatie.

Apoi abia vin lucrurile de genul buget, deadline și livrabilele proiectului. Pentru că dacă potrivirea și comunicarea merg excelent, colaboratorul va fi mai deschis să negocieze și să găsească soluții alături de tine.

Iar pentru a descoperi această potrivire, un viitor colaborator are nevoie să știe încă de la început niște lucruri.

Cine ești, ce faci și cu ce te ocupi:

Primul lucru pe care îți recomand mereu să îl faci este să te prezinți. Cine este omul care își caută un colaborator și care este business-ul pe care îl reprezintă. Pentru că unii dintre freelanceri sunt nișați și lucrează doar cu anumite industrii / categorii de clienți. Alții au anumite categorii de clienți cu care nu lucrează (cele mai întâlnite exemple ar fi: tutun, pharma, adulți, dar și altele – fiecare cu sistemul lui de valori). Nu uita că nu există business 2 business, ci human 2 human și oameni care lucrează cu oameni, care reprezintă anumite entități comerciale.

Ce anume cauți de la colaboratori: 

Spune simplu și clar ce cauți. Fie că e vorba despre un programator, un copywriter, un designer, un om care face logo-uri, un om care face marketing. Orice ai căuta, spune de la început, simplu și clar ce cauți. Astfel încât cei care fac ceea ce cauți să te descopere. Ține mereu cont că attention span-ul în social media este super scurt, de ordinul secundelor. Și majoritatea oamenilor consumă conținutul din social media pe sistem de scanare, aka pe diagonală. Pentru că altfel nu ar mai avea timp de nimic altceva. Și se zăbovește doar pe lucrurile de interes. Și normal că atunci când va vedea ceva care conține ce face el se va opri și va continua să citească. Deci atrage-i atenția omului potrivit.

Dă un brief cât de clar se poate: 

Din păcate responsabilitatea oferirii informației despre companie, proiect, status quo, nevoi, probleme, așteptări și competiție îi cam revin clientului. Pentru că la finalul zilei el știe cel mai bine cum stau lucrurile în business-ul lui și piața în care activează. Iar rolul colaboratorului este într-o etapă ulterioară, după semnarea contractului, să ajute clientul să acceseze și să faciliteze accesul la informații, punând întrebările potrivite. Iar partea asta necesită timp, drept urmare trebuie plătită. Un prim brief super simplu ar trebui să aibă informații despre problemă / nevoie, a contextului în care apare acest proiect, o descriere succintă a task-urilor (în cazul în care nu este vorba despre un proiect complex), deadline și buget estimat.

Spune cum vrei să fii contactat:

Unii oameni vor pe mail. Alții vor pe Facebook, WhatsApp, porumbel călător sau mai știu eu ce metode. Spune exact cum vrei să fii contactat. Astfel încât să nu te trezești că ești contactat pe toate canalele posibile și imposibile și să pierzi șirul. Recomandarea va fi mereu să mergi spre mail, dar la final de zi fiecare facem cum crede că îi e mai bine.

Dacă tot te contactează potențialii colaboratori, răspunde-le tuturor, chiar dacă sunt potriviți sau nu?

Sunt șanse mari să fi pățit și tu cel puțin o dată în viață să trimiți o ofertă și clientul tău să nu îți mai răspundă. Dacă nu le dai un semn tuturor din curtoazie profesională, fa-o măcar pentru reputația ta. Nu vrei să fii știut în piață ca fiind clientul ăla care dispare fără feedback.

Vorbește despre buget:

În piață există Dacia, Volkswagen, BMW, Lamborghini. Există mașini pentru aproape orice fel de buget. Și e important să dai măcar o marjă de buget sau o limită superioară de buget. Astfel încât să califici freelancerii potriviți și să nu vă pierdeți timpul unul altuia. Pentru că există freelanceri mai la început de drum care sunt dispuși să muncească pe un buget mai mic să își facă portofoliul, dar și freelanceri cu foarte multă experiență care vin la pachet de cele mai multe ori cu bugete pe măsură. Și e pierdere de timp pentru toată lumea ca tu să ai buget 500 de euro și să stai la discuții cu potențiali colaboratori care lucrează pe 2000 de euro.

Nu cereți pitch-uri neplătite: 

Pitch-urile neplătite sunt moartea pasiunii. Și cam cea mai mare parte a freelancerilor cu experiență nu mai participă la pitch-uri neplătite. Și are foarte mult sens. Clientul face concurs de frumusețe și nu are la finalul zilei niciun risc (dacă nu îi place nimic, nu lucrează cu nimeni și aia e), în timp ce freelancerul își ia tot riscul și investiția de timp. Există discuții inițiale, există procese de lucru care să minimizeze neșansa de eșec, există portofolii, există testimoniale.

În încheiere o să zic o vorbă românească. Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face.

Când cauți un colaboratori care să te ajute cu o componentă suficient de importantă a business-ului tău cât să îi dai bani, îți garantez că merită să investești 10-15 minute în plus și să treci prin pașii de mai sus. Dând detalii vei atrage colaboratorii potriviți.

Respectă și vei fi respectat. Gândește-te cum ți-ar plăcea să vină potențialii tăi clienți spre tine și fii clientul ăla. Fii clientul cu care ți-ar plăcea ție să lucrezi.


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

SoundCloud | Spotify | Anchor.fm | Google Podcasts | Apple Podcasts