fbpx

Mission statement – ce este si cum il faci

Ce este un Mission Statement

In cel mai simplist mod cu putinta, un Mission Statement spune omenirii de ce exista o companie sau un business si la ce foloseste. Dar ca sa ajunga la un Mission statement clar, scurt si valoros pentru businessul sau, freelancerul sau antreprenorul trebuie sa urmeze un proces.

Cum facem noi, in general:

Cand incepem o auditare de brand, in timpul workshopului de discovery sau in timpul interviurilor 1 la 1 cu stakeholderii, le punem o intrebare cu impact major: Daca maine ar disparea compania ta, ce ar pierde piata / societatea? Ce s-ar intampla?. Intrebarea asta se aplica foarte usor si pentru un freelancer: Daca de maine nu ai mai oferi serviciile pe care le oferi, ce ar pierde piata in care activezi?

Iar de aici, in functie de raspuns, putem sa mergem in diverse directii, cu intrebari specifice:

  • Cine ar fi cel mai impactat de disparitia ta din piata?
  • Cui i-ar pasa cel mai mult de disparitia ta din piata?
  • Ce problema a pietei ar ramane fara solutie?
  • Ce impact ar avea in alte business-uri conexe?

La prima vedere pot parea intrebari apocaliptice si au tendinta de a speria. Insa, din experienta, am descoperit ca puse in felul asta, in ciuda a ce spun toate cartile care te invata tehnici de interviu si de “descusut oamenii”,  au un impact mult mai mare si mai rapid. In cele mai multe cazuri, reactiile in prima faza sunt de crispare, dar apoi discutia incepe sa se relaxezeze si sa devina pozitiva odata ce ne adancim in exercitiul asta de imaginatie.

Scopul intrebarii este de a intelege (atat eu cat si clientul meu), care este rolul companiei in “the bigger picture” si cum impacteaza ecosistemul din care face parte. Este foarte usor sa vorbim despre ceea ce stim, despre unde vrem sa ajungem si cum ne imaginam sau planificam businessul sa ajunga acolo. Dar cum arata piata daca acesta dispare? E o intrebare care are tendinta de a soca si de a porni niste discutii inconfortabile, dar care chiar aduc valoare. Pentru ca scot stakeholderul din zona de confort si il fac sa lase garda jos. Si intram in niste zone in care el e obligat sa gandeasca in termeni de valoare.

Poate fi o provocare

Exercitiul asta de imaginatie devine complicat mai ales atunci cand misiunea si viziunea companiei nu sunt neaparat clare sau nu au o coloana puternica si stabila pe care sa se sustina. Cum s-ar zice, atunci cand e mai mult din vorbe si din, vorba englezului, “wishful thinking”. Daca nu iti e 100% clar de ce existi, pentru cine existi si care este rolul tau, e greu sa evaluezi unde esti, unde vei fi si cum va arata piata daca nu vei mai fi prezent. E greu sa intelegi ce va lipsi daca nu stii care este misiunea ta in lume. Din punctul asta incepe discutia misto care duce la conturarea unui Mission Statement adevarat al companiei.

Definirea clara a misiunii si viziunii businessului joaca un rol cheie in planificarea strategica de dezvoltare, vanzari, marketing si crestere. Fara un scop si o directie clara, legate de valoarea pe care o pui pe masa pentru clientii tai, devine foarte grue sa te pregatesti consistent pentru viitor.

Asadar, ce este acest Mission Statement?

Te poti gandi la Mission Statement ca la un instrument de business care are un singur scop: sa explice pe intelesul tuturor de ce exista businessul tau in piata, dincolo de obiectivele financiare care spun ca trebuie sa produca ceva pe care sa incaseze bani, cu scopul de a face profit. Nu e despre asta. Ci despre de ce exista in piata si care este misiunea lui. Despre scopul mai mare decat cel financiar si despre ce problema reala incearca sa rezolve pentru clienti. Partea de Statement din Mission Statement se refera la faptul ca trebuie sa definesti toate astea intr-o singura propozitie consistenta si usor de inteles pentru toata lumea.

Pe scurt, este vorba despre o propozitie prin care definesti clar si la obiect care este misiunea ta in acest ecosistem de business. 

Ca sa iti dau un exemplu, Mission Statementul nostru aici, la viatadefreelancer.ro, este: Invatam freelancerii si antreprenorii la inceput de drum skilluri de antreprenoriat, dupa o metoda simpa si adaptata nevoilor lor, astfel incat sa isi maximizeze sansele de success.

Pe langa faptul ca devine simplu de inteles pentru voi de ce existam, care este misiunea noastra si de ce ati reveni, este un lucru important si pentru noi. Ne tine pe o cale clara si ne simplifica procesul decizional legat de proiecte noi, continutul pe care il scriem, pentru cine scriem si ne ajuta sa ramanem relevanti.

Totul incepe cu “DE CE”

Oricat as incerca, cu siguranta nu voi putea sa explic mai bine decat Simon Sinek “DE CE”-ul unei companii in raport cu un Mission Statement bun, asa ca il las pe el in clipul urmator:

Tot el o spune si mai simplu in “Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action”:

“There are only two ways to influence human behaviour: you can manipulate it or you can inspire it. Very few people or companies can clearly articulate WHY they do WHAT they do. By WHY I mean your purpose, cause or belief – WHY does your company exist? WHY do you get out of bed every morning? And WHY should anyone care? People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it.”

Este atat de simplu. Odata ce ai definit motivul pentru care faci ceea ce faci, indiferent ca esti freelancer, ca sunteti un grup de freelanceri care lucrati impreuna, esti inca angajat si mai faci niste proiecte “pe langa” sau ca te-ai aruncat cu capul inainte si esti antreprenor, sa iti definesti cat mai clar cu putinta “DE CE”-ul tau si al businessului te va ajuta sa gasesti motivatie si focus. Astfel, clientii vor intelege mai usor ce faci si de ce ar lucra cu tine.

Care sunt pasii de care trebuie sa tii cont atunci cand iti creezi Mission Statementul?

1. Pune foarte multe intrebari

Mindsetul este simplu: Sa afli de ce faci ceea ce faci. Pentru majoritatea freelancerilor si antreprenorilor la inceput de drum este foarte simplu sa faca o lista interminabila la lucruri la care sunt buni, beneficii si servicii oferite. Insa este mult mai greu sa explici “De ce” faci ceea ce faci, dincolo de “Cum” si “Ce”. Din acest motiv este foarte important sa pleci de la intrebarea “DE CE”. Pentru ca oamenii nu cumpara ce faci, ci de ce faci si felul in care ii faci sa se simta atunci cand lucreaza cu tine.

Iata o lista de intrebari de care te poti ajuta:

  • Ce creez? Ce fac?
  • De ce este important produsul / serviciul meu?
  • Cui ii este util?
  • Ce problema rezolva pentru clientii mei?
  • Cum schimba ceva in viata lor?
  • Daca de maine nu mai exist in piata, ce se schimba?
  • Cum este businessul meu diferit de cel al competitiei?
  • Cum vreau sa fie tinut minte businessul meu?
  • Ce vreau sa spuna clientii despre mine dupa ce am lucrat impreuna?
  • Cum vreau clientii mei sa se simta atunci cand intereactioneaza cu mine?
  • Cum vreau sa fiu perceput in piata?
  • Cu ce companii din alte industrii sau din industrii conexe rezonez?
  • Care este impactul pe care il voi avea in piata in urmatorii 10 ani?

2. Defineste “Cum faci” ceea ce vrei sa faci sau faci deja in business

Dupa ce ai stabilit „De ce”-ul tau, este momentul sa determini „Cum” faci. Cum creezi valoare, cum te diferentiezi si cum aduci ceva in plus pe masa fata de concurenta.

De exemplu noi am definit asa:

  • Suntem mai aproape de clientii nostri decat poate sa fie o agentie de publicitate conventionala
  • Cream solutii cocky si curajoase, dar mereu ne asiguram ca pot fi implementabile cu resursele pe care noi si clientii nostri le avem la dispozitie
  • No BULLSHIT, chiar daca asta inseamna ca uneori o sa ne faulteze la marja de profit
  • Avem procese de lucru validate si eficientizam fiecare aspect al muncii noastre prin checklisturi si proceduri de lucru
  • Nu credem pe cuvant, verificam, validam, testam, iteram si imbunatatim mereu
  • Clientul trebuie sa ne fie partener si sa fie implicat in proiect. Nu ne transformam intr-un implementator.

3. Fa brainstorming, filtreaza si distileaza informatia

In aceasta etapa este foarte important sa simplifici. Etapa 1 a presupus sa strangi un volum mare de informatii. In etapa asta va trebui sa iti folosesti la maxim abilitatile de abstractizare, simplificare si conceptualizare, astfel incat sa distilezi la maxim informatia, pana cand ramai doar cu esenta, cu ce este super important.

Tot in etapa asta poti sa incepi sa te si joci cu cuvintele. In primul rand, bazat pe ce ai definit deja in pasii 1 si 2, scrie cuvinte cheie pe o hartie, tabla, flipchart, papirus sau ce iti este cel mai confortabil. Nu le lega inca in propozitii, ci doar listeaza cuvinte cheie relevante, utile si care te definesc. Cauta sa generezi o lista de cel putin 50 de cuvinte cheie. Exercitiul acesta te va ajuta in pasul urmator.

4. Creeaza primul draft

Acum esti la pasul in care trebuie sa porti cele mai multe palarii si sa implici colegii, comunitatea, prietenii si clientii (sau viitorii clienti).

Trebuie fie sa intelegi, fie sa te consulti cu oameni care inteleg cum se va aplica si cum va interactiona Mission Statementul cu fiecare departament al businessului. Cum cascadeaza el in comunicare, advertising, marketing, HR, vanzari, prezentari, website, branding, etc, etc, etc.

Desi pare ceva ce doar un business mediu si mare ar trebui sa faca, e important sa faci asta chiar daca esti un one-man-show type of business. Indiferent de cat de bun esti profesional, mai devreme sau mai tarziu va trebui sa incepi sa comunici, sa vinzi sau sa aduci colaboratori. Si mai bine sa ai un start bun decat sa incepi sa peticesti pe parcurs.

Scopul in etapa asta este sa ai 4-6 variante de Mission Sstatement care sa raspunda la intrebarile din etapa 1, sa inglobeze raspunsurile de la Etapa 2 si sa se bazeze pe rezultatul etapei 3. Si tine minte: trebuie sa fie doar o propozitie. Cat de simpla se poate. Este recomandat sa nu fie o propozitie care se transforma intr-un roman rusesc. Daca nu stii cat de lung ar trebui sa fie, foloseste regula Twitter. Daca nu incape in aproximativ 140 de caractere, probabil este prea lung si nu ai ajuns inca la adevarata esenta.

5. Testeaza, valideaza, itereaza, imbunatateste

Cere parerea celor din jurul tau. Vezi cum reactioneaza. Vezi daca inteleg din prima si daca misiunea ta raspunde asteptarilor. Incearca sa ai o discutie de 10-15 minute pe acest subiect cu oamenii care sunt in targetul tau de clienti sau viitori clienti. Vorbeste cu cat mai multi oameni si vezi daca ce crezi tu ca este clar pentru tine, este clar si pentru ei. Cel mai mare bias de care te poti lovi in aceasta etapa este sa crezi ca toata lumea intelege. Nu e deloc asa. Doar pentru ca tu ai toata informatia in cap, tu ai creat, discutat si descoperit, nu inseamna ca pentru ceilalti care habar n-au despre ce este vorba este clar. E pe sistemul „adu-mi si mie aia de dincolo”. Pentru cel care cere, „aia” e foarte clar ce reprezinta. Tu te-ai prins ce e?

Incearca sa afli raspunsuri la intrebari de genul:

  • Ce ai inteles din asta?
  • Poti sa imi spui in cateva propozitii ce ai inteles din asta si care este misiunea si viziunea noastra?
  • Ce servicii sau produse ofera compania?
  • Cum te ajuta in viata?
  • Cum te face sa te simti in legatura cu compania?
  • Ai schimba ceva?
  • Ce nu functioneaza?
  • Ce lipseste?

6. Finalizeaza si da-i drumul in lumea larga

Ai in sfarsit claritate. Ai analizat si ai intors totul pe toate partile. Finalizeaza, asuma-ti rezultatul si da-i drumul in lume sa isi faca treaba. Dar asigura-te ca ai scris-o undeva si ca o pastrezi bine. E important sa iti amintesti exact cuvintele folosite. Pentru ca o variatie in exprimare poate sa faca o mare diferenta. Si mereu cand cineva ma intreaba de ce este atat de important sa folosesti cuvintele potrivite si exacte ii spun bancul urmator:

Fiul catre tata:

F: Tata vreau sa o cer de sotie pe iubita mea si nu stiu cum. Ce sfat mi-ai da?

T: Fiule, trebuie sa te duci la ea si sa ii arati cat de mult o pretuiesti. Spune-i asa: “Iubito, cand ma uit la chipul tau timpul parca sta in loc”

A doua zi fiul vine batut si este intrebat de tata ce a facut.

F: Am uitat ce mi-ai zis sa ii zic exact si am improvizat. I-am zis: “Iubito, ai o fata de-mi sta ceasul”. 

Acelasi gand, cuvinte diferite.

Beneficiile unui Mission Statement clar

  1. Aliniere si claritate: E ca atunci cand vrei sa iesi in oras cu prietenii. Stati de vorba, faceti un grup de Facebook, stabiliti acolo locatia si ora la care va intalniti, stabiliti ce vreti sa faceti si mapati cum vreti sa arate seara, in asa fel incat atunci cand va vedeti sa nu pierdeti jumatate de ora cu discutii de genul “Unde mergem”? “Nu stiu” / “Ce aveti chef sa facem” Eu as bea o bere / Eu as manca ceva / Eu am chef de un concert / Eu am chef de stat la masa sa povestim.
  2. Simplifica procesul de decizie: Uneori din lipsa de claritate exista riscul sa apara bottle neck-uri (zone unde implementarea proiectelor se blocheaza si decizia “curge” mai lent). Un Mission Statement si un Vission Statement clar ajuta la luarea deciziilor corecte, mai rapid si mai documentat. “Assumption is the mother of all fuckups”, nu? Atunci ce-ar fi sa nu mai faci presupuneri, ci sa iei decizii aliniate cu directia de dezvoltare a businessului, fara sa pierzi ore gandind si analizand?
  3. Iti face brandul mai puternic: Brandul este mai mult decat un logo, 2 fonturi si o paleta de culori. Este ceva ce traieste, este ca o persoana pentru clienti, parteneri, investitori si angajati. Pentru un business modern si cu privirea spre viitor, este important ca pe langa produsul bun, customer service-ul impecabil si marketingul facut bine, sa existe si un scop si o promisune a brandului, care creeaza o relatie emotionala si genereaza clienti fideli care te pot recomanda si promova mai departe.

Daca iti place ce facem aici la Viata de freelancer, aboneaza-te la newsletterul nostru: https://viatadefreelancer.ro/mail/ sau intra in grupul de Facebook Viata De Freelancer Romania unde discutam probleme, solutii, tooluri si ponturi despre cum putem sa ne maximizam sansele de success in viata de freelancer.