fbpx

Sfaturi pentru freelancerii la inceput de drum

Una dintre intrebarile pe care le pun cel mai des oamenilor cu care stau la o cafea este “ce sfat ti-ai da acum, tie de la inceput de drum?”. Poate parea o intrebare simpla, insa activeaza o serie de reactii foarte interesante.

Vazand succesul intrebarii, am extins-o si catre freelancerii si antreprenorii cu care ma intalnesc si in afara evenimentelor. Si atunci ceva minunat s-a intamplat. La cateva luni dupa ce am inceput sa adresez intrebarea asta aproape zilnic, intrebarea a inceput sa se intoarca la mine, dinspre freelancerii la inceput de drum.

Intrebarea asta are un farmec aparte, pentru ca unii oameni se intorc in trecut si analizeaza toate lucrurile bune sau rele pe care le-au facut in calatoria lor de la inceput pana in prezent. Altii se uita spre viitor si vorbesc despre planuri si unde vor sa ajunga. Unii se blocheaza, pe cand altii stiu exact ce sfat si-ar da.

Practic prin intrebarea asta, incerc sa decodez reteta succesului de la freelancerii performanti, analizand greselile facute de mine sau de altii, analizand felul in care planificam, ne definim obiectivele si, mai ales, felul in care freelancerii lucreaza zi de zi.

Ergo, fara sa continui introducerea mai mult decat este cazul, iata lista de sfaturi:

Nu lucra fara contract

Semneaza mereu contract cu fiecare client, pe fiecare proiect. Stiu, stiu si pe mine ma omoara treaba asta cu contractul, insa te asigur ca te va scoate din multe momente tensionate.

Contractele sunt facute la inceputul relatiei cu un client nou, cand totul merge frumos si usor, ca sa gestioneze sfarsitul relatiei, cand totul merge prost.

Pe langa lucrurile de baza pe care trebuie sa le treci in contract (date firma, durata contract, metoda de comunicare, forta majora, obligatii si drepturi), ca freelancer iti recomand sa treci foarte simplu si clar (astfel incat sa nu existe posibilitatea de interpretare) scopul contractului / anexei, detaliat pe pasi, etape, livrabile si deadline, durata proiectului, pretul proiectului, etapele de livrare si platile intermediare.

La definirea scopului proiectului iti recomand sa nu fii zgarcit cu cuvintele si sa detaliezi cat de mult poti. Asta te va salva din discutii de genul “Credeam ca e inclusa si chestia asta si asta si asta si asta si asta”.

Cere ca un procent din valoarea proiectului sa fie platita in avans

Intarzierile de plati sunt destul de dese si se resimt puternic in constanta cu care vin finantele, mai ales pentru frelancerii care au inceput de curand.

Singura varianta prin care te poti asigura ca macar o parte din proiect iti este platita la timp, este sa ti se plateasca un avans cand incepi proiectul. Pentru mine cel putin, plata unui avans este si o forma de filtrare a clientilor. Asa pot sa imi dau seama care sunt clientii seriosi, care chiar se implica in proiect si vor sa lucram impreuna, si care sunt cei care ridica semne de intrebare. Freelancerii ar trebui sa puna acest criteriu in fruntea listei cand aleg clientii cu care luccreaza.

Evident ca daca vei lucra cu un client mare, multi-national unde regulile de la juridic sau procurement sunt foarte stricte, va trebui sa fii putin mai flexibil, insa chiar si acolo termenele contractului se pot negocia.

Procentul poate fi oriunde intre 25-50%. Mai putin de 25% este prea putin, mai mult de 50% vei gasi mai greu clienti care sa isi asume acest risc.

N.U. Spune NU mai des

Sa spuni NU este greu. In special pentru freelancerii pasionati si dornici de proiecte. Adesea nevoia de bani si nesiguranta veniturilor ne poate face sa acceptam proiecte care nu sunt tocmai fericite pe termen lung.

Da, pe termen scurt poate ca sunt OK. Mai e inca un logo sau un comunicat de presa sau niste texte pe care le faci, incasezi cateva sute de euro si totul pare OK, nu? Insa in destul de multe cazuri, proiectele astea micute iti vor lua aproape la fel de mult timp ca sa le livrezi, pe mai putini bani si mult mai mult stres. Cel mai important este ca printre proiecte mai mici sau mai mari, dar care nu sunt aliniate strategiei de dezvoltare este foarte usor sa iti pierzi focusul.

Cand accepti compromisul, sansele sa dezamagesti pe cineva sunt foarte mari. Poti sa dezamagesti clientul ca vei livra cu intarziere sau la calitate mai slaba. Sau iti vei dezamagi familia si prietenii pentru ca va trebui sa lucrezi noptile. Exista si posibilitatea in care te vei dezamagi pe tine din motive lesne de inteles. Sigur vei dezamagi pe cineva.

Foarte important, inainte sa spui DA, asigura-te ca viitorul client intelege ce faci. Ca te priveste ca pe un partener, nu ca pe un angajat si, mai ales, asigura-te ca vorbiti aceeasi limba.

Raspunde-ti la 4 intrebari simple inainte de a accepta un proiect de care nu esti 100% sigur:

1. Am specializarea si skillurile necesare sa livrez acest proiect in timpul, bugetul si calitatea necesare?

2. De ce accept acest proiect? Este genul de proiect pe care mi-l doresc?

3. Este momentul potrivit sa mai iau un proiect nou?

4. Implicarea mea in acest proiect aduce un plus de valoare real clientului?

Disciplina

Ai grija de corp si ai grija de minte.

Mananca OK. Gateste. Scade zaharul si grasimile nesanatoase. Mancarea este combustibilul tau. Daca iti dai combustibil prost, se va resimti instant si corpul nu te va ajuta atunci cand ai nevoie.

Fa sport cat de des poti. Yoga, alearga, “trage de fiare”, inoata, fa un sport de contact sau orice altceva care te face sa transpiri si te ajuta sa te relaxezi si sa te concentrezi pe ceva fara sa depui efort intelectual. Sportul te ajuta la concentrare mai mult decat crezi. 

Dormi suficient. Pe scurt as vrea sa spun ca mi-ar placea sa renuntam la ideea ca performanta vine din 3-4 ore de somn si exces. Total gresit.

Tot la capitolul disciplina intra si orele de lucru, orele de relaxare, orele de research. Este foarte usor sa ne afundam in munca si sa uitam de ce facem ceea ce facem.

Invata business si priveste-ti viata de freelancer ca pe un business

Una dintre greselile cele mai mari pe care freelancerii la inceput de drum o fac este sa se gandeasca la ei ca la niste angajati cu mai multi angajatori.

Mindsetul de business vine la pachet cu rigoare, metode, sisteme si procese de lucru, focus si planificare. Internetul este plin de articole, cursuri online si inspiratie. Nu trebuie sa devii un guru al antreprenoriatului, insa macar elementele de baza a ce inseamna un business ar trebui sa le ai, din moment ce va trebui sa faci cate putin din fiecare: Promovare, branding, vanzari, negocieri, contracte, facturi, social media, content si implementarea pentru clienti.

Alege sa iti promovezi doar proiectele pe care esti specializat, care te vor ajuta sa iei mai multe proiecte similare. Cu totii luam pe langa proiectele de baza si proiecte secundare, care sunt aproximativ pe planul nostru de business. Nu vrem sa le promovam pe acelea. Asta nu ar atrage decat mai multe proiecte similare, care ne vor destabiliza.

Doar pentru ca lucrezi de acasa nu inseamna ca nu trebuie sa ai un mindset de business.

Iata cateva lucruri pe care eu le fac constant:

– Lunea am sedinta de status pe proiecte

– Miercurea fac sedinta de vanzari si promovare

In permanenta urmaresc niste indicatori de business:

– Incasarile efectuate, incasarile in pending si forecast de incasari pe urmatoarele 3 luni

– Cheltuielile fixe si variabile

– Rata de profitabilitate totala, rata de profitabilitate pe client, rata de profitabilitate pe proiect si rata de profitabilitate pe industrii

– Traficul pe site si noi abonati la newsletter. Urmaresc MAU (Monthly Active Users) si CLV (Client Lifetime Value)

– OKRs (Objectives and Key Results) – Este o metodologie Google. Incepe cu 3 obiective anuale, fiecare cu cate 3 rezultate cheie. Acestea apoi se sparg pe trimestre, care apoi se sparg lunar, din care rezulta Top 3 activitati pe care trebuie sa le fac saptamanal, astfel incat sa imi ating obiectivele anuale.

Focus

Concentreaza-te pe identitatea de brand potrivita, pe proiectele potrivite, pe canalele de promovare potrivite si pe tehnicile de vanzare potrivite, care iti vor pune in evidenta cel mai bine skill-urile si proiectele pe care esti cel mai bun. Gaseste-ti tone of voice-ul potrivit tie si foloseste-l cu constanta. Freelancerii trebuie sa ai aiba o identitate bine definita.

Ca sa fac o paralela cu muzica, ar trebui sa fie ca la o trupa:

Pasul 1: Studiaza si devino bun la ce faci

Apoi Pasul 2: Compune piesa ta care sa devina hit

Pasul 3: Repetitii, repetitii, repetitii

Si, in final, Pasul 4: Canta melodia oricand si oriunde ai ocazia

Nu juca solo

Networkingul este poate cea mai buna metoda de vanzare si pozitionare.

Sa iti construiesti o retea de parteneri, clienti, cunostinte si colaboratori este cea mai usoara metoda sa iti cresti calitatea muncii, numarul de clienti si banii incasati pe ora sau pe proiect. Totodata sa ai un sistem de suport in jurul tau te va scoate de multe ori din impas. Vei avea in permanenta la cine sa apelezi pentru ajutor, intrebari sau macar cu cine sa iesi la o cafea si sa te rupi putin de proiecte.

Nu vrei sa ajungi sa stai singur in grota si sa sper ca lucrurile se vor intampla.

Invata sa te relaxezi

Te implor, oricat de tentat ai fi sa crezi ca stresul poate aduce ceva bun, invata sa te relaxezi. Face minuni. Pe cuvant.

Tu ce sfaturi ti-ai da? Care este reteta succesului tau?

Intoarce-te la Scoala vietii de freelancer | Modulul 1: Cum incepi si continua articolele.