Bine ați venit pe Viața de freelancer! Și bine ați revenit cei care ne-au citit articolele sau ascultat podcastul măcar o dată în ultimii doi ani și jumătate de când există comunitatea aceasta minunată. Faptul că am ajuns într-un timp atât de scurt să fim cea mai mare comunitate locală de profil vi se datorează vouă.

Spoiler alert: Am atins pragul de 8000 de freelanceri și antreprenori la început de drum în grupul de Facebook Viața de freelancer România, 13.000 de oameni care urmăresc pagina de Facebook (așa arată cifrele în Octombrie 2020). Vă suntem recunoscători pentru încrederea arătată și că sunteți atât de cool. We are grateful and humbled.


Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer și să intri în grupul nostru de Facebook.


Trebuie să te avertizăm că urmează un articol destul de lung, dar pe care am încercat să îl păstrăm cât mai structurat și ușor de urmărit.

Astăzi vorbim despre social media pentru freelanceri

Și rolul pe care îl are în viața unui freelancer. Cu bune, cu rele, cu frumoase și cu mai puțin frumoase. Pentru că ne place sau nu, social media are un rol din ce în ce mai important în comunicarea noastră ca specialiști. Prin social media propagăm mesajele noastre de brand și creștem brand awareness-ului business-urilor pe care le avem. O să tot repetăm până când ajunge acest mesaj la toți freelancerii din România: Activitatea unui freelancer este un business compus dintr-un singur om sau din asocierea mai multor freelanceri complementari ca experiență și expertiză, nicidecum un angajat la mai mulți angajatori care lucrează cu ora.

Implicit, creșterea brand awareness-ului unui freelancer ar trebui să ducă la creșterea numărului de clienți sau la creșterea dimensiunii clienților sau proiectelor. Evident că nu este obligatoriu. La final de zi, procesul de achiziție de clienți este mult mai complex. Iar social media este doar o rotiță într-un ecosistem mai mare.

Ce vei găsi în acest articol și pentru cine este el:

  1. Ce este social media
  2. Tipuri și canale de social media
  3. Cum să îți alegi canalele de social media potrivite?
  4. Recomandări

Articolul este pentru cei care au nevoie de câteva informații de bază despre social media și de niște recomandări despre cum pot folosi canalele pentru a se promova.

Ce e social media?

Pentru a răspunde la această întrebare, evident că am făcut niște research. Să vedem ce spun alții mai deștepți decât noi. Și am râs puțin când primele definiții ale social media pe care le-am găsit au fost foarte ne-social media.

Social media is computer-based technology that facilitates the sharing of ideas, thoughts, and information through the building of virtual networks and communities. Users engage with social media via computer, tablet or smartphone via web-based software or web application, often utilising it for messaging.” Aceeași informație am găsit-o pe Wikipedia (da, da, știm că nu este cea mai cool sursă de informare), dar și pe Investopedia.

Așa că am încercat să îi dăm o definiție puțin mai social media friendly. Simplu spus, social media este un nou (nu mai este chiar atât de nou, dar în context macro, raportat la întreaga existență a comunicării interumane este chiar nou) mod prin care oamenii pot comunica. Un nou mod prin care oamenii pot să se exprime și să rămână în contact cu familia, prietenii și cunoștințele.

Social media este orice platformă online cu ajutorul căreia oamenii pot să socializeze (d’oh) și să-și întrețină interacțiunile sociale, indiferent de unde se află geografic. Este o combinație a tuturor canalelor de comunicare tradiționale, deja cunoscute, care a permis democratizarea lor și le-a făcut mai accesibile.

În trecut doar foarte puțini oameni puteau să ajungă la TV. Acum există varianta de Vlog și emisiuni online care pot fi făcute de aproape oricine. Aceeași situație este și în cazul radioului. Acum poate fi mutat în online pe platforme dedicate sau prin playlisturi de Spotify. Iar emisiunile de la radio se pot muta în podcasturi. Ziarul? Da, și el s-a mutat pe platforme online, pe blog-uri sau pe media outlets digitale. Bannerele stradale? E plin internetul și social media de bannere online. Flyerul în poștă? Yup: newsletterul. Acestea sunt doar câteva exemple, dar cu siguranță ți-ai făcut o idee despre cum pentru orice media tradițională este o alternativă în online.

Comportamentul de consum în social media

Felul în care oamenii consumă reclame, felul în care interacționează și felul în care comunică s-au schimbat radical. Se poate vedea în graficul de mai jos, făcut de smartinsights.com (https://www.smartinsights.com/internet-marketing-statistics/happens-online-60-seconds/)

Acest lucru s-a întâmplat odată cu dezvoltarea soluțiilor și platformelor de social media. Un alt factor care a contribuit este creșterea în vârstă a utilizatorilor de internet. Adolescenții care acum 20 de ani intrau pe net prin dial-up sunt adulți.

Comunicăm mai mult online. Împărtășim momente mai mult sau mai puțin importante din viețile noastre. Ne uităm la video-uri, ascultăm podcasturi. Iar cu cele mai recente update-uri, putem inclusiv să facem cumpărături direct din platformele de socializare. Acum orice brand este la distanță de câteva click-uri sau tap-uri de telefoanele oamenilor și poate să comunice cu ei targetat, relevant, uman, personal și să înceapă conversații cu ei în timp real.

Ca orice invenție majoră, utilitatea și beneficiile depind de cum este folosită. Așa că apar automat și anumite aspecte rele.

Social media a încurajat foarte mult conținutul perisabil. Avem story-uri care dispar în 24 de ore și conținut care după câteva ore sau zile este adânc îngropat în feed și nu îl mai vede nimeni. Există mai multe studii, cu date destul de diferite, însă cele mai optimiste spun că 75% din afișările pe care o postare pe o pagină de Facebook le face sunt în primele 2.5 ore. Restul se vor întâmpla până la 48 de ore. Apoi reach-ul organic este aproape zero.

Evident, asta nu se aplică în cazul postărilor promovate. Postările promovate vor fi afișate atât timp cât există reclamă activă. În cazul Instagram, vorbim despre 21 – 36 de ore și în cazul LinkedIn despre 24 – 72 de ore. Lucru care a dus la scăderea și mai mare a attention span-ului mediu. Adică a timpului pe care un utilizator de online îl petrece fiind atent la un singur lucru din interacțiunea cu platforma pe care o vizitează. Oracle spune că acest timp este undeva la 8 secunde: https://blogs.oracle.com/oracledatacloud/2020-trends-shaping-the-digital-marketing-landscape. Astfel, în prezent una dintre cele mai mari bătălii se duce pe captarea și menținerea atenției utilizatorului.

De partea utilizatorului de social media

Odată cu suprasaturarea mediului digital cu conținut de toate felurile și cu bombardarea constantă cu postări, notificări, mailuri, mesaje și o groază de alte lucruri care îl distrag, s-a amplificat FOMO (fear of missing out). Lucru care a făcut anumite categorii sociale să fie conectate mereu pe platforme.

Din perspectiva marketerului, cea mai mare provocare este să fie hiper relevant, să „cut through the noise”, să se facă auzit și să nu piardă timpul și prețioasa atenție a potențialilor lui clienți în comunicare.

Competiția este din ce în ce mai mare. Lucrurile se vor dezvolta din ce în ce mai mult și social media va fi din ce în ce mai important în ecosistemul de comunicare, promovare și vânzări. Lucru care se aplică în special pentru freelanceri. Mai ales dacă vor să lucreze cu clienți din afara ariei lor geografice.

TIPURI ȘI CANALE DE SOCIAL MEDIA

Toată lumea e online în 2020. De aceea, social media a devenit un loc competitiv cu deficit de atenție. Unele platforme promovează conținut compus din mesaje foarte scurte, cum e Twitter. Altele, ca Instagram, sunt pentru poze și video-uri.

Știm deja cum funcționează promisiunea social media. Poți da follow, subscribe, add, accept, block, delete, unfollow, ban, report, repost etc. Majoritatea platformelor se folosesc de feed-uri prin care utilizatorii pot să dea scroll pentru a vizualiza conținutului diverselor conturi, fie de brand, fie de persoană.

Majoritatea au algoritmi în spate, care se bazează pe datele consumatorilor pentru a determina ce le apare în feed. Asta poate să însemne conținut de la oamenii pe care-i urmăresc, conturi sugerate sau postări sponsorizate.

FACEBOOK

Facebook există de 16 ani și este cea mai populară platformă. Este locul unde te conectezi cu familia, prietenii, cunoscuții, colegii sau partenerii de business:

  • La sfârșitul primei jumătăți din 2020 avea 2.7 MAU (monthly active users – utilizatori activi lunar).
  • Este cea mai mare platformă de social media din lumea (34% din populația pământului).
  • Este probabil cea mai variată și mixtă platformă de social media. Poți să pui aproape orice tip de conținut, găsești aproape orice tip de informație și orice fel de oameni.
  • În general este o platformă folosită pentru conversații ușoare.
  • Reclamele de pe Facebook sunt cele mai profitabile pentru afaceri mici și opțiunile de promovare se extind și spre Instagram și Facebook Messenger.
  • Poți crea evenimente live prin live stream sau prin Rooms, la care poți chiar să ceri bani pentru participare.
  • Are o funcționalitate nouă de shop, în care practic faci un magazin online pentru business-ul tău.
  • Este mediul principal de distribuție pentru marketeri atunci când vine vorba despre B2C (comunicare de la business la consumator). Fiind un mediu în general pentru distracție și păstrat legătura cu familia, este puțin mai greu să găsești și să și poți comunica despre subiecte legate de business și colaborări.

LINKEDIN:

LinkedIn este platforma socială numărul 1 pentru mediul profesional. Dacă Facebook este majoritar pentru prieteni și familie și fun, LinkedIn este exact opusul. Nu prea sunt agreate discuțiile foarte personale și conținutul de umplutură. În general cam tot ce se postează pe Facebook, pe LinkedIn nu este bine primit. Dar dacă vrei să discuți B2B (business-uri care comunică spre business-uri), aici este locul potrivit.

  • LinkedIn are peste 690 de milioane de utilizatori.
  • Există în medie 3 milioane de pagini de companii.
  • Reclamele de aici sunt potrivite pentru companii B2B deoarece oferă metode de targetare mai specifice precum: educație, experiență profesională, angajator, experiență în muncă, poziție și altele. Cu toate astea, comparativ cu Facebook, campaniile de LinkedIn sunt mai scumpe. Dar și rezultatele sunt pe măsură.
  • Algoritmii favorizează postările doar text (fără link și poză). Un lucru interesant aici este că, dacă cineva dă like sau comentează la o postare, îi apare și acelei persoane pe profil sub forma de „X commented on this post”. Ceea ce dă un extra boost de vizibilitate. Din acest motiv focusul este pe conversații.

INSTAGRAM:

Instagram este despre estetică, frumos și vizual. Poze și videouri de calitate care spun o poveste, sau care trebuie să genereze emoții pentru consumator.

  • Are peste 1 miliard de utilizatori.
  • Utilizatorii petrec în medie 28 de minute pe platformă.
  • Potrivit Hootsuite, 200 de milioane de utilizatori folosesc măcar o dată pe zi profilul de business.
  • Chiar dacă e popular în publicul țintă 18-30, 71% din companiile B2B au un cont de Instagram.
  • E un loc excelent în care îți poți umaniza brandul, expune valorile și eleva imaginea folosindu-te de elemente vizuale.
  • Potrivit unui studiu realizat de Facebook, consumatorii percep companiile care folosesc Instagram drept populare, creative, relevante și dedicate comunității.
  • Câteva lucruri interesante ar fi că nu poți să postezi de pe Desktop sau laptop. Trebuie să postezi doar de pe telefon. Nu poți pune link-uri în postări, doar în descrierea profilului. Există opțiunea de a pune poze cu produsele și de a crea tag-uri care trimit către magazinul online.

YOUTUBE:

Este o platformă dedicată exclusiv conținutului video. Are aproape 2 miliarde de MAU (monthly active users) și statisticile zic că în total se vizionează un miliard de ore de conținut pe zi. PE ZI.

  • Poți să urci conținut, poți să dai follow, să comentezi și să votezi (thumbs up sau down).
  • Din punct de vedere tipare de consum, există două tipuri mari. Primul este cel în care consumatorul intră să caute ceva anume și se duce spre zona de căutare. Unele articole vorbesc despre YouTube a fiind al doilea cel mai mare motor de căutare din lume, după Google. Din acest motiv unul dintre cei mai căutați termeni este „How to…”. Al doilea tipar de consum este cel de tip explorator, în care utilizatorul știe cam de ce are chef, dar încă nu s-a hotărât. Din acest motiv el va merge din video în video.
  • Astfel, orice business care poate să ofere astfel de servicii sau produse își găsește foarte bine locul pe YouTube.

Cam astea sunt platformele de social media cele mai utilizate și importante. Mai există însă un gazzillion de alte platforme la fel de interesante, dar mai nișate:

PINTEREST:

Te lasă să salvezi „Pins”. Poți salva imagini din orice sursă și să le pui sub formă de board-uri (care pot fi publice sau private). Imaginile salvate pot duce către blog, video-uri, site-uri etc. Deși a început ca un site dedicat femeilor, în ultimii ani a început să fie din ce în ce mai vizitat și de bărbați. Are 250 de milioane de utilizatori activi lunar. Este un tool foarte bun pentru crescut brand awareness-ul și funcționează relativ simplu, dar nu neapărat ușor. Îți creezi un profil de business, îți adaugi site-ul (trebuie pus un cod mic în site pentru validare), îți completezi detaliile business-ului. Apoi începi să creezi board-uri relevante, cool și utile pe subiectul pe care vrei să te promovezi, adaugi „Pin-uri” cu idei și lucruri super utile astfel încât lumea să le salveze în board-urile lor.

WhatsApp și Facebook Messenger:

Sunt considerate și ele tot canale de social media. Ținând cont că e foarte multă lume acolo, se pot folosi ca și canale de comunicare directă, pentru comenzi sau client service. Există tot felul de tool-uri și integrări care îți pot simplifica viața și te pot aduce mai aproape de clienții tăi, în special B2C.

TWITTER:

Este o platformă super apreciată și folosită în SUA și Europa de vest. În România nu a prins foarte multă tracțiune. Însă există un nucleu de oameni de foarte bună calitate și super uniți care sunt acolo. Dacă piața ta este exclusiv în România, probabil nu este o idee foarte bună să intri pe Twitter.

REDDIT:

Este foarte activ. Are 330 de milioane de utilizatori activi lunar. Este o platformă unde userii pot să posteze întrebări, subiecte de discuție, link-uri, imagini și să le discute și voteze. Există subreddit-uri pentru aproape orice subiect posibil și imposibil. Este o platformă foarte puțin prietenoasă cu postările de brand sau de promovare. Astfel, pe lângă faptul că poți să găsești inspirație pentru postări pe celelalte canale de social media, dacă vrei să te folosești la maximum de Reddit să te promovezi, va trebui să fii foarte creativ și să o faci nativ și natural.

QUORA:

Este o platformă asemănătoare cu Reddit. Doar că aici unii oameni pun întrebări, alții răspund. Este mai degrabă o un platformă de Q&A, comparativ cu Reddit care este mai aproape de un forum.

TWITCH:

O platformă unde sunt foarte mulți tineri și este dedicată live streamingului. De regulă, dacă vrei să-ți promovezi business-ul pe Twitch, este indicat să începi cu entertainmentul userilor și apoi cu marketingul și publicitatea.

Mențiuni onorifice:

Tik Tok, Medium, Telegram, Snapchat, Tumblr, Deviant art, Behance, Goodreads, Meetup, SoundCloud și multeeee altele. Poți să citești aici un articol cu peste 75 de platforme: https://influencermarketinghub.com/social-media-sites/


Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

Anchor.fm, Spotify, Apple Podcast și Soundcloud


Cum îți alegi canalele de social media potrivite?

În primul rând (și poate cel mai important) trebuie să îți răspunzi la trei întrebări. Bine, ideal este să îți răspunzi la mai multe, dar astea ar fi principalele și cele mai importante:

  1. Unde sunt clienții mei?
  2. Unde este competiția mea?
  3. Cum pot să fiu ultra relevant la intersecția între platformele pe care sunt clienții mei, astfel încât să fiu mai bun decât competiția și să îmi propag mesajul relevant, către clienții potriviți, pe mediul potrivit?

În termeni de marketing asta se numește mixul de canale de comunicare și mixul de mesaje de brand.

Există două tipuri de abordări din punct de vedere mix de comunicare:

  1. Reach cât mai mare, pe cât mai multe canale, astfel încât să devină „top of mind”. Funcționează în special pentru brandurile dependente în procesul de vânzare de atingerea unei mase foarte mari de oameni. Putem vorbi, de exemplu, despre brandurile de larg consum care, din punct de vedere canale de distribuție, se bazează pe Retail. Și atunci prin publicitate au ca obiectiv brand awareness-ul, deci implicit crearea predispoziției de cumpărare atunci când clientul este la raft și are mai multe opțiuni în față.
  1. A doua abordare este cea de nișare, pe care o recomandăm în general freelancerilor. Asta se traduce prin faptul că nu trebuie să fii peste tot, tot timpul, pe toate canalele, cu toate mesajele. Ținând cont că resursele de timp, oameni și finanțe sunt limitate, cea mai bună strategie este nișarea, cu comunicare concentrată. Pentru că nu mai trăim vremurile în care să ne permitem să ne uităm la cifre care au rezultate vanity driven, ci la cifre care ne aduc mai aproape de vânzare. Că altfel e degeaba.

Recomandări pe subiectul social media pentru freelanceri

1. Stabilește dacă ce faci este B2B sau B2C

Sunt diferențe foarte mari între comunicarea și vânzarea către consumatorul final sau către business. Sunt probleme diferite, așteptări diferite, proces decizional diferit, nevoi diferite. Dacă vrei reach și vrei să comunici cu clientul final, atunci Facebook sau Instagram sunt alegerea cea bună. Dacă totuși comunici B2B, atunci probabil că e mai indicat să fii pe LinkedIn.

2. Definește-ți customer persona

Cât mai clar, cât mai specific și cât mai detaliat.Doar așa poți afla nevoile reale și sincere pe care le au. Așa poți înțelege cum iau decizia de cumpărare, pe ce canale sunt, unde stau cel mai mult, ce așteptări au, cum fac research pentru soluții, cum comunică, ce tone of voice au, ce fel de content consumă, cât, când, unde, de ce etc. Astfel vei putea să te concentrezi pe cei mai buni potențiali clienți și să economisești timp, energie și resurse.

3. Fă research pe competiție

Un freelancer are mai multe rânduri de competiție: competiția directă (alți freelanceri care fac același lucru), competiția secundară (agențiile medii și mari) și competiția extinsă, care înseamnă prestatorii de servicii din alte țări (în special cele mai ieftine).

4. Stabilește clar unde

Înțelege foarte bine unde este clientul ideal, care este specificul platformei (recomandarea noastră este să nu începi cu mai mult de 1-2 platforme), definește care este conținutul cel mai valoros pe acele platforme, la ce reacționează oamenii cel mai bine, la ce reacționează algoritmii cel mai bine. Și apoi devino ultra relevant pe acea platformă.

5. Încearcă să atragi clienții către medii pe care le poți controla

Există 3 feluri de media: Owned media (mediile pe care le controlezi – site, newsletter), Paid media (mediile pe care trebuie să plătești – PPC, Facebook ads etc) și Earned media (media care vine spre tine în urma share-urilor, menționărilor etc). Ideal este să aduci consumatorul spre canalele pe care le ai tu. Astfel, în cazul în care apar modificări de algoritmi și noi tăieri de reach, nu pierzi toată munca pe care ai depus-o până atunci.

6. Stabilește-ți obiectivele

Cum știi că eforturile tale sunt în direcția potrivită, atât cantitativ cât și calitativ? Pentru obiective noi folosim un framework de la Google, care se numește OKRs. Mai multe detalii aici: https://rework.withgoogle.com/guides/set-goals-with-okrs/steps/introduction/. Chiar dacă este un framework dedicat echipelor, funcționează de minune și pentru freelanceri.

7. Fă-ți strategia de comunicare

Acum că știi cu cine comunici, ce comunici, unde comunici și cum definești dacă faci o treabă bună, e momentul să îți creezi o strategie de comunicare. Un framework interesant și relativ ușor de folosit este acesta: https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/sostac-model/

8. Fă teste

Cât mai multe teste. Testează mesajele cheie, tipurile de conținut, orele de postare, subiectele, mediile (text, poză, link etc), învață din aceste teste, întoarce-te la pașii anteriori și reia și fă mai bine.

9. Completează-ți profilele de social media

Asta îți aduce credibilitate. Dacă un potențial client care își face research-ul despre tine găsește un profil fără poză de profil și neîngrijit, s-ar putea să nu fie foarte încântat de o potențială colaborare. Lucru care ne duce la punctul 10.

10. Profilul personal nu este profilul de business și profilul de business nu este profilul personal

Nu trebuie să îți pui toată viața pe internet. Din acest motiv conturile nu trebuie confundate. Cu toate astea, ca freelancer este important să aduci o bucată din tine în comunicare. Pentru că tu ca specialist și tu ca om ești principalul factor de diferențiere în fața competiției. Umanizarea comunicării este cheia aici, fără să o duci în derizoriu sau în oversharing.

11. Less is more

Cum spuneam și mai sus, attention span-ul mediu a scăzut foarte tare. Ideal este să transmiți o singură idee într-o postare scurtă. Versus să încerci să îndeși și mesaj de brand și mesaj de vânzare și ceva educațional și ceva amuzant într-o singură postare.

12. Fii creativ. Fii uman. Și fii relevant

Lumea e plină de postări plictisitoare, furate de pe alte canale. Da, îi vedem pe toți cei care intră pe Reddit, dau print screen la meme-uri și apoi le pun în story-uri. Evită și să faci postări de dragul de a fi făcute sau ca să dea la calcul. Dacă nu ai nimic de zis, mai bine nu zice.

13. Interacționează cu oamenii

Atât cu cei care intră pe profilul tău, cât și pe profilele lor. Este un concept care se numește „social listening” și funcționează de minune ca tactică de achiziție de clienți noi. Ce presupune? Simplu. Intri pe hashtag-urile relevante, urmărești canalele relevante și deschizi conversații și discuții pe temele de interes. Dacă cineva pune o postare în care caută un specialist și tu știi să faci acel ceva, comentează-i și dă-i mesaj. Dacă pune o întrebare pe subiect și știi să răspunzi, do it like a pro. Pentru că e cel mai simplu și de încredere fel de a spune că ești persoana potrivită, fără să te lauzi singur sau să te promovezi.

Social media pentru freelanceri

Cam asta a fost introducerea în social media pentru freelanceri

Pentru cei la început de drum sau care nu au avut prea mare contact cu aceste canale de comunicare, începuturile pot să fie destul de grele și confuzante. Însă ușor-ușor, cu stoicism, lucrurile se rezolvă.

Vom reveni cu mai multe articole în care vom detalia fiecare dintre canalele de mai sus. Scopul să vă facem viața mai ușoară și să puteți să vă concentrați pe lucrurile cu adevărat valoroase pentru voi.

Între timp pe noi ne găsiți pe Milk&Cookies \ Digital branding studio, dacă vreți să aflați mai multe despre brandingul și marketingul digital.

Much LOVE everybody.