fbpx

Prețul calității. Interviu cu Raluca Băraru, Ilustrator & Art director

Freelancerii români încearcă de ceva timp să schimbe ideea că un freelancer este mult mai ieftin și mai rapid decât o agenție sau un studio. Da, un freelancer are costuri și overhead-uri mai mici decât o agenție. Dar asta nu înseamnă neapărat că este mai ieftin. De multe ori, tocmai pentru că este foarte bun la ceea ce face, un freelancer este mai scump decât o agenție. Specializarea, skill-ul, vine cu un cost pentru freelancer. Și calitatea muncii vine cu un preț pentru client. Cu asta în gând, am luat legătura cu freelanceri talentați și muncitori și i-am rugat să ne spună despre aventurile, provocările, fee-urile și înțelepciunea câștigată în viața lor de freelancer.

1. Cum ți-ai început aventurile în freelance?

Brusc. Lucram în agenție acum 6 ani și un pic. Și în molcomeala dinainte de Crăciun a răsărit gândul: Gata. Asta chiar nu e pentru mine. Mă duc pe freelance ca ilustrator!

Câteva mențiuni aici:

1. Lucram de 12 ani on and off ca art director în advertising. Off au fost vreo 2 ani în care am fugit pe freelance ca retoucher (o zona pe care o practic și acum, dar care cu timpul a devenit din ce în ce mai putin creativă)

2. Eu desenez de la 6 ani, Am facut doar școli de arta și absolvit Universitatea de Arte, secția Grafică. Pentru un om cu conformația mea, „compulsiv desenatoare” să îi zicem, o oră de desen după job, pe oboseală și frustrare, nu era suficientă. Nu zic, meseria de art e extrem de interesantă și distractivă. Am învățat multe din ea. Și nu regret anii petrecuți în agenții. Au fost o altă formă de școală pentru omul de profesie ce sunt acum. Au fost și găștile, team work-ul „ăla mișto de pe vremuri”. Niciunul dintre aspectele acestea suficiente însă, în ce privea proiecția mea despre viitorul profesional.

3. Nemulțumirea mea cea mai mare era că nu îmi puteam selecta joburile. Dacă CS-ul îmi cerea să îi proiectez un stand de țigări sau să îi fac o carte de vizită, chiar dacă nu intrau în atribuțiile jobului, trebuia să o fac. Dacă aparea vreun client cu a cărui politică nu eram de acord, din nou, eram angajată, trebuia să lucrez pe ce mi se dădea. Iar de la an la an nu vedeam nimic deosebit ca work.

2. Cum ți-ai gestionat grijile financiare înainte să începi să lucrezi pe cont propriu?

Acest capitol îl marchez P.A. 🙂 Nu am gestionat nimic. Mi-am dat demisia și în ianurie, pe frig, m-am trezit că nu am job, un portofoliu de ilustrație subțirel cel mult, facturi de platit și câine de hrănit.

În primă instanță am dat sfoară în țară că sunt pe freelance și lucrez. Orice. Încercam să îmi selectez joburi care implicau desen, dar în mare am luat cam tot ce a picat. Aveam o plasă de siguranță de o lună maxim. Din lac în puț practic. Lucrurile s-au reglat însă dupa un an, doi. M-am obișnuit cu sezonalitatea joburilor și pun la borcan bani pentru lunile secetoase în care lucrez exclusiv personal work pe care îl monetizez în timp.

3. Care au fost cele mai mari provocări până acum? Dar cele mai mai satisfacții?

Recunosc că inainte să raspund am dat un ochi pe site-ul personal să imi aduc aminte. Așa ca voi începe cu a doua întrebare. Cea mai mare satisfacție e că pot să arunc un ochi pe ce lucrări am publicate acolo, selecție din o jumatate de decadă, și să nu îmi fie rușine cu nimic.

Provocări apar în fiecare proiect. Și de cele mai multe ori provocarea sunt eu. Încerc varianta cea mai complexă, adaptată briefului și multi-stratificată. Scopul e, dincolo de satisfacție personală, să am un client care să spună „uau, e mai bine decât ne așteptam”, nu doar „am lucrat cu fata asta și a fost ok”

4. Care e cel mai mic fee la care ai lucrat vreodată pe cont propriu? Cât de departe ești de fee-ul acela?

100 euro. Și a fost o poveste amuzantă. Jobul era pentru niște străini. Era un job mișto, iar eu eram la început și voiam să îl iau cu orice preț. Prin urmare am făcut prostia de începător cu dat prețul jos. Ei mi-au răspuns că îmi dau 300 euro… că e mai bine așa. Absolut jenant.

Ulterior le-am facut lucrări cu un zero în plus fără negocieri.

5. Ai avut vreo strategie anume, tactici specifie sau sfaturi pe care le-ai aplicat ca să-ți crești business-ul?

The basics. Word of mouth, un pic de social media, un pic de prezență pe site-uri cu portofolii de profil sau în expoziții. Munca și dedicația sunt strategiile mele (oricât de pompos ar suna).

Fug ca de diavol de orice mail care are scris în text „fă-ne și nouă X și îți oferim expunere”. Mi se pare cea mai urâtă înșiruire de cuvinte. Pentru că ce presupune este „nu te plătim pentru muncă și nu îți apreciem eforturile” Consider că orice ilustrator care se respectă ar trebui să trateze foarte sever asemenea „oferte”. Sau dacă le ia în considerare, să încerce să cumpere o legatură de morcovi cu „un pic de expunere”.

6. Ce ai învățat în viața ta de freelancer și ai vrea să împărtășești cu cititorii noștri?

Do not work for free or lower your price to an uncomfortable level. It will always, always, always. ALWAYS backfire!

7. Vreun sfat pentru începători legat de cum să-și stabilească fee-urile?

E plin netul de liste de fee-uri pentru diverse tipuri de ilustrație. De multe ori în România clienții sunt dispuși să plătească, în mare, cu 30%-50% mai puțin. Dar eu cred că nu trebuie să ne lasam. Cu cât scădem piața, cu atât mai greu va fi să producem work de calitate. Iar asta conteaza enorm. Evident că există peste aceste prețuri un fel de „fame fee”. Cu cât este mai cunoscut și aplaudat ilustratorul cu pricina, cu atâta poate urca. So do your job, ask for fair pay and aspire for the fame extra. 🙂

8. Unde te pot găsi oamenii?


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

Anchor.fm, Spotify, Apple Podcast și Soundcloud



Daca îți place ce facem, abonează-te la newsletterul nostru: https://viatadefreelancer.ro/mail/ sau intră în grupul de Facebook Viata De Freelancer Romania.