Problem Statement Canvas: Cum identifici și definești problema publicului tău țintă

Fie că ești freelancer sau antreprenor la început de drum, sau ai doar o idee și abia cochetezi cu gândul de a-ți da demisia și a face pasul cel mare, este important să te asiguri că acorzi atenția cuvenită tuturor aspectelor esențiale pentru succesul afacerii tale. O afacere are nevoie de un plan și o strategie care să fie construite în jurul unei probleme pe care o are piața ta țintă. Gândește-te puțin la produsul tău și la problema publicului țintă. Ce beneficii oferă produsul sau serviciul tău? Ce poate face pentru a rezolva aceste probleme?

Dacă ai identificat problema, felicitări! Ești deja cu un pas înainte. Dar ești sigur că ai o imagine completă astfel încât soluția ta să fie validă și chiar irezistibilă, iar afacerea ta să fie sustenabilă? Adevăratul talent în antreprenoriat este de cele mai multe ori identificarea corectă a problemei, nu crearea unei soluții perfecte.

În articolul de astăzi ne-am propus să-ți arătăm cu poți folosi metodologia Problem Statement Canvas pentru identificarea și definirea problemei pe care o are publicul tău țintă. Cu ajutorul structurii Problem Statement Canvas te asiguri că poți crea soluția potrivită pentru o problemă reală.


Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer și să intri în grupul nostru de Facebook, unde ne întâlnim să împărtășim probleme, soluții, tool-uri, resurse și stăm la povești despre disciplină, rețete de success și tot ce este util în viața unui freelancer.


Ce este Problem Statement Canvas?

”Clienții își doresc o stare viitoare care să fie mai bună decât realitatea lor actuală. Odată ce ai identificat parametrii succesului unei astfel de stări viitoare și ai studiat obstacolele care îi pot opri din a ajunge la ea – acolo vei găsi problema potrivită care merită soluționată.” Ash Maurya

Problem Statement Canvas este o metodologie creată de Marius Ursache, actual CEO și co-fondator al MetaBeta, antreprenor în serie, investitor și absolvent al prestigiosului MIT (Massachusetts Institute of Technology). Marius Ursache, în urma anilor de mentorat și coaching, a observat un tipar în rândul fondatorilor de startup, care duce în repetate rânduri la eșec: concentrarea pe soluție. Majoritatea antreprenorilor la început de drum sunt atât de motivați să vină cu noi tehnologii și soluții încât uită că adevărata lor misiune este să rezolve problema potrivită.

Pentru a ajuta la rezolvarea acestei probleme, Marius a creat un tool care să te ajute să identifici și să definești problema în mod corect.

Sau, dacă preferi sub formă de tabel:


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

SoundCloud | Spotify | Anchor.fm | Google Podcasts | Apple Podcasts


Înainte de a începe, asigură-te că ți-ai ales un caracter pe care să-l folosești în acest exercițiu. Noi îl vom folosi pe Alex ca exemplu. I-am identificat și o problemă care să ne ajute să trecem împreună prin fiecare element al canvas-ului.

Alex își dorește o condiție fizică mai bună, dar are o problemă legată de sport. Trebuie să îi dezvoltăm o aplicație super cool de fitness! Pe lângă faptul că jumătate din acest statement este legat de soluție, problema este mult prea generală. Hai să o detaliem.

Context

Aici trebuie să identifici exact momentul în care Alex simte ceva negativ. Când intervine nevoia de a face sport? De exemplu, noi știm că în fiecare zi, de luni până vineri, dimineața sau seara, Alex și-ar fi dorit să facă sport o oră.

Client

Doar numele nu este îndeajuns pentru a ne da seama ce soluție l-ar putea ajuta. Trebuie să îi construiești întreaga imagine (buyer persona). Alex are 35 de ani, are 2 copii și împreună cu soția sa locuiește la periferia orașului. Are un job 9-5 în domeniul turismului. Aici va trebui să fii cât mai specific în identificarea segmentului de piață căruia te adresezi. Este important să știi exact pe cine poți ajuta și cum.

Rădăcina problemei

Mulți dintre noi renunțăm prea repede la acest capitol. Trebuie să sapi cât mai adânc pentru a găsi adevărata rădăcină a problemei, nu doar ”simptomele” de la suprafață.

Cum? Întreabă de 5 ori ”de ce?”. Alex ar vrea să facă sport, dar nu o face. De ce?

  • Are copii mici.
  • Copiii au nevoie de multă grijă.
  • Trebuie să muncească mult pentru a le asigura un trai bun.
  • Locuiește la periferia orașului, deci trebuie să facă naveta.
  • Nu are timp.

Adevărata rădăcina a problemei pentru Alex este lipsa timpului.

Impactul emoțional

Orice situație pe care o experimentăm de-a lungul vieții declanșează o emoție, iar emoțiile provoacă anumite comportamente. Când gândim o soluție pentru clienți, trebuie să luăm în calcul emoția negativă pe care o putem înlătura. Cum se simte Alex? Ce emoție se declanșează când intervine problema? Alex crede că nu are timp să facă ce își dorește, iar asta îl face să se simtă obosit, nervos și posomorât.

Impactul calculabil

Pentru a afla atât dimensiunile soluției tale, cât și prețul pe care i l-ai putea pune, trebuie să te gândești exact ce se întâmplă în viața clientului în starea problematică.

În mod ideal, impactul ar trebui măsurat cât mai concret – în bani, timp sau bunuri, dar poate fi măsurat și în stare de sănătate, relații, reputație, energie etc. În cazul lui Alex, întreaga situație îi cauzează scăderi regulate în nivelul de energie.

Soluții alternative

Oamenii sunt într-o căutare constantă a soluțiilor pentru problemele lor. Dacă segmentul tău de piață încă are o anumită problemă, înseamnă că a încercat multiple soluții care au eșuat. Pentru Alex, soluția a fost să încerce să meargă ocazional la sala de fitness în timpul pauzei de prânz.

Dezavantaje ale soluției alternative

Aici e șansa ta să strălucești. Ce nu a funcționat până acum? De ce? Care este avantajul tău competitiv în această situație? Ce poți tu să faci, iar competiția ta nu a putut?

Dezavantaje pentru Alex:

●  Costul abonamentului la sală;

●  Pregătiri extra pentru prânz;

●  Dacă intervine ceva la muncă, nu poate să meargă la sală;

●  Sala de fitness este aglomerată;

●  Pierde timp pe drum.

Poți include toate aceste dezavantaje ale soluțiilor alternative în oferta soluției tale. O vei face mult mai atractivă pentru publicul tău țintă.

Noul problem statement

Acum că avem toate datele de care avem nevoie, putem prezenta un nou problem statement mult mai elaborat.

În fiecare zi de luni până vineri, dimineața sau seara, Alex, un bărbat de 35 de ani, care locuiește la periferia orașului cu soția și cei 2 copii mici, nu reușește să găsească timp pentru a face sport din cauza responsabilităților în familie și la job. Asta îl face să se simtă obosit, nervos și posomorât, ceea ce duce la scăderi regulate în nivelul de energie. A încercat să meargă la sală în timpul orei prânzului, dar îl descurajează costurile abonamentului, pregătirile în plus, obstacolele de la job, sala aglomerată și timpul pierdut pe drum.

Ce zici, arată mult mai bine? 

Un alt rezultat foarte important după elaborarea Problem Statement Canvas-ului este că la intersecția zonelor de mai sus vei descoperi câteva elemente cheie pentru transformarea problemei într-o soluție viabilă și o afacere, după cum poți vedea mai jos:

În loc de concluzie

Acum știi ce ai de făcut pentru a te asigura că soluția ta rezolvă o problemă reală, știi cum să-ți construiești oferta și care sunt avantajele tale. Marius Ursache a oferit oricărui antreprenor sau freelancer un instrument care poate decide soarta afacerii, indiferent de domeniul în care activează. Problem Statement Canvas-ul îți va servi în toate aspectele strategiei tale: vânzări, marketing, întâlniri cu potențiali investitori, propuneri lansate către potențialii clienți etc. Însă, cel mai important este faptul că vei putea să le faci viața mai bună oamenilor care vor beneficia de produsul sau serviciul tău.