fbpx

Prețul calității. Interviu cu Kat Ambrose, Copywriter & Content Writer

Freelancerii români încearcă de ceva timp să schimbe ideea că un freelancer este mult mai ieftin și mai rapid decât o agenție sau un studio. Da, un freelancer are costuri și overhead-uri mai mici decât o agenție. Dar asta nu înseamnă neapărat că este mai ieftin. De multe ori, tocmai pentru că este foarte bun la ceea ce face, un freelancer este mai scump decât o agenție. Specializarea, skill-ul, vine cu un cost pentru freelancer. Și calitatea muncii vine cu un preț pentru client. Cu asta în gând, am luat legătura cu freelanceri talentați și muncitori și i-am rugat să ne spună despre aventurile, provocările, fee-urile și înțelepciunea câștigată în viața lor de freelancer.

Kat Ambrose este copywriter și content creator pentru SaaS-uri și e-Commerce. După câțiva ani în agenții, a trecut pe freelance și acum își ajută clienții să-și crească vânzările.

1. Cum ți-ai început aventurile în freelance?

Am început în decembrie 2017 când am luat primul client. Ajutam un designer local de bijuterii să-și lanseze o campanie de sărbători în Social Media pentru a-și promova cea mai recentă linie de bijuterii. Încă eram angajată pe post de content producer la o agenție de publicitate în Denver, colorado. Dar m-a prins flama imediat după proiect. Lucrul cu clienții care chiar apreciază și înțeleg valoarea muncii mele îmi dă un sentiment de nedescris. Nu știam exact cum o să reușesc să lucrez pe cont propriu sau ce fel de servicii voi oferi ca freelancer, dar știam că sunt pe calea cea bună. Apoi în februarie 2018 eu și prietenul meu ne pregăteam să ne mutăm în Hawaii. Așa că mi-am dat demisia de la agenție și am decis să lucrez exclusiv freelance. Și de atunci n-am mai privit înapoi.

2. Cum ți-ai gestionat grijile financiare înainte să începi să lucrezi pe cont propriu?

Dacă e să fiu sinceră, din punct de vedere financiar nu m-am pregătit pe cât de bine ar fi trebuit să o fac înainte să-mi dau demisia. Am economisit cât să-mi iau un laptop nou și aveam asigurați doi clienți care știam că mă vor ține ocupată până voi reuși să mă echlibrez puțin. Dar nimic mai mult. Nu recomand metoda mea. Dar sunt genul de persoană care are nevoie de câte un șut să se mobilizeze și asta a funcționat pentru mine.

3. Care au fost cele mai mari provocări până acum? Dar cele mai mai satisfacții?

Cea mai mare provocare pentru mine a fost să mă prind care e treaba cu cashflow-ul. Am fost foarte norocoasă și nu a trebuit să presez clienții să plătească facturile. Dar a durat ceva până să înțeleg cum să-mi gestionez finanțele. Să fie ceva recurent pentru freelanceri aici?

Cel mai mare satisfacție a venit din testarea propriilor mele limite. Am văzut ce sunt capabilă să fac și mi-am văzut clienții atingându-și obiectivele mulțumită contentului pe care l-am scris pentru ei. A durat mai bine de doi ani, dar am realizat că sunt în stare să fac mult mai multe decât mi-am imaginat.

4. Care e cel mai mic fee la care ai lucrat vreodată pe cont propriu? Cât de departe ești de fee-ul acela?

Cel mai mic fee pe care am lucrat a fost de 500$, la primul mei client. În acei 500$ intrau bugetul de Facebook și Instagram ads, o strategie de Social Media pentru o sărbătoare, partea de project management a proiectului și fee-ul meu pe copy. Evident că nu am făcut niciun profit din acel client. Însă experiența în sine a fost foarte importantă pentru mine. Sunt fericită să spun că am crescut mult fee-ul de atunci și lucrez exclusiv cu clienți care își permit serviciile mele.

5. Ai avut vreo strategie anume, tactici specifie sau sfaturi pe care le-ai aplicat ca să-ți crești business-ul?

Apucă-te. Știu că nu e un sfat revoluționar. Dar eu am învățat multe pur și simplu făcând și dând greș. Până la urmă m-am prins cum să fac să-mi meargă bine. O s-o dai în bară. O să fie typos și zile în care te întrebi dacă ești unde trebuie și faci ce trebuie. Pot să-ți spun cu mâna pe inimă că „da”. Fiecare eșec îți arată că încerci ceva nou și că ești mai aproape de locul în care îți dorești să ajungi.

Eu a mai investit și în cursuri care m-au ajutat să înțeleg mai bine business-ul de freelance. Din ele am învățat cum să mă poziționez ca un partener strategic, nu ca cineva care execută ce i se spune. am mai făcut și cursuri de content marketing și copywriting care vinde. Investiția în propriul business e la fel de importantă ca orice alt aspect al business-ului. Și este foarte important să implementezi ce înveți altfel n-o să ai rezultate.

6. Ce ai învățat în viața ta de freelancer și ai vrea să împărtășești cu cititorii noștri?

Da! Recomand să-ți găsești nișa ca freelancer. Și să devii foarte bun pe nișa aia. Trebuie să înțelegi cu ce tip de clienți vrei să lucrezi și ce servicii vrei să le oferi. Pentru mine momentul în care mi-am descoperit nișa a fost momentul în care am început să cresc și să devin profitabilă.

7. Vreun sfat pentru începători legat de cum să-și stabilească fee-urile?

Sunt atâââââât de multe sfaturi legate de fee-uri pe internet. E greu să știi cât să ceri, mai ales când multe din problemele legate de fee vin dintr-un mindset toxic. „Oare chiar merit atâta?” M-am întrebat și eu de foarte multe ori asta. Sfatul meu e următorul: Scoate-ți din cap ideea că valoarea muncii tale este legată de cum te apreciezi tu pe tine personal. E foarte important să separi personalul de profesional. Ia în calcul a) experiența pe care o ai, b) valoarea pe care serviciul oferit de tine o aduce clientului și c) piața în care activezi. Poți să începi prin a te gândi cât vrei să faci într-un an. Apoi scazi costurile (chirie, împrumuturi etc.). Ia în calcul și câte zile de vacanță vrei să ai și câte zile vrei să muncești în acel an. Dacă pui cifrele astea pe hârtie, îți va fi mai ușor să ai un fee de plecare. Dar nu uita, pe măsură ce capeți experiență, cresc și fee-urile. Chiar dacă acum nu ești unde ți-ai dori, sigur vei ajunge acolo curând. Trebuie doar să ai răbdare și să înveți.

8. Unde te pot găsi oamenii?


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

Anchor.fm, Spotify, Apple Podcast și Soundcloud


Poți să citești interviul original cu Kat Ambrose, în limba engleză, mai jos.

1. How did your freelancing adventure start?

My freelance adventure started back in December of 2017 when I took on my first client! I was helping a local jewellery designer create a holiday social media campaign for her latest line. I was still working at my old job (I was a content producer at an advertising agency in Denver, Colorado), but I was hooked after that first project. Working with clients who actually valued the work I was doing was the best feeling. I wasn’t sure how I was going to make freelancing work or what type of freelance work I wanted to offer, but I knew I was on to something. Then in February 2018, my boyfriend and I were getting ready to move to Hawaii, so I decided to quit my agency job and pursue freelancing full-time. I haven’t looked back since!

2. How did you manage your financial worries before taking the plunge? 

Honestly, I didn’t prepare as well as I should have financially before quitting my job. I saved up to purchase a new laptop and secured two clients that I knew would keep me pretty busy until I got my footing, but that was it! I don’t necessarily recommend doing what I did, but I’m definitely someone who needs to kick my own butt to get things done, so this worked for me. 

3. What’s been most challenging thus far? What about most rewarding?

The most challenging thing so far for me has been figuring out cashflow. I’ve been very fortunate and haven’t had to chase down too many super late invoices, but trying to figure out how to manage finances has been tough for me. Do I sense a pattern here? 😉 The most rewarding thing has been seeing what I’m capable of doing and seeing my clients reach their goals with the help of the content I’ve written. It’s taken two and a half years, but I’ve realized that I’m capable of a lot more than I thought! 

4. What is the smallest fee you’ve ever charged for your work? How far from it are you now?

The smallest fee I’ve ever charged for my work was $500 for my first client. That $500 included the budget for Facebook and Instagram ads, a holiday social media strategy, admin time, and my cut. It’s safe to say I didn’t make any money from that client, but that experience was important for me. I’m happy to report that I’ve increased my rates since then, and now confidently only work with clients who can afford my services. 

5. Are there any specific strategies, tactics or pieces of advice that helped you grow your business?

Just start. I know that advice is not something new or groundbreaking. But I have learned so much just from starting and failing time and time again until I figured out how to succeed. You’re going to mess up. You will make mistakes. There will be typos and days where you wonder if you’re on the right track. I promise you are. Every failure indicates that you’re trying something new and that you’re that much closer to being where you want to be. 

Also, I invested in courses that not only taught me the business of freelancing and how to position myself as a strategic partner instead of an “order taker” as well as courses on content marketing and copywriting. Investing in your business is just as important as any other aspect of your business, in my opinion. But you’ve got to implement what you learn, or you won’t see the results. 

6. Is there anything you have learnt in the process that you would like to share with our readers?

Yes! I highly recommend finding your niche and owning it completely. Figure out the types of clients you want to work with and what services you want to offer them. Finding my niche has been one of the most significant turning points for growing my business. 

7. Any advice for newbies about pricing their work?

There is SO much advice out there about pricing. It’s hard to know what to charge, especially since so much of pricing is tied to toxic mindset issues. Am I really worth that much? I’ve asked myself that so many times. Here’s my advice: Get it out of your head that your self worth is tied to your work. This takes practice, but it’s so important to separate the two. Then, consider a) your experience level, b) the value of the service you’re providing to your client, and c) what the market you work in can withstand. A great place to start is to think about how much you want to make each year, subtract your expenses (e.g., rent, student loans, etc.), think about how much time you want to take off each year, and how much you want to work each week. Laying those numbers out can help you start to piece together a rate. And remember, your rate is going to keep changing as you gain experience, so don’t worry if it’s not exactly where you want it to be right away. 

8: Where can people find you and get in touch?

Follow me on Twitter (@kat_ambrose)! You can also check out my website www.katambrose.com if you want to see more of what I’m up to. 🙂

Daca îți place ce facem, abonează-te la newsletterul nostru: https://viatadefreelancer.ro/mail/ sau intră în grupul de Facebook Viata De Freelancer Romania.