Model Contract de prestări servicii – GRATUIT
Sumar articol
Share
Ne-am parteneriat cu cei de la R&R Partners și am dezvoltat împreună un model de contract de prestări servicii care poate fi folosit de orice freelancer din România. Poți să descarci un model de contract exclusiv în limba română, pentru clienții români cu care lucrezi. Sau poți să descarci varianta bilingvă (RO+EN) pentru proiectele pe care le lucrezi cu clienți internaționali.
Ce este un contract și de ce e bine să îl faci
Contractul este reglementarea și explicarea condițiilor asupra cărora ai căzut de acord cu clientul căruia urmează să îi lucrezi un proiect sau cu care urmează să începi o colaborare pe termen lung. Sigur, lucrurile acestea se pot detalia și într-un mail, dar acela nu poate fi depus la ANAF și nici nu se pot emite facturi în baza lui. În plus, un e-mail nu conține niște lucruri specifice și standard pe care trebuie să le clarifici cu clientul.
Un model de contract de prestări servicii pentru freelanceri ar trebui să conțină următoarele:
1. informații clare despre serviciile care vor fi prestate
Este bine să menționezi clar ce tip de serviciu oferi (creare campanie publicitară, design materiale, servicii de Social Media, servicii de Goodle Ads, servicii de strategie, servicii de conținut website, dezvoltare aplicație, etc.). Detaliile legate de serviciul prestat, cum ar fi numărul de materiale, de canale, de concepte, le poți trece în anexă.
2. în ce condiții vor fi prestate serviciile de mai sus
Indicat este să scrii clar în contract cum se va desfășura relația de lucru. Atât în cazul unui proiect punctual, cât și în cazul serviciilor recurente sau pe termen lung, tu, ca prestator, ai nevoie de anumite materiale de la client, adică beneficiar. Este bine să menționezi în contract acest lucru. Pe lângă asta, trebuie să specifici cum se va desfășura lucrul. Cât timp ai să dezvolți și să trimiți soluția, în ce condiții și pe ce canale o trimiți. Când și cum transmiți progresul pe proiect. Între ce ore ești disponibil pentru client, pe ce canale se face comunicarea oficială etc.
3. informații clare despre preț
La acest punct se lămuresc lucruri legate de prețul total și data până la care se plătește. Tot aici treci în ce monedă este stabilit prețul și în ce monedă se va face plata. Ele pot să nu să fie identice. Mai trebuie să menționezi în ce cont se va face plata, în câte rate (dacă este cazul). Și ce se întâmpla dacă plata nu este făcută la timp sau deloc. Detalierea prețului o poți face în anexă.
4. informații privind răspunderile tale și ale clientului
Adică cine, cum și în ce condiții suferă consecințe dacă nu își îndeplinește obligațiile pe care și le-a asumat. Un model de contract simplificat, cum este cel dezvoltat de noi și R&R Partners Bucharest, cuprinde câtvea puncte explicate cât mai înțelesul tău.
5. informații legate de confidențialitatea colaborării
Nimic din ce lucrezi cu clientul respectiv nu ar trebui să se afle înainte ca informațiile sau materialele să devină publice.
6. informații legate de durata contractului și încetarea acestuia
Atunci când închei un contract, mai ales dacă este vorba despre un proiect punctual, este bine să îl faci pe o perioadă limitată. Dar cu mențiunea că el se va extinde de comun acord și cu act adțional. Pentru colaborările de lungă durată, poți opta pentru prelungire automată timp de un an, dacă nici tu nici clientul nu transmiteți o notificare de încetare a contractului. Adică un e-mail oficial în care se menționează că respectivul contract se încheie în 30 de zile de la data X.
7. mențiuni legate de protecția datelor cu caracter personal (GDPR)
Dacă dai vreodată de un model de contract care nu conține paragraful dedicat GDPR, te sfătuim să nu îl folosești.
La ce te ajută un contract de prestări servicii
Toate cele de mai sus vin în ajutor atunci când tu sau clientul uitați pe ce anume v-ați înțeles la începutul proiectului. De multe ori, numărul de materiale sau ore incluse sunt ignorate. Și atunci e bine să ai o dovadă scrisă și semnată că ați căzut de acord foarte clar asupra lor. Altfel ajungi să lucrezi în pierdere. Exista și situația în care clientul poate pretinde că nu ți-ai îndeplinit obligațiile. Atunci când ai contractul este simplu să combați acest gen de acuzații. Apoi, mai există și situația în care clientul nu te plătește. Iar atunci când nu ai contract semnat este greu să remediezi situația. singura ta opțiune rămâne public shaming. Însă rar rezolvă ceva.
La ce nu te ajută un contract de prestări servicii
Din păcate, în situațiile de neplată este destul de greu să obligi clientul să achite factura. Chiar și cu un contract semnat, singura soluție are doi pași. Primul pas este să îi transmiți clientului o notificare scrisă în care îi expui riscurile la care se expune dacă nu achită (penalizări și cheltuieli de judecată). Al doilea pas este să dai clientul în judecată. Iar asta implică un avocat și cheltuieli de judecată pe care le vei recupera de la client dacă și când vei câștiga procesul.
Reglementarea relației dintre tine și client (folosind un contract de prestări servicii) ține mult de bunul simț al fiecăruia. Atât când vine vorba despre volumul de servicii și ore. Dar și când vine vorba despre rundele de feedback, fee-urile de urgență sau weekend, și plata facturilor. Înțelegrea sub care lucrați este clară și asumată, între adulți responsabili și business-uri serioase, și n-ar trebui să fie atât de complicat de respectat. Până la urmă, orice alt serviciu care nu este acoperit de contract se plătește extra. Este valabil la energie electrică, telecom, gaze, internet și TV, saloane de înfrumusețare etc.
Cum folosești acest model de contract de prestări servicii
Versiunea de model de contract de prestări servicii pe care o poți descărca de pe site este o versiune simplificată și cât mai generală. Astfel încât să poată fi folosită de cât mai multe tipuri de freelanceri care oferă servicii. Pe lângă cele incluse în contract, dacă vrei să detaliezi aspecte ale colaborării legate de dreptul de folosință al materialelor (cum ar fi ilustrațiile), o poți face printr-o anexă pe care o semnezi odată cu contractul. La noi nu se practică foarte des, însă profesioniștii străini specifică foarte clar în contract pe câte materiale, campanii, canale sau pe ce perioadă poate clientul să folosească ilustrația sau grafica respectivă.
1. Vei vedea câteva câmpuri cu highlight galben. Pe acelea trebuie să le completezi cu diverse date sau să alegi una dintre opțiunile deja puse de noi, care ți se aplică ție. De exemplu: completezi data semnării care e notata cu X, dar la art. 3.2 alegi dacă vrei prelungirea contractul automat sau nu, prin ștergerea variantei neaplicabile.
2. Contractul este făcut și în variantă bilingvă. Acest model de contract în variantă bilingvă este lucrată în tabel ascuns, cu fiecare paragraf în căsuța lui specifică. Poți să lucrezi mai ușor pe el alegi să vezi tabelul integral și apoi îl faci transparent. Îți recomandăm ca atunci când lucrezi cu clienți sau furnizori internaționali să semnezi varianta bilingvă (RO + EN) de contract, chiar dacă furnizorul sau clientul îți va da propriul său contract. ANAF nu recunoaște actele făcute exclusiv în limba engleză, fără traducere. Este valabil pentru contracte, facturi chitanțe și orice alt document legal-fiscal. Te poți trezi cu probleme la un eventual control și mai mult ca sigur nu îți dorești așa ceva.
3. ATENȚIE! Ambele modele de contract sunt shared dintr-un Google Drive care ne aparține. Pentru a putea folosi modelele, vă rugăm să mergeți în dreapta ecranului și să selectați opțiunea de download pentru a le salva local, pe calculatoarele voastre.