Freelancerii români încearcă de ceva timp să schimbe ideea că un freelancer este mult mai ieftin și mai rapid decât o agenție sau un studio. Da, un freelancer are costuri și overhead-uri mai mici decât o agenție. Dar asta nu înseamnă neapărat că este mai ieftin. De multe ori, tocmai pentru că este foarte bun la ceea ce face, un freelancer este mai scump decât o agenție. Specializarea, skill-ul, vine cu un cost pentru freelancer. Și calitatea muncii vine cu un preț pentru client. Cu asta în gând, am luat legătura cu freelanceri talentați și muncitori și i-am rugat să ne spună despre aventurile, provocările, fee-urile și înțelepciunea câștigată în viața lor de freelancer. David Kittle este un product designer pasionat de transpunerea ideilor clienților în produse fizice, gata de a fi puse pe piață.

1. Cum ți-ai început aventurile în freelance?

Mi-am început viața de freelancer încă din timpul facultății de design industrial pe care am urmat-o. Făceam diverse proiecte în timpul liber pentru a căpăta experiență. Asta se întâmpla acum 13 ani. Când am început să lucrez full time ca designer de produs, am continuat cu side job-urile de freelance pentru a-mi rotunji veniturile. La un moment dat am început să am o listă de așteptare destul de lungă. Acela a fost momentul când am decis să fac pasul și să devin freelancer full time. A fost o decizie înfricoșătoare pe moment, dar acum îmi doresc să fi luat decizia mult mai devreme.

2. Cum ți-ai gestionat grijile financiare înainte să începi să lucrezi pe cont propriu?

În principiu este bine să te pregătești din timp. Înainte să-mi dau demisia mi-am făcut un fond de rezervă pentru 3 luni. Asta mi-a dat liniștea de care aveam nevoie. În plus mi-a oferit spațiul necesar pentru a putea refuza diverși clienți pe care nu mi-i doream, pentru că nu luam decizii din disperare.

3. Care au fost cele mai mari provocări până acum? Dar cele mai mai satisfacții?

O să râdeți. Cea mai mare provocare este asigurarea de sănătate, care pe mine mă costă mai mult decât rata la casă. Acesta este unul din marele dezavantaje când ești freelancer. Cred că se va găsi o rezolvare a acestei situații odată cu globalizarea economiei, dar pentru mine e până în prezent cea mai mare dificultate. Cea mai mare satisfacție este să ajut un client să-și îndeplinească un vis. Acel moment când clientul vine doar cu o idee și eu pot să-i dau la final în mână un produs fizic.

4. Care e cel mai mic fee la care ai lucrat vreodată pe cont propriu? Cât de departe ești de fee-ul acela?

La început am făcut și proiecte gratis pentru a acumula experiență. Luam proiecte și pe 20$, doar să pot învăța. Acum am în portofoliu proiecte de 150.000$. Când vine un moment în care cred că mi-am atins maximul, mai fac un pas în față și stabilesc un nou obiectiv.

5. Ai avut vreo strategie anume, tactici specifie sau sfaturi pe care le-ai aplicat ca să-ți crești business-ul?

Fii empatic și arată că-ți pasă de oameni mai mult decât de bani. E chiar atât de simplu. Alt sfat important pe care l-aș da este să fii bun în business. Da, sunt un designer bun, dar s-ar putea să fiu chiar mai bun în business. Citește cărți. Învață constant. Sunt atât de multe resurse și sfaturi disponibile în zilele noastre.

6. Ce ai învățat în viața ta de freelancer și ai vrea să împărtășești cu cititorii noștri?

Nu se va întâmpla nimic spectaculos dacă stai în zona ta de confort. Fii isteț și provoacă-ți limitele.

7. Vreun sfat pentru începători legat de cum să-și stabilească fee-urile?

Un profesor din facultate mi-a zis la un moment dat că poți cere ce fee vrei tu. Sfat care mi-a rămas întipărit în minte. Între timp am descoperit că ofertez la adevărata mea valoare când mă simt inconfortabil cu suma. Trebuie să fie neapărat o situație de win-win. Clientul trebuie să câștige și tu trebuie să câștigi proiectul ca să lucrezi cu el.

8. Unde te pot găsi oamenii?

Poți să citești interviul original cu David Kittle, în limba engleză, mai jos.

1. How did your freelancing adventure start?

I started freelancing when I was still in college for industrial design. I would freelance in my spare time for free to get experience. That was 13 years ago. Once I was working full time as a product designer I freelanced on the side for extra money. I started getting month long waiting lists for my services and that’s when I decided to go full time. It was still a scary jump, but I wish I did it along time ago.

2. How did you manage your financial worries before taking the plunge? 

Well its all about being prepared. I saved 3 month expenses before I went full time freelance. This gave me the safety net that I needed. It also gave me the ability to turn down bad clients as I was not desperate.

3. What’s been most challenging thus far? What about most rewarding?

Healthcare… haha. My health insurance costs more than my mortgage. This is one of the biggest downfalls of going full time freelance. I think its getting better with the gig economy growing but this is by far the biggest hurdle for me. The most rewarding is having a client come to me with a dream and I’m able to hand them the physical product. There is a lot of joy in making peoples dreams come true.

4. What is the smallest fee you’ve ever charged for your work? How far from it are you now?

I used to work for free, just for experience. I would do little job for 20 dollars here and there and would take any work. Now I’ve done jobs for 150k.  Just when I think I’ve hit the limit, I go past it. 

5. Are there any specific strategies, tactics or pieces of advice that helped you grow your business?

Be human and care about people more than money. It’s really that easy. Another piece of advice is be good at business. Yes I’m a good designer but I think I might be even better at business. Read books, and keep learning. There are so many tactics and advice out there now days. 

6. Is there anything you have learnt in the process that you would like to share with our readers?

Nothing amazing happens in your comfort zone. Be smart but push your limits.

7. Any advice for newbies about pricing their work?

A college professor once told me “charge what you want“. That’s great advice that has stuck with me. I’ve found that I’m priced right when I’m uncomfortable about the amount.  It has to be win, win. The client has to win and you have to win for it to work. 

8: Where can people find you and get in touch?

You can learn a bit more about me and my work here www.davidkittle.com.

Acesta a fost interviul cu David Kittle. Pentru a citi și alte interviuri din această serie te invităm pe site aici.