fbpx

Ghidul complet al masurilor de sustinere in vreme de criza Covid-19 (Aprilie 2020) | GRATUIT

GHID PRACTIC AL MASURILOR DE SUSTINERE A ANTREPRENORILOR SI A PERSOANELOR FIZICE PE PERIOADA CRIZEI COVID 19 – ACTUALIZAT LA 02.04.2020 – MASURI PENTRU SRL-URI CU ASOCIAT UNIC, PFA-URI, INTREPRINDERI INDIVIDUALE SI ALTI PROFESIONISTI.

In primul rand trebuie sa multumim doamnei Avocat Sorina Neagu care a facut posibil acest articol. Si a facut o treaba absolut minunata pentru care ii suntem recunoscatori.

Inainte sa incepi trebuie sa iti spunem ca este un articol lung (20 de pagini de word) si care va lua timp sa il citesti. Se adreseaza antreprenorilor, freelancerilor, celor care au incasari din drepturi de autor si persoanelor fizice. Ca altfel nu ii spuneam ghid complet, nu?

Il poti parcurge integral sau poti cauta direct informatia de care ai nevoie, specific. Decizia iti apartine. Insa iti recomandam sa incerci sa il citesti pe tot. Sunt vremuri tulburi si credem ca este important sa fii informat.

Disclaimer: Echipa viatadefreelancer.ro nu specializata in astfel de subiecte si nu isi asuma responsabilitatea asupra corectitudinii informatiilor din acest articol. Vezi sectiunea IV. Disclaimer (la sfarsitul acestei pagini) pentru mai multe detalii. Inainte de a lua orice decizie te rugam sa consulti institutiile abilitate.

Totodata te rugam mult sa il imparti cu cei care crezi ca ar putea avea nevoie de aceasta informatie. Explicatiile din acest articol se aplica aproape oricui din Romania. Pentru ca in realitate aproape toti suntem afectati intr-un fel sau altul de ce se intampla acum in lume. Iti multumim mult in avans pentru share.

Asadar, sa incepem.


Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer


 

I. LEGISLATIA RELEVANTA:

 

A. Acte Normative publicate in Monitorul Oficial relevante pentru materialul de mai jos.

 

  • Decret nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei;
  • Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant;
  • H.G. nr. 217/2020 privind normele de aplicare a Legii nr. 19/2020;
  • O.U.G. nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal bugetare – publicate;
  • O.U.G. nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2;
  • Ordonanta urgenta 32/2020 privind modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru stabilirea unor masuri suplimentare de protectie sociala
  • Circulara 8/2020 privind nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei – Data act: 20-mar-2020;
  • Ordonanta urgenta 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative;
  • Ordonanta urgenta 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si institutii financiare nebancare anumitor categorii de debitori;
  • Ordinul nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situatii de urgenta operatorilor economici a caror activitate este afectata in contextul pandemiei SARS-CoV-2;
  • Codul muncii;
  • H.G nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor;
  • Codul Fiscal si Codul de Pocedura Fiscala;
  • O.U.G. nr. 110/2019 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii – IMM INVEST ROMANIA.

 


B. Acte Normative nepublicate in Monitorul Oficial.

 

  • Proiect Lege privind acordare unor facilitati persoanelor fizice.
  • Proiect O.U.G. de acordare a bonificatiei la plata impozitului pe profit datorat la 25.04.2020 si de scutire de TVA a operatiunilor de import pentru anumite categorii de bunuri.

 


 

II. MASURI CU IMPACT ASUPRA ACTIVITATII SI CHELTUIELILOR ANTREPRENORILOR. MASURI DE PROTECTIE A ANGAJATILOR.

 

A. Masuri in vigoare cu aplicare automata ope legis:

1. Amanarea de la 31 martie la 30 iunie, a termenului de depunere a declaratiilor si de plata a primei rate pentru urmatoarele impozite aferente anului 2020: impozitul pe cladiri, pe terenuri si pe mijloace de transport. Termenul de plata a cei de-a doua rate din aceste impozite (30 septembrie a anului in curs) nu a fost modificat – Art. V din O.U.G. nr. 29/2020:

Cine beneficiaza: orice persona fizica, juridica sau entitate care detine in proprietate o cladire, un teren sau un mijloc de transport supus impozitarii precum si locatorii din cadrul contractelor de leasing financiar pentru impozitul pe mijloacele de transport.  

Alte mentiuni: persoanele si entitatile mentionate mai sus isi pastreaza dreptul la bonificatia de 10% pentru plata anticipata integrala a impozitului pentru intreg anul 2020, in masura in care efectueaza plata impozitului anterior datei de 30.06.2020.  


2. Creantele fiscale care devin scadente in intervalul cuprins intre 21.03.2020 si 30 de zile de la incetarea starii de urgenta (16.05.2020 in prezent) nu sunt purtatoare de dobanzi si penalitati de intarziere pe perioada mentionata mai sus (pana la 16.05.2020) – Art. VII alin. 1 din O.U.G. nr. 29/2020:

Cine beneficiaza: orice contribuabil care depaseste termenul de plata a creantelor fiscale care devin scadente in rerioada 21.03.2020 – 16.05.2020.  

Cat timp este valabila masura: in intervalul 21.03.2020 si pana la 30 de zile dupa incetarea starii urgenta;  

Alte observatii:

Desi pentru neplata acestor datorii nu se percep penalitati si nu se incep/se suspenda executarile silite, masura nu reprezinta o amanare a termenului de depunere a declaratiilor sau o amanare de plata propriu-zisa a taxelor si impozitelor si nu scuteste contribabilii de obligatia de depunere in termen a declaratiilor fiscale relevante.

Pentru nedepunerea declaratiilor in termen, se percep in continuare penalitatile de nedeclarare reglementate de 181 Codul de Procedura Fiscala in valoare de 0,08% din suma nedeclarata incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei.

Desi continutul art. Art. VII alin. 1 din O.U.G. nr. 29/2020 nu este clar in acest sens, fata de scopul urmarit de aceasta masura, in opinia noastra pot beneficia de suspendarea accesoriilor si contribuabilii care inregistreaza creante fiscale suplimentare in urma unei inspectii ficale daca aceste creante devin exigibile in perioada mentionata mai sus. Penalitatile de nedeclarare pentru aceste creante curg in continuare pana la momentul la care sumele sunt achitate.  

Operatorii care iau in calcul neplata creantelor fiscale la termen, in considerarea suspendarii accesoriilor aferente acestora trebuie sa tina cont de faptul ca la finalul perioadei de suspendare vor inregistra creante fiscale restante importante iar neplata lor va putea genera inceperea executarii silite fiscale, inclusiv prin poprirea conturilor curente. Acestor operatori le recomandam sa ia in calcul posibilitatea de a obtine o esalonare la plata a creantelor fiscale in acord cu procedura stabilita in acest sens prin Codul de Procedura Fiscal si sa isi provizioneze sumele necesare sau sa identifice bunurile necesare in vederea constituirii garantiilor obligatorii pentru esalonarea platii creantelor fiscale.


3. Incepand cu data de 21.03.2020 si pana la 30 de zile dupa incetarea starii de urgenta nu incep si se suspenda masurile de executare silita prin poprire pentru creantele fiscale. Suspendarea nu vizeaza alte masuri de executare silita (e.g. sechestre, licitatii de bunuri sechestrate, insusirea bunurilor in contul creantei etc.) – Art. VII alin. 2 din O.U.G. nr. 29/2020:

Cine beneficiaza: orice contribuabil care este supus executarii silite fiscale sau impotriva caruia s-a obtinut/s-a emis un titlu executoriu pentru o creanta fiscala.

Ce presupune in concret masura:

Pentru popririle institutie pe conturi bancare suspendarea actelor de executare silita inseamna ca sumele existente in cont la data popririi raman indisponibilizate la dispozitia organelor fiscale dar pot fi utilizate din momentul suspendari doar pentrul plata creantelor bugetare si pentru plata drepturilor salariale datorate de contribuabil. Sumele care vor fi incasate ulterior pe perioada suspendarii popririi in aceste conturi vor putea fi utilizate in mod liber de catre contribuabil – pe durata suspendarii;  

In cazul sumelor datorate de catre alti terti popriti, atat creantele scadente la momentul suspendarii executarii cat si creantele scadente la un moment ulterior sau creantele viitoare datorate de catre tertul poprit pot fi incasate si utilizate in mod liber de catre contribuabilii care beneficiaza de aceasta masura;

Creste sansele contribuabililor carora li s-au emis Rapoarte de Inspectie fiscala si Decizii de impunere pentru creante fiscale suplimentare recent, de a obtine o decizie de suspendare a efectelor acestor acte administrative fiscale inainte de momentul la care aceste creantele fiscale pot fi recuperate prin executare silita de catre organele fiscale;

Cat timp este valabila masura: in intervalul 21.03.2020 si pana la 30 de zile dupa incetarea starii urgenta (respectiv 16.05.2020 in prezent fata de durata starii de urgenta asa cum este in prezent instituita prin Decretul nr. 195/2020);


4. Pe perioada starii de urgenta se suspenda termenele de prescriptie (e.g. termenul pentru solicitarea pe cale judiciara a platii unei creante) si termenele procedurale si substantiale de decadere (e.g. termenul pentru depunerea intampinarilor in orice cauze, termenul pentru formularea unei cereri de chemare in garantie a unui tert etc.) si se intrerup termenele pentru declararea cailor de atac – art. 41 Decret nr. 195/2020.

Cine beneficiaza:

Orice entitate impotriva careia curge un termen de prescriptie sau un termen de decadere;

Orice parte in orice litigiu aflat in curs cu exceptia cauzelor urgente cuprinse in listele publicate de Curtile de Apel din tara, in general aceste liste cuprind cu precadere cauze penale, executari silite si contestatii la executare si masuri provizorii instituite;  

Cat timp se aplica: pe durata starii de urgenta (adica pana la 16.04.2020 in prezent) plus minim 5 zile dupa finalul acesteia in cazul termenelor de decadere, cu exceptia termenelor de declarare a cailor de atac pentru care ulterior incetarii starii de urgenta vor curge noi termene intregi.

Nota: Termenele de solutionare a contestatiilor fiscale si /sau a plangerilor prealabile administrative nu sunt suspendate astfel incat la finalul acestor termene se pot demara procedurile judiciare subsecvente motivat de lipsa unui raspuns din partea autoritatii publice insarcinata cu solutionarea contestatiei/plangerii prealabile. Anticipam includerea acestor termene in lista de termene suspendate in viitorul apropiat sau prelungirea lor legala.  


5. Pe perioada starii de urgenta activitatea de executare silita civila (intre profesionisit si pentru creante care nu au caracter fiscal/bugetar) continua numai in cazurile si pentru actele de executarea pentru indeplinirea carora care este posibila respectarea regulilor de disciplina sanitara stabilite prin hotararile Comitetului National privind Situatiile Speciale de Urgenta. – art. 42 din Decretul nr. 195/2020.

Cine poate beneficia: orice entitate care este supusa executarii silite;

Ce acte de executare silita pot fi indeplinite pe perioada starii de urgenta: orice act care nu implica un contact fizic al partilor sau al altor persoane participante la executarea silita (e.g. popriri de conturi sau alte creante, evaluarea bunurilor in vederea executarii silite, licitatii publice cu depunerea ofertelor prin mijloace electronice etc.), sechestre daca se pot realiza fara incalcarea normelor de protectie sanitara si a masurilor impuse de CNSSU;

Durata masurii: exclusiv pe perioada starii de urgenta (respectiv pana la data de 16.04.2020 in prezent);

Alte observatii: doua optiuni pentru amanarea indirecta a executarii silite prin poprire pot consta in:

Transferul disponibilitatilor banesti din conturi curente in depozite la termen. In cazul acesta popririle se pot institui pe aceste depozite insa nu pot fi executate decat la scadenta sau cu acordul titularului depozitului. Beneficiul in concret al unei astfel de masuri constand in amanarea efectelor executarii pana la momentul la care se poate obtine o eventuala suspendare a executarii silite.

Extinderea pe cale conventionala a termenelor de plata ale debitorilor si in acest caz beneficiul in concret al unei astfel de masuri constand in amanarea efectelor executarii pana la momentul la care se poate obtine o eventuala suspendare a executarii silite.


6. Modificarea valorii platilor partiale anticipate pentru contribuabilii care declara impozitul pe profit anual – Art. VIII din O.U.G. nr. 29/2020.

Cine poate beneficia: orice contribuabil care are dreptul si a optat pentru declararea anuala a impozitului pe profit cu plati anticipate trimestriale;

In ce consta masura in concret: desi regula in materia calculului platilor anticipate trimestriale in cazul contribuabililor care declara impozitul pe profit anual este aceea de a calcula platile partiale anticipate la valoarea impozitului pe anul anterior indexat cu rata inflatiei, in temeiul art. VIII din O.U.G. nr. 29/2020 acesti contribuabili pot efectua platile partiale datorate in anul 2020 la valoarea profitului calculat pe primul trimestru al anului curent.

Durata aplicarii masurii: anul 2020.


7. Scaderea ratei de referinta a BNR de la 2,5% la 2%, ceea ce implica si o scadere a ratei dobanzii legale remuneratorie si penalizatoare, asa cum sunt definite de Ordonanta nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare:

Cine beneficiaza: orice persoana fizica sau juridica si orice entitate care datoreaza creante pentru care nu s-au stabilit alte accesorii decat cele aplicabile ope legis in temeiul O.U.G. nr. 13/2011, sau pentru care nu datoreaza accesorii stabilite prin alte acte normative (e.g. creante fiscale pentru care accesoriile sunt datorate potrivit Codului de Procedura Fiscala);

Durata masurii: nedeterminata, pana la modificarea ratei de referinta BNR prin alt act normativ sau administrativ normativ.


8. Pe perioada starii de urgenta introducerea muncii de la domiciliu sau a telemuncii se poate institui prin act unilateral al angajatorului iar controalele ITM cu aceasta tematica (si cu privire la alta tematica decat: punerea in aplicare a hotararilor Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta, fapte cu un grad ridicat de pericol social si cercetarea accidentelor de munca) sunt suspendate – art. 33 si 34 Decret nr. 195/2020;

Cine beneficiaza: Orice angajator.

Alte observatii:

Masura nu scuteste angajatorul de urmatoarele obligatii aferente muncii la domiciliu/telemunca: identificare riscuri si instructaj SSM, stabilirea intervalului orar in care angajatorul are dreptul de a verifica modul de indeplinire activitatii angajatului;  

Masura este aplicabil doar in ceea ce priveste locul muncii (si chestiunile conexe telemuncii), orice reducere a salariului sau reducere a unor facilitati acordate angajatilor (e.g. decontare cheltuilei automobile personale utilizate in scop de serviciu), felul muncii, conditiile de evaluare a activitatii angajatilor etc. trebuie reglementate in continuare prin Acte Aditionale la fiecare Contract Individual de Munca daca sunt necesare in vederea sau in urma implementarii masurii.   

NOTA: Exista ONG-uri, sindicate si patronate care fac propuneri legislative pentru modificarea conditiilor de detasare si simplificare a procesului de schimbare a felului muncii prin detasare pentru a inlesni transferul angajatilor intre companiile impactate in mod diferit de situatia actuala, pe perioada limitata.  

NOTA: Nu s-au luat masuri pentru suspendarea perioadelor de proba sau a termenelor de preaviz astfel incat Contractele Individuale de Munca pot inceta in finalul perioadei de proba si/sau la finalul perioadei de preaviz fara restictii legale.


9. Se mentin valabile documentele emise de autoritati publice care expira pe perioada starii de urgenta – art. 14 din Decretul nr. 195/2020.

Precizari/clarificari: decretul nu detaliaza aceasta masura (pe ce durata vor fi valabile ulterior starii de urgenta aceste documente, daca primesc o noua perioada de valabilitate completa la finalul starii de urgenta etc.) iar in lipsa unei astfel de clarificari, valabilitatea documentelor in cauza ar trebui sa fie considerata prelungita cu intreaga durata a starii de urgenta.


10. Amanarea termenului de depunere a declaratiei privind beneficiarul real reglementat de art. 57 si art. 63 din Legea nr. 129/2019, atat pentru societati comerciale cat si pentru ONG-uri – art. XI din O.U.G. nr. 29/2020;

Cine beneficiaza de masura: toate persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in Registrul Comertului, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatilor detinute integral sau majoritar de stat;

Sanctiunile aplicabile pentru neindeplinirea obligatiei de depunere a declaratiei:

Pentru societati comerciale – amenda intre 5.000 si 10.000 lei RON, si apoi dizolvarea societatii daca declaratia nu este depusa in termen de 30 de zile de la intocmirea procesului verbal de contraventie prin care s-a impus amenda;

Pentru ONG-uri – dizolvarea entitatii la cererea Ministerului Public sau a oricarei persoane interesate; 

Pana cand este valabila amanarea: 3 luni dupa incetarea starii de urgenta.


11. Pe perioada starii de urgenta intreaga activitate a Registrului Comertului se desfasoara prin mijloace electronice, mentiunile cu privire la persoane juridice si alte entitati supuse inregistrarii in Registrul Comertului, pot fi inregistrate prin intermediul portalului https://portal.onrc.ro/ONRCPortalWeb/ONRCPortal.portal – art. 45 Decret nr. 195/2020.

 


 

B. Masuri in vigoare pentru aplicarea carora este necesara parcurgerea unei proceduri/obtinerea sau depunerea unor documente/cereri sau incheierea unor Acte Aditionale la Contracte existente/alte documente.

1. Subventionarea partiala a indemnizatiei de somaj tehnic pana o suma de maximum la 75% din valoarea castigului salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 (respectiv 4.071,75 RON 5.429×75%) si indirect amanarea platii contributilor sociale aferente indemnizatiei de somaj tehnic – Art. XI din O.U.G. nr. 30/2020 asa cum a fost modificat prin O.U.G. nr. 32/2020:

In ce consta in concret masura:

Statul Roman subventioneaza o valoare maxima din 4.071,75 RON indemnizatia de somaj tehnic iar angajatorii sunt obligati (sau mai degraba li se recomanda) sa plateasca diferenta pana la o valoare de 75% din salariul de baza brut al angajatilor, DOAR daca bugetul propriu pentru salarii le permite efectuarea acestor diferente de plati (modificari aduse de O.U.G. nr. 32/2020).

Angajatorii au obligatia sa plateasca angajatilor subventia in termen de 3 zile de la data la care este incasata in contul angajatorului, de la autoritatile publice.

Cine beneficiaza:

orice societate comerciala (inclusiv companiile mari), PFA sau alte forme de desfasurare a activitati comerciale care au calitatea de angajatori, pentru TOTI salariatii cu privire la care dispun masura somajului tehnic (plafonul de 75% din numarul de angajati care pot beneficia de masura pentru anumite categorii de operatori a fost eliminat prin O.U.G. nr. 32/2020).

Nu pot beneficia de masura angajatorii salariatilor care au incheiate mai multe contracte individuale de munca din care cel putin un contract cu norma intreaga este activ pe perioada instituirii starii de urgenta.

salariatilor care au incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate pe perioada starii de urgenta, acesta beneficiaza de indemnizatia acordata de stat aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase (adica la angajatorul la care are salariul de baza cel mai mare).

Pe ce perioada se acorda subventia: Art. XI din O.U.G. nr. 30/2020, prevede aplicabilitatea masurii pe perioada starii de urgenta (desi in opinia noastra fata de data publicarii O.U.G. nr. 32/2020 subventia va fi in fapt aplicabila doar de la 30.03.2020. Autoritatile intentioneaza sa acorde aceasta subventie de la data la care s-a suspendat total sau partial activitatea angajatorului, cu conditia incadrarii in perioada starii de urgenta care a inceput in 16.03.2020);

Procedura aplicabila pentru obtinerea subventiei – 2 etape fata de prevederile Codului Muncii ale O.U.G. nr. 30/2020 si ale O.U.G. nr 32/2020:

Etapa 1 – Emiterea deciziei si suspendarea temporara a activitatii si de suspendare a Contractelor de munca. Decizia trebuie sa contina: (i) data, cauza si durata suspendarii activitatii, (ii) numele angajatilor ale caror Contracte de Munca se suspenda si numarul fiecarui Contract de Munca, (iii) o mentiune privind dreptul la indemnizatia de somaj in valoare de 4.071,75 Ron (reprezentand 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020), la care se pot adauga sumele in plus pana la o limita de 75% din salariul de baza brut al angajatilor pe care angajatorul le poate suporta din bugetul propriu de salarii (angajatorii nu sunt obligati sa plateasca aceasta diferenta daca bugetul de salarii nu le permite astfel de plati),(iv) faptul ca anagajatii sunt la dispozitia angajatorului pe perioada suspendarii CIM. Se poate emite o singura decizie pentru toti angajatii care intra in somaj tehnic, Decizie care trebuie insa mentionata in REVISAL cel tarziu cu o zi inainte de data aplicarii masurii suspendarii activitatii.

Etapa 2 – Depunerea cererii de acordare a subventiei la AJOFM competent. Comunicarea prin posta electronica (se va pune la dispozitie o adresa de e-mail pe site-ul fiecarui AJOFM competent) a unei cereri semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o «declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale si publicat ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I» din care sa rezulte ca beneficiarul si-a suspendat activitatea total sau partial «ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2”.

Cand se incaseaza subventia pentru plata indemnizatiei de somaj: cererile pentru subventie se depun in luna curenta pentru luna anterioara iar platile se efectueazain termen de maximul 15 de zile de la data depunerii documentelor relevante – Etapa 2 de mai sus – la AJOFM competent (termen modificat prin O.U.G. nr. 32/2020);

Cand si cum se platesc contributiile de asigurari sociale pentru indemnizatia de somaj tehnic.

– Se calculeaza, se declara si se platesc toate contributiile reglementate de Codul Fiscal mai putin contributia asiguratorie pentru munca, la valoarea indemnizatiei platite efectiv angajatilor precum si impozit pe venit de 10% (sau procent modificat in cazul constructiilor si altor activitati pentru care sunt instituite reguli speciale pentru plata impozitului pe venitul din salarii) conform art. 78 din Codul Fiscal (adica indemnizatie de somaj efectiv platita salariatului – contributii – deducere personala x10%);

– Declaratiile pentru contributii si impozite se completetaza conform regulilor prin Codul Fiscal si Codul de procedura Fiscala insa termenul de declarare si plata efectiva a contributiilor si a impozitului este amanat pana pe 25 ale lunii urmatoare fata de momentul la care angajatorii incaseaza indemnizatia de somaj tehnic de la stat, cu obligatia anagajatorilor de a achita taxele si contributiile cu prioritate din indemnizatia subventionata de stat;  

NOTA: De aceasta masura nu pot beneficia in niciun fel S.R.L.-urile care nu au angajati si achita doar venituri asimilate salariilor catre administrator/i.

NOTA: Exista un proiect de lege in dezbatere prin care se reglementeaza amanarea la plata a contributiilor de asigurari sociale aferente acestei indemnizatii pe o perioada de 3 luni cu recuperarea acestor debite in urmatoarele 12 luni dupa incetarea masurii – detalii la pct. d.1. de mai jos.


2. Ajutor de stata in valoare de 4.071,75 RON pentru alti profesionisti asa cum sunt definiti de Codul Civil si care nu sunt angajati in cadrul unui Contract Individual de Munca – O.U.G. 32/2020.

Cine beneficiaza de masura:

Orice entitate indiferent de forma (titular PFA, titular Intreprindere Individuala, titular Intreprindere familiala asa cum sunt definite de O.U.G. nr. 44/2008 sau asocieri non profit) care desfasoara efectiv o activitate sistematica de producere, administrarea ori instrainarea de bunuri sau presteaza servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ;

Persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei;

Titularii de contracte de activitate sportiva;

Persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe;

Subventia stabilita pentru aceste categorii de beneficiari nu poate fi cumulata cu subventia pe care aceleasi perosane o pot primi in calitate de angajati daca beneficiarii vizati de aceasta sectiune au si calitatea de angajati (legea nu stabileste ordinea de prioritate intre cele doua facilitati insa in opinia noastra persoana care se incadreaza in ambele situatii – adica este si profesionist in sensul descris mai sus si are si calitatea de angajat la o alta entitate – va putea sa aleaga optiunea din aceasta sectiune care ii asigura cele mai ridicate si facile drepturi de asistenta sociala).

Cat timp se acorda subventia – pe perioada starii de urgenta.

Procedura de acces la subventie:

– Pentru a beneficia de indemnizatia prevazuta mai sus, persoanele indreptatite depun, prin posta electronica la structurile subordonate teritoriale ale Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala o cerere a carei forma va fi aprobata prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale si al ministerelor de resort.

– Pentru titularii de contracte de activitate sportiva, structurile sportive cu care persoanele au incheiate contracte de activitate sportiva depun, prin posta electronica, la structurile subordonate teritoriale ale Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala insotita de o declaratie pe propria raspundere, la care se ataseaza lista cu participantii la activitatea sportiva carora le-a fost suspendata activitatea.

– Cererea/declaratia si documentele indicate mai sus de depun pana pe data de 10 a lunii curente pentru plata indemnizatiei din luna anterioara, iar plata indemnizatiei prevazute se va face in cel mult 10 zile de la depunerea documentelor.

Cum se platesc contributiile si taxele aferente acestei subventii: se calculeaza contributii si impozit conform Codului Fiscal la sumele alocate de stat, insa declararea si plata acestor creante fiscale se va efectua conform Ordinului Miniterului Muncii ce se va publica in Monitorul Oficial.

NOTA: De aceasta masura nu pot beneficia in niciun fel S.R.L.-urile care nu au angajati si achită doar venituri asimilate salariilor catre administrator/i.

NOTA: Exista un proiect de lege in dezbatere prin care se reglementeaza amanare la plata a cotributiilor de asigurari sociale aferente acestei indemnizatii pe o perioada de 3 luni cu recuperarea acestor debite in urmatoarele 12 luni dupa incetarea masurii – detalii la pct. D.1. de mai jos.


3. Ajutor de stat pentru plata indemnizatiei pentru zile libere acordate parintilor pe perioada suspendarii cursurilor scolare – Legea nr. 19/2020, H.G. nr. 217/2020 si art. I din O.U.G. nr. 30/2020.  

In ce consta in concret masura: subventionarea indemnizatiei pentru zilele libere acordate angajatilor eligibili conform Legii nr. 19/2020 in valoare de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale, corespunzator unei zile lucrate. Contributiile si impozitul pe venitul din salarii se declara si se suporta in continuare de catre angajatori.

Nota: Spre deosebire de situatia somajului tehnic unde angajatorii trebuie sa suporte diferenta intre partea subventionata din indemnizatiei si valoarea totala a indemnizatiei, apreciem ca prevederile Legii nr. 19/2020 pot fi interpretate in sensul sa indemnizatia pentru zilele libere este plafonata la o valoare de maximul 75% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale, corespunzator unei zile lucrate.

Cine beneficiaza de subventie: Angajatorii persoanelor care au in ingrijire copii cu varsta de pana la 12 ani, copii cu varsta de pana la 18 ani, cand acestia au dizabilitati, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant numai daca locul de munca nu permite munca la domiciliu sau telemunca. Facilitatea nu este aplicabila in cazul in care:

– Unul dintre parinti se afla in urmatoarele cazuri: este in concediu medical sau in concediu pentru cresterea copilului; este asistentul personal al copilului; se afla in concediu de odihna sau in concediu fara plata; se afla in somaj tehnic.

– Celalalt parinte nu realizeaza venituri din salarii, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura.

– Nu pot beneficia de zile libere (si implicit nici angajatorii nu pot beneficia de subventia pentru indemnizatia pentru zile libere) angajatii din urmatoarele sectoare: sistemului national de aparare, angajatilor din penitenciare, personalului din unitatile sanitare publice si altor categorii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al ministrului economiei, energiei si mediului de afaceri, si al ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor.

– Nu se considera zile lucratoare pentru care se pot acorda zile libere platite, zilele lucratoare din perioada vacantelor scolare;

Procedura de acordare: 2 etape:

Etapa 1 – depunerea si analizarea cererii angajatului care doreste sa beneficieze de zile libere.Pentru a beneficia de zile libere, parintele interesat face o cerere, netipizata, la angajator. Cererea este insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, din care sa rezulte ca nu beneficiaza de zile libere.

Etapa 2 – depunerea documentatiei la AJOFM. Angajatorul interesat de decontarea sumelor va depune prin posta electronica la AJOFM competent dupa sediu, in cel mult 30 de zile de la data platii impozitelor si contributiilor aferente indemnizatiei o cerere, care va contine urmatoarele elemente obligatorii: date de identificare ale angajatorului inclusiv adresa de email, contul bancar, numele reprezentantului legal, suma totala solicitata, numarul angajatilor pentru care s-a solicitat suma si va fi insotita de urmatoarele documente:

– Copii de pe statele de plata;

– Declaratie pe popria raspundere data de angajator din care sa rezulte respectarea Legii nr. 19/2020. Aceasta declaratie va fi aprobata prin ordin al Presedintelui ANOFM (la data de 29.03.2020 declaratia nu era publicata oficial).

– Dovada platii contributiilor si impozitelor aferente lunii in care s-a platit indemnizatia.

Cand se ramburseaza indemnizatia catre angajatori: Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie de catre AJOFM se face in termen de 60 de zile calendaristice de la data depunerii tuturor documentelor din etapa 2.


4. Amanarea platii ratelor la creditele persoanelor fizice si ale unor categorii de persoane juridice pentru pe o perioada de maximum 9 luni – O.U.G. nr. 37/2020.

In ce consta in concret masura: in scopul amanarii platii ratelor la creditele beneficiarilor eligibili indicati mai jos, pe o perioada de maximul 9 luni, statul Roman garanteaza plata dobanzii la creditele beneficiarilor eligibili, indicati mai jos pentru o perioada egala cu durata creditului dar nu mai mult de 5 ani in cazul creditelor ipotecare, cu capitalizarea dobanzii acumulate in perioada de amanare a platii ratelor. Dobanda acumulata in aceasta perioada de maxim 9 luni se va adauga la principal si va produce dobanzi suplimentare pana la finalul perioadei de amanare a platii.

Cine poate beneficia si care sunt conditiile de eligibilitate: 3 categorii de beneficiari:

persoane fizice, persoane fizice autorizate, intreprinderile individuale, intreprinderile familiale pentru orice tipuri de credite (ipotecare sau nu, inclusiv prima casa pentru achizitia de imobile sau alte bunuri, pentru consum, inclusiv creditele acordate de institutii financiare nebancare – respectiv inclusiv pentru ratele la contractele de leasing financiar).

Conditiile de eligibilitate sunt urmatoarele:

Masura se acorda debitorilor persoane fizice la cerere (comunicata creditorului, prin scrisoare recomandata sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, cel mai tarziu pana la 45 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta) daca veniturile solicitantilor au fost afectate direct sau indirect de situatia grava generata de pandemia COVID-19. Criteriile in concret de indeplinire a acestei conditii a scaderii veniturilor vor fi stabilite prin normele de aplicare a ordonantei de urgenta nr. 37/2020.

Pentru creditul in cauza nu a fost declarata scadenta anticipata, anterior intrarii in vigoare a ordonante de urgenta prin care se acorda facilitatea;

Facilitatea se poate fi acordata doar pentru creditele care nu inregistreaza restante la data instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei sau pentru care s-au achitat restantele pana la data solicitarii amanarii ratelor.

IMM-uri, asa cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 care pot obtine Certificat de Stare de Urgenta de tip 1 sau 2, pentru orice tipuri de credite aflate in curs (credite de investitii sau capital de lucru, factoring, SGB-uri executate etc., inclusiv ratele la contractele de leasing financiar).

Conditiile de eligibilitate sunt urmatoarele:

Beneficiarul intrerupe activitatea total sau partial ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, SI (conditie cumulativa) detin certificatul de situatii de urgenta de tip 1 sau de tip 2, prin care se constata, in baza declaratiilor pe propria raspundere a debitorilor, diminuarea veniturilor sau a incasarilor cu minimum 25% in luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie si februarie 2020 SAU intreruperea partiala sau totala a activitatii ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretate.

Beneficiarul nu se afla in insolventa la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului. Conditia vizeaza proceduri de insovlenta deschise nu doar cereri inregistrate in acest sens pe rolul instantelor, astfel incat, aceasta conditie va fi in mod probabil indeplinita (cel putin cateva luni) de toti operatorii care nu isi cer singuri insolventa, avand in vedere blocajul actual al instantelor si termenele foarte lungi pentru obtinerea oricaror hotarari in materie de insovlenta in perioada urmatoare.

Pentru creditul in cauza nu a fost declarat scadenta anticipata, anterior intrarii in vigoare a ordonante de urgenta prin care se acorda facilitatea;

institutii financiare nebancare definite de Legea nr. 93/2009 – sunt vizati in principal furnizorii de servicii de leasing. Proiectul de O.U.G. nu reglementeaza conditii de eligibilitate specifice acestei categorii de beneficiari ai facilitatii.

Durata masurii: amanarea ratelor poate fi aprobata pentru o perioada cuprinsa intre 1 pana la 9 luni insa fara depasirea datei de 31.12.2020, iar recuperarea dobanzii aferente acestei perioade se va realiza prin capitalizarea dobanzii aferente perioadei de suspendare la creditul principal pe intreaga durata de creditare, cu exceptia creditelor ipotecare incheiate de persoane fizice pentru care dobanda aferenta ratelor pe perioada suspendarii este 0% iar valoarea cumulata a ratelor suspendate se va plati esalonat in cadrul primelor 60 de luni dupa incetarea masurii suspendarii platii ratelor.

Precedura de obtinere a facilitatii: in acest moment proiectul de O.U.G. nu reglementeaza decat conditia depunerii unei cereri de acordare a amanarii la plata ratelor (prin mijloace electronice sau prin orice mijloace de comunicare puse la dispozitie de catre creditor) cel tarziu pana la data de 14.05.2020 (45 de zile de la intrarea in vigoare a O.U.G. nr. 37/2020.

Alte observatii:

Durata creditelor de prelungeste cu durata suspendarii platilor la rate, aprobata in conditiile descrise mai sus;

Pentru toate contractele de credit acoperite de masura (cu exceptia creditelor ipotecare incheiate de persoane fizice) efectul indirect al acestei masuri va consta intr-o crestere a ratelor si a dobanzilor pe intrega durata a creditului, crestere a carei valoare va depinde de durata de amanare efectiv acordata si de valoarea ratelor amanate la plata.  

Un aspect negativ al masurii consta in aceea ca in cazul in care beneficiarul nu respecta conditiile de creditare si in cursul derularii creditului sunt executate garantiile acordate de statul Roman, sumele la care este indreptatit statul Roman in raport cu garantia executata vor avea caraterul unor creante bugetare si vor fi supuse executarii silite fiscale in conditii mult mai restrictive si in termene mult mai scurte decat executarea silita civila pe care ar fi putut-o initia creditorul.

O alta consecinta a acestor reglementari va consta in aceea ca sumele datorate satului Roman in conditiile de mai sus, vor fi creante bugetare cu regim special in cadrul unor eventuale proceduri de insolventa, si vor genera dificultati in intocmirea de planuri de reorganizare pentru debitorii insolventi in perioada urmatoare.  


5. Bonificatie pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit sau impozit pe venitul microintreprinderii care respecta termenele de plata din Codul Fiscal – O.U.G nr. 33/2020.

Cine poate beneficia:

– orice contribuabil care plateste impozit pe profit in procente diferite dupa cum urmeaza: 5% din impozitul calculat si datorat de contribuabilii mari. 10% din impozitul calculat si datorat de contribuabilii mijlocii si mici. Beneficiaza de bonificatie si contribuabilii care au ales raportarea anuala a impozitului pe profit daca platesc impozitul datorat pentru trimestrul/plata anticipata trimestriala pana la termenul scadent cuprins in perioada 25 aprilie – 25 iunie 2020.

– Orice contribuabil platitor de impozit pe venitul microintreprinderii care achita impozitul datorat pentru primul trimestru pana la 25.04.2020. Valoarea bonificatiei este de 10% din impozitului datorat pentru trimestrul I.

Durata masurii: se aplica doar impozitului aferent primului trimestru din 2020 – scadent la 25 aprilie 2020;


6. Amanarea platii TVA la vama, pentru importuri la medicamente, echipamente de protectie si alte dispozitive sau echipamente medicale si materiale sanitare care pot fi utilizate in prevenirea, limitarea, tratarea si combaterea COVID-19 pe o perioada egala cu durata starii de urgenta si 30 de zile dupa finalul acesteia – O.U.G. nr. 33/2020.

Cine poate beneficia: orice entitate care efectueaza importuri de medicamente, echipamente de protectie si alte dispozitive sau echipamente medicale si materiale sanitare care pot fi utilizate in prevenirea, limitarea, tratarea si combaterea COVID-19 enumerate in Anexa la O.U.G. nr. 30/2020;

Durata prefigurata a masurii: pe perioada starii de urgenta si 30 de zile dupa incetarea starii de urgenta.


7. Amanarea platilor la facturile de utilitati (electricitate, gaze naturale, apa, servicii de telefonie si internet) si pentru chiriile aferente spatiilor cu destinatie de sediul social sau sediu secundar – art. X alin. 1 din O.U.G. nr. 29/2020 – aceata masura este distincta de masura descirs ala pct. D.2.- de mai jos:

Cine beneficiaza: IMM-uri (nu si companiile mari) care pot obtine un CSU de tip 1 conform procedurii descrise mai jos in aceasta Sectiune, cu conditia ca imobilele pentru care se aplica aceste masuri sa fie inregistrate la ONRC sau la autoritatile relevante ca sedii sau sedii secundare;

Procedura de obtienre a CSU de tip 1 – pot obtine certificate de urgenta de tip 1 – operatorii (inclusiv companiile mari) care si-au suspendat sau diminuat activitatea in baza masurilor/deciziilor impuse de autoritati, o lista completa a activitatilor afectate de masuri in mod direct puteti gasi in link-ul de mai jos, alaturi de informatii foarte punctuale si practice referitoare le procedura de emitere a CSU de tip 1 si cum sa determinati incadrarea in lista de operatori care pot obtine CSU tip 1. Pentru obtinerea CSU tip 1 nu mai este necesara dovedirea unei scaderi a veniturilor de 40% si nu mai sunt necesare indeplinirea altor conditii cu exceptia unei declaratii pe propria raspundere privind incadarea in situatia descrisa mai sus, si se parcurg urmatorii pasi:

– Identificare persoana care dispune sau poate obtine in timp util un certificat de semnatura electronica (si mandatarea acestei persoane in scopul semnarii documentelor de mai jos pentru entitatea care aplica pentru SCU de tip 1, daca aceasta persoana nu este reprezentantul legal al entitatii);

– Completare declaratie pe propria raspundere privind suspendarea sau diminuarea activitatii in baza deciziilor emise de autoritatile competente – Anexa nr. 3 la Ordinul nr. 791/2020 si semnare cu semnatura electronica a declaratiei (semnarea se efectueaza de catre reprezentantul legal al societatii sau in cazul in care acesta nu detine certificat de semnatura electronica de catre o alta persoana imputernicita in acest scop si care detine un astfel de certificat);

– Completare formular de cerere emitere CSU de tip 1 pe site-ul http://prevenire.gov.ro si incarcare documente relevante (respectiv Declaratie Anexa 3 Ordin 791/2020 fie semnata cu semnatura electronica fie semnata olograf de reprezentantul legal al entitatii, mandat semnatura electronica daca este necesara, decizia de autorizare a activitatii pentru entitatile care nu sunt supuse inregistrarii in Registrul Comertului). La data de 29.03.2020 site-ul http://prevenire.gov.ro, era activ, iar depunerile au inceput pe 31.03.2020;

– CSU este emis in format electronic cu serie si numar care pot fi urmarite pe portalul http://prevenire.gov.ro si este valabile fara semnatura;

CSU se elibereaza doar pe durata starii de urgenta deci pana la data de 16.04.2020 in prezent.

CSU este valabil pana la finalul anului curent (fara ca prin aceasta sa se extinda durata masurii subventiei la plata somajului tehnic);

Cat timp se aplica masura: pe durata starii de urgenta;

Conditii de aplicare a masurii: Obtinerea CSU de tip 1 si notificarea furnizorului/locatorului cu privire la intentia de a aplica masura.


8. Suspendarea si anularea penalitatilor de intarziere in indeplinirea obligatiilor ce decurg din Contractele de achizitiei publica sau din alte contracte incheiate cu autoritatile publice – art. X alin. 4 din O.U.G. nr. 20/2020

Cine beneficiaza: IMM-uri (nu si companiile mari) care pot obtine un CSU de tip 1 conform procedurii descrise la Sectiunea B.9. de mai sus;

Conditii pentru aplicarea masurii – obtinerea Certificatului de stare de urgenta de tip 1 in conditiile descrise mai sus in sectiunea B.9.

Durata masurii: pe perioada starii de urgenta (16.03.2020 – 16.04.2020 in prezent);


9. Forta majora poate fi invocata de catre contractantii operatorilor care detin Certificat de stare de urgenta de tip 1 numai cu conditia ca acesti contractanti sa poata face dovada incercarii renegocierii conditiilor contractuale in prealabil – art. X alin. 2 din O.U.G. nr. 29/2020.

Cine poate beneficia: orice operator care a obtinut un certificat de urgenta de tip 1 conform procedurii descrise la sectiunea B.9. de mai sus;

De ce este buna masura:

– Obliga furnizorii mai putin afectati de situatia actuala sa renegocieze conditiile contractuale cu entitatile cele mai grav afectate;

– Pune operatorii cei mai grav afectati de situatia actuala la adapost de posibilele abuzuri ale contractantilor care invoca forta majora in mod arbitrar si fara intentia de a negocia ci exclusiv cu scopul incetarii sau suspendarii executarii contractelor;

Durata efectelor masurii: nedeterminat, variabil in functie de situatia concreta a fiecarui operator de la caz la caz.


10. Beneficiarii fondurilor europene afectati de adoptarea masurilor de urgenta prevazute in prezentul decret pot decide, impreuna cu autoritatile de management/organismele intermediare, sa suspende contractele de finantare incheiate conform Legii – Art. 11 Decret nr. 195/2020:

Cine beneficiaza: orice entitate care are in derulare/semnat un Contract de finantare;

Cat timp pot fi suspendate Contractele: Decretul nr. 195/2020 nu stabileste un termen pentru aplicarea acestei masuri, fiecare Autoritate de Management a publicat sau va publica instructiuni pentru beneficiari;

Cine a publicat instuctiuni pana la acest moment: AM POCU (gasiti aici instructiunile pubicate de fiecare Autoritate de Management https://www.fonduri-structurale.ro/instructiuni-am );

Ce demersuri trebuie indeplinite: semnare Act Aditional la Contractul de finantare, in acord cu conditiile si cerintele impuse prin instructiunile publicate de fiecare Autoritate de Management.

 


 

C. Masuri nelegiferate dar pentru care exista initativa sau propuneri de acte normative din partea autoritatilor publice:

1. Amanarea la plata a contributiilor de asigurari sociale pentru veniturile din salarii sau asimilate acestora – Proiect de lege aflat in dezbatere la 02.04.2020.

Cine beneficiaza:

– Orice persoana fizica (inclusiv PFA-uri, Intreprinderi Individuale sau Intreprinderi Familiale)

– Orice persoana juridica,

– Autoritatile administrativ teritoriale (Consilii Locale, Consilii Judetene etc.)

– Pentru cei care au angajati masura se aplica cu singura conditie ca entitatea care solicita masura sa pastreze cel putin 75% din locurile de munca existente la data de 01.03.2020.

– Desi legea nu face precizari in acest sens, in opinia noastra pot beneficia de masura si entitatile care nu au angajati.

– Avand in vedere ca legea nu face diferentieri de acest tip, apreciem ca masura se aplica si veniturilor platite administratorilor societatilor comerciale.

In ce consta in concret si cat timp dureaza masura: amanarea platii contributiilor de asigurari sociale se acorda pe o perioada de 3 luni de la data aprobarii Decretului nr. 195/2020 adica in perioada 16.03.2020 – 16.06.2020, iar sumele amanate la plata se vor recupera de catre organele fiscale esalonat pe o perioada de 12 luni de la data incetarii perioadei de amanare la plata a acestor creante.

Procedura de acces la masura: proiectul de lege nu detaliaza procedura de acces ci mentioneaza doar ca facilitatea se acorda la cererea celor indreptatiti, cerere care in mod probabil se va depune la organul fiscal competent, in conditiile in care contributiile vizate de aceasta masura se declara catre si se colecteaza de catre organele fiscale competente dupa sediu/domiciliu profesional.


2. Amanarea la plata a cheltuielilor cu servicii de utilitati (apa, energie, gaze, salubritate, servicii telefonice si de internet, cablu TV) prestate dupa intrarea in vigoare a Decretului nr. 195/2020 adica dupa 16.03.2020 – Proiect de lege aflat in dezbatere la 02.04.2020.

Cine beneficiaza:

– consumatorul final persoana fizica aflata in somaj tehnic care incaseaza o indemnizatie lunara inferioara salariului minim pe economie;

– persoane fizice ce desfasoara activitati, altele decat munca salariata (inclusiv PFA-uri, Intreprinderi Individuale, Intreprinderi familiale), daca nu mai pot desfasura aceste activitati ca urmare a masurilor impuse de autoritatile competente (sunt vizate doar acele entitati care sunt afectate direct de restricitiile de miscare impuse prin Ordonantele Militare);

– operatorii economici care si-au incetat total activitatea ca urmare a masurilor impuse de autoritatile competente (sunt vizate doar acele entitati care sunt afectate direct de restrictiile de miscare impuse prin Ordonantele Militare);

In ce consta in concret si cat timp dureaza masura: amanarea platii utilitatilor se acorda pe o perioada de 3 luni de la data aprobarii Decretului nr. 195/2020 adica in perioada 16.03.2020 – 16.06.2020, iar sumele amanate la plata se vor recupera de catre organele fiscale esalonat pe o perioada de 12 luni de la data incetarii perioadei de amanare la plata a acestor creante.

Procedura de acces la masura: proiectul de lege nu detaliaza procedura de acces ci mentioneaza doar ca facilitatea se acorda la cererea celor indreptatiti depusa la furnizorul de utilitati insotita de o declaratie pe prorie raspundere din care sa rezulte modul in care a fost afectata activitatea sau au fost afectate veniturile solicitantului.


3. Plafonarea preturilor la medicamente si aparatura medicala, alimente de stricta necesitate si Servicii de utilitate publica (energie electrica si termica, gaze, alimentare cu apa, salubritate, carburanti etc.) art. 15 din Decretul nr. 195/2020:

Autoritati publice care au lansat propuneri sau dezbateri publice in acest sens: ANPC, PSD – pentru produsele alimentare de baza; PSD pentru medicamente;

 


 

D. Masuri de sustinerea a mediului de afaceri pe care le previzionam si le urmarim in perioada urmatoare:

Extinderea perioadei starii de urgenta si implicit extinderea duratei tuturor masurilor descrise mai sus sau extinderea duratei cel putin a unora dintre masurile de mai sus, peste termenul duratei perioadei de urgenta;

Plafonarea cuantumului indemnizatiei de somaj tehnic la valoarea subventionata de stat (respectiv 4.071 RON);

Eliminarea obligatiilor de plata a contributiilor de asigurari sociale aferente indemnizatiei de somaj subventionata de Statul Roman – aceasta masura fiind cea mai utila in prezent;

Relaxarea conditiilor de acordare a esalonarii la plata creantelor fiscale (eventual diminuarea valorii garantate, extinderea termenului de esalonare etc.);

Extinderea facilitatii privind bonificatia pentru plata la termen a creantelor fiscale si la contribuabilii care platesc impozit pe venit (e.g. venituri din activitati independente cel putin pentru cei carora nu li s-a amant termenul de plata, venituri din transferul drepturilor de proprietate intelectuala etc.);

Modificarea conditiilor de detasare in vigoare prin acordarea angajatorului a posibilitatii de a modifica temporar felul muncii, fara acordul angajatului pentru a facilita migrarea personalului de la unitati grav afectate de situatia curenta la unitati care sunt afectate de absenteism de la locul de munca;

Activarea Mecanismului European de Solidaritate in temeiul Regulamentului CE 407/11-mai-2010 de instituire a unui mecanism european de stabilizare financiara

 


 

III. RECOMANDARI SUPLIMENTARE.

A. Ce putem face pentru a ne spori sansele de a obtine si pastra facilitatile puse la dispozitie de statul Roman.

Documentarea si pastrarea probelor care sustin incadratea operatorilor in conditiile de acces la subventia pentru somaj tehnic si pentru indemnizatia pentru zile libere acordate parintilor pe o perioada de minim 6 ani;

Documentarea negocierilor cu toti partenerii comerciali din aceasta perioada si pastrarea corespondentei pentru o perioada de minim 6 ani;

Sustinerea angajatilor in vederea obtinerii facilitatii de amanare a platii ratelor la credite.  


B. Ce alternative avem daca nu putem beneficia de facilitatile puse la dispozitie de Statul Roman.

Pe termen scurt: Renegocierea si reducerea salariilor pe perioade determinate cu fiecare angajat sau prin negocieri colective cu reprezentantii angajatilor;

Pe termen mediu (3-4 luni): Concedieri colective – cu mentiunea ca durata legala a acestei proceduri poate depasi 100 de zile;

Pe termen mediu (2-4 luni): Aplicarea procedurii concordatului preventiv cu creditorii sau chiar deschiderea proceduri insolventei;

Pe termen mediu (3-6 luni) Reorganizarea activitatii comerciale prin intermediul procedurilor de fuziuni si divizari.

La evaluarea oportunitatii aplicarii oricaror proceduri judiciare sau care presupun girul unei instante delegate este recomandabil sa se tina cont de faptul ca in cursul anului 2020 instantele de judecata din Romania au inregistrat un blocaj absolut in activitate (pe perioada ianuarie – februarie in cadrul instantelor au exista proteste si marea majoritate a cauzelor s-au amanat iar incepand cu 16.03.2020 si pana la finalul perioade starii de urgenta marea majoritate a cauzelor inregistrate pe rolul instantelor au fost amanate si nu s-au putut judeca) astfel incat termenele de judecata pentru actiuni noi introduse in prezent si ulterior incetarii starii de urgenta se va decala substantial (minim 6 luni).  

 


 

IV. DISCLAIMER.

Acest document reprezinta o sinteza a masurilor si modificarilor legislative adoptate incepand cu data de 16.03.2020 in considerarea declararii starii de urgenta prin Decretul nr. 195/2020 si nu este destinat a fi utilizat ca opinie legala completa, aplicabila oricaror situatii care pot fi descrise direct sau indirect mai sus;

Acest document are la baza exclusiv legislatia indicata la pct. I. si interpetarea avocatilor din cadrul CIA Neagu Sorina a acestor acte normative si nu reprezinta o interpetare sau indrumare oficiala confirmata de autoritatile publice competente in materie;

Inainte de a lua oricare dintre masurile indicate mai sus si inainte de elaborarea a oricarora dintre documentele descrise mai sus, solicitati indrumare personalizata din partea autoritatilor publice (ITM, ISU, DSP) si/sau din partea unor consultanti specialziati, in considerarea situatiei companiei Dumneavoastra.

Acest material a fost documentat pentru comunitatea Viata de Freelancer de catre Avocat Sorina Neagu, sorina.neagu@neagulaw.ro, telefon 0745177106, www.neagulaw.ro.


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

Anchor.fm, Spotify, Apple Podcast și Soundcloud