fbpx

Intrebari la care sa te astepti de la un potential client

Nevoia de freelanceri pe piata din Romania este din ce in ce mai mare deoarece companiile si agentiile au inceput sa vada valoarea oamenilor care le pot rezolva bine sau rapid niste probleme punctuale. Unul dintre e poate fi viitorul tau client.

intrebari clienti

Multe proiecte sau campanii si, mai ales, evenimente sunt lucruri care se intampla o data sau intr-o perioada din an. Nu prea are sens sa angajeze un om full time pentru ceva ce stiu ca nu dureaza mai mult de 1-2-3 luni. Dupa lunile alea raman cu un angajat care ii costa recurent pe termen lung.  

Insa atunci cand te aganjeaza cineva pe un proiect punctual, angajatorul respectiv nu te cunoaste. Daca nu a mai lucrat cu tine, nu stie daca livrezi la timp, la calitatea de care are nevoie, nu stie exact ce experienta ai si nici cine esti tu ca om. De aceea te vor intreba multe lucruri din simpla dorinta de construi incredere.

La ce intrebari poti sa te astepti

1. De cat timp esti freelancer?

Evident, cu cat ai mai multa experienta cu atat prezinti mai multa incredere ca poti sa faci jobul. Experienta este vazuta ca un fel de garantie ca ai habar ce faci. 

Dar miza pentru cel ce te angajeaza nu se rezuma la asta. De fapt, ca sa fii freelancer mai mult de un an, ai nevoie de un nivel ridicat de autodisciplina si o capacitate sa faci time management cum trebuie. Asta inseamna ca te descurci bine pe un proiect cu miza mare pentru client sau pe un proiect urgent sau pe unul cu mai multe task-uri de rezolvat aproximativ simultan. 

2. Cat de disponibil esti?

Inainte sa te angajeze, clientul vrea sa stie ca ai timp sa te ocupi de proiectul lui.

Dar intrebarea asta il ajuta sa inteleaga si valoarea ta ca freelancer. Cu totii stim ca oamenii buni sunt aproape mereu ocupati, cu mici exceptii. Asadar, daca esti prea liber poate fi suspect. Si poti sa te astepti la niste intrebari suplimentare pe subiect, intrebari la care te sfatuim sa raspunzi sincer. Timpul liber se poate datora unei vacante pe care ti-ai luat-o, unei pauze ca sa nu dai in burnout, poate esti intr-un moment in care vrei scazi numarul de proiecte la care lucrezi si sa cresti valoarea. Sau poate pur si simplu tocmai ai terminat un proiect mare si ti-ai luat o saptamana sa te bucuri si tu de viata. Motivele pot fi multe si nu tin de calitatea muncii pe care o faci. Dar clientul nu stie asta si este nevoie sa ii povestesti tu cateva lucruri despre momentul in care esti si planurile tale.

3. Cum pastrati legatura si ii cum ii dai updates pe proiect?

Ca angajat, statusul proiectelor tale poate fi verificat foarte usor. Fiecare companie are propriul ei sistem de verificare de status. De obicei se face prin tool-uri de project management sau printr-un om de trafic care are grija ca lucrurile sa se intample la timp si conform planului. 

Cand lucreaza cu un freelancer, clientul are nevoie de un sistem de check up. El este constient ca nu esti anagajatul lui si ca, cel mai probabil, lucrezi si alte proiecte si nu esti mereu disponibil pentru o discutie sau sa raspunzi prompt la un mail. Gandeste-te tu la un sistem prin care sa il tii la curent cu statusul proiectului. Si stabileste impreuna cu el cum faceti astfel incat el sa primeasca updates regulat iar tu sa ai timp sa si lucrezi. Poate fi un tool de project management, poate fi un mail saptamanal sau la x zile. Sau poate fi un telefon in fiecare marti sau la fiecare x zile sau chiar si un sms sau un mic meeting pe Skype sau fata in fata. De ales il alegeti impreuna si va va scuti pe amandoi de multa bataie de cap si griji inutile.

4. Cum ti-ai calculat tariful?

Poate parea o intrebare groaznic de indiscreta si e posibil sa n-o intalnesti foarte des in Romania, insa clientii internationali obisnuiesc sa intrebe asta. De obicei atunci cand un client te alege, stie destul de bine ce cumpara din portofoliul tau, CV-ul tau, recomandari si o discutie. Dar uneori astea nu sunt de ajuns. Pentru ca nu esti angajatul lui, clientul nu stie cum gandesti si cum lucrezi. De aici rasar tot felul de intrebari care pot parea ciudate, dar au un scop foarte clar. 

Felul in care iti stabilesti tariful spune multe despre tine. Poate esti genul care se uita in piata si calculeaza o valoare medie. Poate ai facut un calcul pragmatic legat de cheltuielile tale. Sau poate ai lucrat cateva proiecte exceptionale si poti cere un tarif premium. Poate ai lucrat multe proiecte pe sistem de urgenta si practici un fee de urgenta. Si poate esti singurul din tara cu skill-ul de care are nevoie clientul. Si atunci iti permiti sa ai un tarif premium. 

Clientul nu te trage la raspundere. El cauta, de fapt, un raspuns la intrebarea “De ce platesc banii astia?”. Si este o intrebare normala pe care multi dintre noi o punem macar in gand atunci cand alegem sa platim pentru un produs sau un serviciu.

5. De ce as lucra cu tine?

Daca nu ti-ai construit un brand personal sau nu esti inca foarte cunoscut in domeniul tau, sigur vei primi intrebarea asta. Si nu din cauza ca iti este pusa la indoiala valoarea. Ci pentru ca cel care iti cumpara serviciile nu stie exact ce cumpara. Adica nu stie care este cu adevarat valoarea ta. Iar tu trebuie sa ii povestesti. El iti cere un discurs de sales pentru ca are nevoie sa il convingi ca face alegerea corecta. Nu o lua personal. Gandeste-te la ce lucruri unice poti sa ii oferi clientului. Chiar daca acele lucruri se rezuma doar la personalitatea ta, la valorile tale fundamentale sau la modul in care lucrezi. Sigur, mai sunt 100 de alti programatori. Dar niciunul nu e copia ta perfecta, deci nu poate sa ii ofere clientului exact aceleasi lucruri pe care i le oferi tu. 

In concluzie

Ca freelancer tu trebuie sa mentii relatia cu clientul. Dar ca sa o mentii ai nevoie sa o construiesti. Si asta incepe cu a fi deschis si foarte clar in ce oferi si ce ai nevoie. Dar sa fii diplomat in orice discutie chiar daca este una in contradictoriu. Ce construiesti la inceput va fi fundatia pe care mai pui caramizi si in viitor. Daca ea nu e sanatoasa, tot ce pui peste se va darama la un moment dat. 

Orice intrebare pe care ti-o adreseaza clientul, oricat de corporatista sau ciudata ar putea sa para pentru tine, va va ajuta pe amandoi sa puneti o baza de incredere in relatie. Si va va scuti de neintelegeri pe parcurs. 

Intoarce-te la Scoala vietii de freelancer | Modulul 2: Planificare pentru freelanceri si antreprenori la inceput de drum.