fbpx

Freelancer DEX – termeni de business pe care ar trebui să îi știe orice freelancer

Ești freelancer sau antreprenor la început de drum, sau abia te bate gândul să încerci freelancing-ul să vezi dacă e pentru tine, sau poate visezi cu ochii deschiși cum o să fie când o să ai propria afacere? Există șanse foarte mari ca un freelancer DEX să îți fie de mare ajutor când pornești pe acest drum, iar pentru că n-am găsit unul complet, ne-am gândit să-l facem chiar noi.

Îți recomandăm să te familiarizezi din timp cu termenii de business pe care îi folosesc freelancerii și antreprenorii cu experiență ca să nu simți că ceilalți vorbesc limbi străine când vei auzi de ROI, marjă de profit, B2B, B2C, P&L, cash-flow și altele asemenea.

Antreprenorii și freelancerii începători au multă energie, creativitate, idei de produse sau servicii și sunt gata să facă tot posibilul pentru ca afacerile lor să stea pe propriile picioare. Însă o bună parte se simt pierduți când vine vorba de termenii de business și financiari de care se lovesc zilnic când încep să își construiască afacerea.

Așadar, înainte să-ți dai demisia de la job și să începi o afacere, sau dacă ai făcut asta deja și nu știi de unde să începi, hai să descifrăm împreună cei mai des întâlniți termeni de business pe care ar trebui să îi știe orice freelancer.

S-ar putea să te intereseze și:

Cum începi ca freelancer checklist. Gratuit, explicat și descărcabil.

Freelancer DEX:

Plan de afaceri sau Business plan – este un document complex care detaliază ce face afacerea ta, stadiul în care te afli, obiectivele, cum arată mediul în care se dezvoltă și face o previziune despre cum va arăta aceasta în viitor. Planul de afaceri prezintă în detaliu toate aspectele unui business: organigrama, strategia de marketing, furnizorii, clienții și modelul de business.

Business model sau modelul de business este intrumentul care descrie cum se desfășoară afacerea ta. De exemplu, franciza este un model de business, un magazin online este alt model de business.

Unul din cele mai folositoare și ușor de înțeles framework-uri pe care îl folosim și îl recomandăm noi este Business Model Canvas – un document pe o singură pagină care conține cele mai importante elemente din planul de afaceri și te ajută să fii flexibil știind în orice moment în ce stadiu al business-ului te afli.

Analiza SWOT – Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, adică Puncte tari, Puncte slabe, Oportunități, și Amenințări. SWOT este o metodă folosită în business pentru a ajuta la proiectarea unei viziuni de ansamblu asupra firmei sau a ideii de afaceri. Ea evaluează factorii de influență interni și externi, poziția acesteia pe piață cu scopul de a pune în lumină punctele tari și slabe, în relație cu oportunitățile și amenințările existente la un moment dat pe piață.

Business-to-Business (B2B) este un model de afacere în care tranzacțiile se realizează între companii.

Business-to-Consumer (B2C) reprezintă vânzarea de produse sau servicii de la o persoană juridică către consumatorii finali.


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

Anchor.fm, Spotify, Apple Podcast și Soundcloud


Profitul este diferența dintre venituri și cheltuieli, deci rezultatul activității tale comerciale. Pentru a avea un business profitabil și de succes, un freelancer ar trebui să-și calculeze un fee orar corect și realist care să includă o marjă de profit confortabilă

ROI (Return On Investment) este rata de recuperare a investiției, procentul care arată cât la sută din suma investită într-o activitate se întoarce ca profit. ROI-ul ne indică dacă o anumită investiție a fost sau nu profitabilă pentru respectiva afacere.

Formula de calcul este: ROI = (venituri obținute în urma investiției – investiție)*100/investiție.

De exemplu, găzduirea site-ului te costă 100 euro. Ai investit alți 500 de euro pentru actualizarea acestuia, activitate în urma căreia ai semnat 2 noi clienți care te plătesc cu un total de 1500 euro. Așadar, ai investit în total 600 de euro, veniturile tale în urma acestei acțiuni sunt de 1500 euro, iar  ROI=(1500-600)*100/600=150%

Profitul brut = valoarea totală a vânzărilor – cheltuielile aferente producției/efectuării bunurilor sau serviciilor vândute.

Profitul operațional, EBIT (Earnings before Interest and Taxes) sau profitul înainte de dobânzi și impozit = profit brut – cheltuieli operaționale. Prin cheltuieli operaționale ne referim la cheltuielile de marketing, administrative și generale ale firmei, cum ar fi cheltuielile cu sediul, utilitățile, cheltuieli de marketing, salarii, licențe, contabil, etc.

EBT (Earnings Before Tax) este profitul pe care firma ta l-a înregistrat înainte de a plăti impozitele datorate statului.

Profitul net sau EAT (Earnings After Tax) se calculează scăzând impozitele și taxele din EBT. Profitul net este de fapt venitul cu care firma ta rămâne după plata cheltuielilor, inclusiv a impozitelor datorate. Profitul net poate fi reinvestit în firmă și/sau împărțit ca dividende asociaților.

Marja de profit este un indicator financiar de profitabilitate care ne arată în procente cât de profitabilă este activitatea totală a unei companii. Este o comparație între profitul rămas după impozit și vânzările nete și arată profitul rămas după ce toate costurile de producție și de administrare au fost deduse din vânzări și impozitul pe profit.

Formula de calcul: Marja netă a profitului = (Profitul net al exercițiului/ Cifra de afaceri netă ) *100.

Cash-flow-ul sau fluxul de de numerar este diferența dintre intrările și ieșirile de numerar efectuate de o firmă pe parcursul unui exercițiu financiar. 

P&L (Profit and Loss) sau raportul financiar de profit și pierdere este documentul care sintetizează veniturile, costurile și cheltuielile înregistrate într-o anumită perioadă. Raportul P&L este una dintre principalele declarații financiare luate în calcul pentru a evalua performanța și situația financiară a unei companii. Acesta mai este cunoscut și ca declarație de venit, situația veniturilor, situația operațiunilor sau situația veniturilor.

MVP vine de la minimum viable product și este un produs ce conține un set minimal de funcționalități cheie ce permit lansarea pe piață într-un timp cât mai scurt cu efort și costuri minime și oferă unei echipe posibilitatea să primească o cantitate maximă de cunoștințe validate despre clienții săi cu un efort minim depus.

Validarea înseamnă că ai demonstrat că există o nevoie pentru produsul sau serviciul pe care vrei să-l oferi. 

Scalabilitatea este abilitatea de a crește afacerea prin replicarea modelului de afacere pe diferite piețe sau prin noi tactici de management.

Growth hacking reprezintă o abordare creativă și inovatoare pentru a-ți pune pe picioare afacerea. Concret, growth hacking-ul este o formă de marketing care îmbină creativitatea, flexibilitatea și experimentarea: testezi diferite metode de creștere și de brand awareness, după care măsori, vezi dacă e eficient sau nu și te repliezi pe loc.

CAC (customer acquisition cost) este costul de achiziție al unui client. Aduni costurile de marketing, vânzări, salarii etc și îl împarți la numărul de clienți obținuți într-o anumită perioadă. De exemplu, dacă ai cheltuit 100 de lei pe 10 clienți atunci costul este de 10 de lei.

CRR (customer retention rate) este un parametru care îți arată dacă îți păstrezi clienții fericiți. Să zicem că la începutul anului ai 10 clienți, iar până la final de an pleacă 4, dar câștigi alți 9, ceea ce înseamnă că ai 15 clienți. În acest caz rata ta de retenție este de 0,6 % ((15-9)/100)X10=0.6%. E mult sau puțin? Asta depinde în primul rând de industria în care activezi și de domeniul de activitate.

Unicorn –  un startup de tehnologie care a ajuns la o evaluare de peste 1 miliard de dolari. Dacă citești acum aceste rânduri și visezi să fii fondatorul următorului unicorn românesc, îți ținem pumnii! 

Factoring – un serviciu financiar folosit de o companie care dorește să-și accelereze propriile încasări și are nevoie de lichidități rapid. Astfel, orice companie care își vinde bunurile/serviciile pe bază de facturi fiscale ce se vor încasa după un anumit termen de plată (15 – 90 de zile, de regulă), poate beneficia de bani mai repede cu ajutorul factoringului. Procesul se derulează astfel: factorul (o bancă sau un IFN) îți vor „cumpăra” factura, tu, ca societate/PFA/ÎI (te vei numi aderent în această tranzacție) vei încasa prețul (valoarea ei) înainte de termenul scadent, iar clientul tău (care se va numi debitor cedat în această tranzacție) va fi notificat ca la scadența facturii să platească în contul factorului. Factorul va face această tranzacție pentru un comision (de regulă un anumit procent din valoarea facturii pe care o decontează în avans).

Factoring cu regres – operațiunea de factoring condiționată astfel: dacă debitorul cedat (sau clientul tău) nu plătește la scadență și nici nu propune plata facturii într-un mod rezonabil acceptat de factor, tu ca și societate/ entitate juridică care ai beneficiat de factoring vei ramane solidar la plata facturii, adică factorul/compania de factoring îți poate cere ție banii pe ea înapoi. (își poate exercita regresul).

Factoring fără regres – riscul de neplată al debitorului cedat este transferat factorului/ companiei de factoring. Acest lucru înseamnă că, în cazul în care debitorul cedat (clientul) nu achită suma datorată (aferentă facturii), factorul este singurul responsabil de recuperarea plății, fără a te mai implica pe tine ca societate. Mai clar, dacă ai apelat la factoring pentru o factură, ai încasat contravaloarea ei în avans, iar debitorul cedat nu o plătește într-un termen agreat, compania de factoring se ocupă de recuperarea banilor, fără să te mai implice.

Scontare  – un serviciu financiar folosit de o companie care dorește să-si accelereze propriile încasări având nevoie de lichidități rapid. Astfel, orice companie care își vinde bunurile/serviciile pe bază de factură care este acoperită de un instrument de plată (bilet la ordin sau CEC), instrumente ce se vor încasa după un anumit termen de plată (15-90 zile de regulă), poate beneficia de bani mai repede cu ajutorul scontării. Tu, ca societate vei transmite prin gir (o rubrică specială aflată pe instrument) instrumentul de plată către bancă sau IFN, acesta din urmă îți va pune la dispoziție în avans suma instrumentului, iar la scadență finanțatorul va încasa suma direct în contul lui. Finanțatorul va face această tranzacție pentru un comision (de regulă un anumit procent din valoarea instrumentului de plată pe care îl scontezi).

Fișă rol (fișă sintetică totală) un document sub formă de listă centralizatoare cu fișele de cont pentru fiecare obligație fiscală a unei firme: TVA, impozit pe veniturile din salarii, CAM etc., în care se vede de la înregistrarea firmei istoricul declarațiilor depuse pentru respectivele obligații, al plăților efectuate pentru stingerea acestora sau a compensărilor, al dobânzilor și penalităților de întârziere/nedeclarare etc. Aceasta se obține on-line de pe site-ul ANAF.

Aceștia sunt doar o parte dintre cei mai des întâlniți termeni de business. Să faci pasul spre freelancing sau antreprenoriat necesită multă planificare și o doză sănătoasă de curaj, dar de aia suntem aici, să ajutăm ca acest start să fie unul cât mai lin și fără obstacole.

Despre cum începi și planificarea de business poți citi mai multe informații aici.


Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer