fbpx

Personal branding | Introducere

“Cel mai important job este cel de marketer al brandului numit TU”.

Citatul demn de un meme inspiraţional îi aparţine lui Tom Peters, cel care aduce pentru prima dată în discuţie ideea de personal branding într-un articol din 1997, intitulat “The Brand Called You”.

Şi chiar dacă au trecut mai bine de două decenii de atunci, importanţa ideii sale nu şi-a pierdut deloc din relevanţă astăzi. Ba, am zice, a crescut şi mai mult. Şi e cu atât mai mult de luat în calcul, dacă eşti freelancer sau antreprenor la început de drum.

Să vedem ce este, cu ce se “mănâncă” şi la ce-i bun brandingul personal.

Branding versus personal branding

Cum brandingul personal este un derivat al brandigului, e de văzut ce le aseamănă şi ce le separă. 

Brandingul este acel proces prin care un business îşi construieşte şi promovează un brand, unde brandul este percepţia pe care publicul o are despre ceva, fie el produs sau serviciu. Brandul este construit în jurul identităţii business-ului, a valorilor şi misiunii sale şi are rol diferenţiator.

De cealaltă parte, brandul personal este acel cumul de percepţii pe care publicul îl are despre cineva. Brandul personal este construit în jurul tău, este despre valorile tale, expertiza ta, interesele şi pasiunile tale. Ca atare, personal brandingul este practica de a te marketa pe tine şi cariera ta ca pe un brand.

Şi brandingul şi personal brandingul presupun un proces amplu de dezvoltare şi menţinere a reputaţiei şi a percepţiei publice. Ambele necesită timp şi un efort susţinut, constant şi continuu. Şi ambele au la bază încrederea.

De ce-ţi trebuie personal branding

Când vrei să faci un business din aria ta de expertiză, fie ca speaker, coach sau freelancer priceput pe o zonă anume, e aproape de la sine înţeles că ai nevoie de personal branding. Asta ca să fie cu adevărat un business, nu doar nişte activităţi sporadice de prestare de servicii. Pe de altă parte, ai nevoie de personal branding şi ca antreprenor.

Steve Jobs s-a folosit de personal branding cu mult înainte ca termenul să devină mainstream, asociindu-se atât de profund cu Apple încât imaginea lui dăinue şi azi asupra companiei. Elon Musk, Richard Branson sunt alţi antreprenori de succes care fac personal branding cu succes.

Dar de ce?

Brandul personal te ajută să ieşi din mulţime, să te diferenţiezi de competitori şi să obţii cel mai valoros activ al unui business: încrederea publicului şi a clienţilor. Pentru că brandingul este despre încredere, iar încrederea vinde.

Cum îţi construieşti brandul personal

Când vorbim de crearea brandului personal, există o parte bună şi o parte mai puţin bună. Cea bună este că totul începe cu tine, iar cea mai puţin bună este că tot e nevoie de efort, de timp şi focus pentru a-ţi construi brandul personal.

Nosce te ipsum

Carevasăzică, cunoaşte-te pe tine însuţi, vorba latinului. Sau, vorba noastră, arată-te pe tine însuţi!

Cam asta trebuie să faci în personal branding. Tu eşti produsul, deci tu ştii cel mai bine ce este de ştiut despre tine.

Şi mai există o vorbă înţeleaptă: Fii tu însuţi, orice altcineva este deja luat. Cheia succesului în personal branding este autenticitatea. Ca să ajungi la ea, trebuie să defineşti ce anume te defineşte. E necesar, deci, să îţi pui nişte întrebări, să le zicem, existenţiale. Şi esenţiale, în egală măsură:

Cine sunt?

Gândeşte-te la identitatea ta, la ce anume te caracterizează ca persoană şi te face să fii tu. Uită-te suficient de critic la tine cât să-ţi poţi vedea şi punctele tari şi pe cele slabe (da, şi punctele slabe, pentru că, surprinzător, pot fi şi ele folosite cu succes în strategia de promovare), stabileşte ce trăsături de personalitate şi de caracter vrei să scoţi la înaintare.

Parte din cine eşti o constituie şi valorile la care aderi. Ce este important pentru tine? În ce anume crezi? Ce credinţe te animă? Determină care sunt cele care contează mai mult şi mai mult pentru tine. Valorile sunt acel fir roşu al acţiunilor tale, la care faci în permanenţă referire atunci când iei decizii. Plus, sunt elementele cu care oamenii se identifică, în general, cel mai uşor, deci e cu atât mai important să le defineşti.

Care sunt pasiunile şi interesele mele?

Interesele şi pasiunile sunt cele pentru care te dai dimineaţa jos din pat cu zâmbetul pe buze. Sunt cele care te motivează suficient de mult încât să le dedici timp şi energie. Şi sunt o parte importantă din tine, deci şi din brandul tău personal. 

Gândeşte-te la ce anume îţi face plăcere, ce te preocupă, care sunt subiectele şi temele care îţi captează atenţia şi îţi stârnesc curiozitatea, care sunt hobby-urile cărora le dedici cel mai mult timp, în ce tip de acţiuni de voluntariat te implici (sau ai vrea să te implici).

Ce ştiu să fac?

Aruncă un ochi pe CV-ul tău. Dar nu-l privi din prisma job-urilor cu titluri pompoase, ele nu spun mare lucru. Pornind de la ele, fă însă un inventar al skill-urilor pe care le-ai dobândit de-a lungul tuturor acelor job-uri. Continuă cu toate calificările profesionale, certificările, premiile. Trece-le în revistă şi vezi apoi care sunt cele mai relevante pentru domeniul în care vrei să te poziţionezi ca profesionist.

Viziune, misiune, mesaje

Acum că ai făcut tot acest inventar al activelor proprii, ai făcut şi primii paşi către construirea fundaţiei pentru brandul personal. Următorul este să finalizezi construcţia fundaţiei prin definerea elementelor sale cheie, cele care îţi vor ghida deciziile viitoare.

Viziunea brandului tău. Stabileşte pentru ce anume vrei să fii recunoscut în piaţă, cum vrei să te perceapă publicul şi să se raporteze la tine, ca expert în…, ca bun specialist în… (şi completează tu spaţiile punctate)?

Misiunea brandului tău. Vine la pachet cu întrebări despre care este scopul tău, ce vrei să realizezi şi asupra cui vrei să îţi îndrepţi atenţia şi eforturile.

Mesajul brandului tău. Determină care sunt mesajele cheie pe care vrei să le comunici, ce idei ai în vedere să transmiţi în mod constant audienţei.

Personalitatea brandului tău. Subliniază acele caracteristici personale pe care să le scoţi în faţă. Vrei să fii perceput ca un profesionist scrobit, mereu la patru ace sau mai degrabă ca unul degajat, cu o abordare mai puţin convenţională?

Defineşte-ţi audienţa

Mai există o vorbă (da, azi suntem plini de vorbe înţelepte): Nu poţi fi pe placul tuturor. Şi nici nu trebuie, nici în personal branding şi nici dincolo de el.

Totul este despre relevanţă în ziua de azi. Dacă vei încerca să fii în congruenţă cu toţi, nu vei fi cu nimeni. Mesajele tale se vor dilua. Nu poţi să atragi atenţia tuturor şi nu toţi cei la care vei ajunge vor rezona cu tine. Şi e perfect aşa. Ca să ai succes nici nu ai nevoie să ajungi la toată lumea, doar la audienţa potrivită. Deci identifică-ţi audienţa specifică şi construieşte-ţi brandul cu gândul la acea audienţă, fă-l atractiv exclusiv pentru ea.

Ca să îţi fie foarte clară în minte imaginea audienţei tale, e bine să-i creezi un avatar sintetic, un profil al clientului ideal care să facă referire la demografice (vârstă, sex, educaţie, profesie, venit etc), dorinţe şi aspiraţii, probleme şi provocări cu care se confruntă.

Fii vandabil. Şi profitabil.

Scopul final al construirii unui brand personal şi esenţa sa, de altfel, este să vândă (nu să te transforme într-o vedetă). Brandingul personal este despre a fi profitabil, în sensul cel mai mercantil cu putinţă.

Iar ca să fii profitabil, trebuie să-ţi fie foarte clar ce vinzi, să împachetezi frumos acel ceva şi să te asiguri că acel ceva rezolvă o problemă specifică a audienţei tale.

Construieşte produse şi servicii de care are nevoie publicul tău.

Cum îţi faci cunoscut brandul personal

Pe scurt, printr-un mix de online şi offline.

Social Media

Se estimează că în 2020, numărul utilizatorilor de social media la nivel global va ajunge la aproape 3 miliarde. O cifră ca asta nu prea te poate lăsa indiferent când ţi-ai pus în minte să-ţi creezi şi creşti brandul personal.

În digital nu se poate fără social media. Rapiditatea şi usurinţa cu care poţi disemina conţinut face din social media un instrument foarte puternic şi pe care nu ai cum să-l laşi deoparte. Problema e că e şi aglomeraţie pe acolo. Deci nu mai merge să arunci pur şi simplu nişte mesaje terne şi să speri că o să prindă. Ca să ieşi în evidenţă şi să atragi atenţia audienţei ideale, ai de muncit la crearea de conţinut menit să-ţi comunice valorile brandului personal într-un mod care să educe, să delecteze şi să motiveze.

Website

Pe Facebook, YouTube şi pe orice altă platformă social media eşti cu chirie, cum s-ar zice, şi la mâna proprietarilor. Website-ul însă e casa ta, proprie şi personală. Şi, la fel ca în viaţă, e mişto să ai casa ta ca să-ţi poţi face de cap în ea.

Website-ul îţi ţine loc şi de CV, şi de portofoliu, şi de broşură cu servicii. Şi, dincolo de asta, e strâns legat de două alte tool-uri de mare ajutor în materie de personal branding: blogul şi newsletter-ul.

Content marketing

Articole de blog, video-uri, podcast-uri, ebook-uri, webinarii, infografice, guest post-uri sunt toate instrumente foarte eficiente pentru personal branding. Atâta timp cât fiecare bucăţică de conţinut este relevantă, valoroasă şi originală.

Content marketing-ul este un efort consistent şi strategic care chiar poate face diferenţa în materie de creştere a notorietăţii, a nivelului de încredere şi de apreciere, a puterii de influenţă. Asta la pachet cu nişte SEO şi cu generarea de lead-uri şi conversii.

În condiţiile în care reclamele devin tot mai puţin credibile şi mai puţin eficiente, prin content marketing poţi să arăţi cine eşti, ce faci şi în ce crezi fără ca acestea să fie percepute drept reclame sâcâitoare.

Email Marketing

Newsletter-ul e una dintre cele mai bune modalităţi online pentru a-ţi disemina mesajele şi conţinutul pe care îl creezi. Asta pentru că este în controlul tău, e un canal mult mai sigur decât social media şi în măsură să dea o notă mult mai personală comunicării. Nu există algoritmi de care să ţii cont (afară de filtrele de spam), nu riscă să se piardă imediat într-un feed înţesat cu de toate, tu stabileşti exact cui trimiţi şi ai acces la o audienţă foarte targetată, deci şi mai receptivă.

Nişte studii arată că 82% dintre oamenii îşi verifică email-ul zilnic, iar peste 50% dintre email-uri ajung să fie citite.

Networking şi evenimente

Chiar dacă lucrurile în online merg ca pe roate şi cu viteza internetului, nicio interacţiune online nu poate avea un impact la fel de mare ca cea offline. Oamenii au nevoie să se cunoască şi dincolo de ecrane.

Da, ştim, există tendinţa asta ca odată devenit freelancer să nu mai ieşi cu lunile din casă. Ceea ce e tare ciudat în condiţiile în care ca freelancer dispui de o mai mare flexibilitate în a-ţi gestiona timpul. Ciudat şi nesănătos, totodată.

Networking-ul şi participarea la evenimente din industria ta (şi din afara ei, dacă situaţia sau audienţa ta o cer) sunt un must. E nevoie să le dai oamenilor dimensiunea palpabilă în a brandului tău personal, adică pe tine în carne şi oase. Ce trebuie însă să ţii cont e să existe matching, adică tu cel din online să fii totuna cu tu cel din offline.

Şi mai ţine cont că şi demodata carte de vizită îţi poate fi de ajutor atunci când te aventurezi în lumea offline.

Public Speaking

Să fii speaker la diverse evenimente pune câteva cărămizi bune la construirea brandului tău personal.

Da, probabil că nu te simţi foarte confortabil cu sfatul ăsta. Şi da, nu toată lumea e Obama. Dar vorbitul în public e doar un skill, pe care cu cât îl practici mai mult cu atât ajungi să îl stăpâneşti mai repede şi mai bine. Poţi să începi să vorbeşti unei audienţe restrânse. Te va ajuta să te obişnuieşti şi să exersezi, dar şi să îţi creezi un portofoliu în direcţia asta.

Fie că eşti freelancer sau antreprenor, investiţia în personal branding este una dintre cele mai bune şi importante investiţii pe care le poţi face. Cel mai mare câştig pe care ţi-l aduce este acela că te ajută să te diferenţiezi de restul, pentru că tu eşti diferit de restul. Iar asta îţi permite să nu ajungi în postura de a te bate doar în preţuri pe piaţă. Mereu va fi cineva dispus să ceară mai puţin ca tine. Prin personal branding valoarea ta transcede preţul.

Şi, dacă tot am început cu Tom Peters, încheiem tot cu el:

“Nu există o singură cale către succes. Şi nu există o singură modalitate potrivită de a crea brandul numit Tu. În afară de asta: începe azi!”


Daca iti place ce facem la Viata de freelancer, aboneaza-te la newsletterul nostru: https://viatadefreelancer.ro/mail/ sau intra in grupul de Facebook Viata De Freelancer Romania unde discutam probleme, solutii, tooluri si ponturi despre cum putem sa ne maximizam sansele de success in viata de freelancer.