fbpx

SRL sau PFA: care este cea mai bună alegere pentru tine

Pentru ca activitatea pe care o desfășori să fie legală, să poți lua un credit, să poți factura lucrările pe care le faci pentru clienții tăi, ai nevoie să înființezi o firmă. Adică să înființezi un SRL sau PFA. Înainte să mergi la ONRC trebuie să decizi care este cea mai bună variantă pentru tine: să ai un SRL (Societate cu răspundere limitată) sau un PFA (Persoană Fizică Autorizată)? Despre documentele necesare pentru înființarea firmei vom vorbi într-un material viitor.

Desigur, mai există ca variante și întreprinderea individuală (II), Societatea cu răspundere limitată debutant (SRL-D) sau societatea pe acțiuni (SA). Dar acum vorbim despre cele mai răspândite forme de organizare de la la noi, SRL și PFA, și despre avantajele și dezavantajele lor.

În cazul în care te-ai hotărât să înființezi o firmă, trebuie să știi că orice firmă nou înființată are statutul de microîntreprindere. În anul 2020, o microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplinește, în mod cumulativ, la data de 31 decembrie a anului fiscal 2019, următoarele condiții din Codul fiscal:

  • a realizat venituri care n-au depășit echivalentul în lei al sumei de un milion de euro (4.779.300 lei);
  • capitalul social este deținut de persoane, altele decât statul și unitățile administrativ-teritoriale;
  • nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată la Registrul Comerțului sau la instanțele judecătorești.

Deci, companiile care obțin venituri sub un milion de euro se încadrează la regimul de impozitare micro. Firmele care au afaceri de la un milion de euro în sus se încadrează la regimul de impozitare a profitului. Evident, cota de impozitare diferă. Pentru firmele cu afaceri peste un milion de euro impozitul pe profit este de 16%. Impozitul pe profit pentru o microîntreprindere variază între 1% (dacă firma are cel puțin un salariat) și 3% (dacă firma nu are niciun salariat).

În opinia Ruxandrei Vișoiu, avocat și partener în cadrul biroului de avocatură R&R Partners Bucharest, cea mai bună opțiune pentru majoritatea antreprenorilor este SRL-ul. Tocmai pentru că microîntreprinderea plătește taxe la stat foarte reduse. În plus, este cel mai ieftin mod de a-ți deschide firmă, deoarece capitalul social pentru înființare este de numai 200 de lei.

Nu contează dacă ești pe servicii sau producție, avantajele sau dezavantajele sunt doar pe partea fiscală și acces la bani

ne-a precizat Ruxandra.

O altă opțiune este înființarea unui PFA, sau persoană fizică autorizată. ”Aceasta are taxe mai ridicate decât un SRL și nu are toate beneficiile sale, precum limitarea răspunderii fondatorului, însă PFA-ul este însă mai ușor de administrat. Fondatorul poate chiar să își țină singur contabilitatea, dacă dorește, având astfel costuri mai reduse la administrare”, spune Ruxandra.

SRL sau PFA: avantaje și dezavantaje

Așa cum spuneam, capitalul social necesar pentru înființarea unui SRL este de 200 de lei. Foarte accesibil, mai ales dacă îl comparăm cu cel pentru un SA, care este de 90.000 de lei.

Capitalul social este o sumă de bani pe care asociații firmei o depun în contul bancar al firmei. Chiar dacă la înființarea firmei nu există acest cont, banii trebuie depuși înainte de înființare. Pentru a putea deschide contul de capital social, trebuie să mergi la bancă și să ai la tine actul constitutiv al firmei. Banca îți va deschide un cont temporar în baza actului constitutiv. Dara cest cont temporar se va transforma în contul firmei. după ce deschizi acest cont și depui capitalul social, poți merge la Registrul Comerțului să înființezi firma. Acești bani din capitalul social vor fi folosiți de firmă pentru a-și desfășura activitatea.


Nu uita să te abonezi la newsletterul Viața de freelancer


În cazul unui PFA, sau a unei întreprinderi individuale, nu este nevoie să depui un capital social. Însă, pentru a delimita banii de pe firmă de cei privați, ar fi bine să deschizi un cont pe firmă după înființarea ei, în care să faci încasările, și să ții într-un alt cont separat banii ”pe persoană fizică neautorizată”.

Ruxandra Vișoiu mai identifică o serie de avantaje și dezavantaje de care ar trebui să ținem cont în momentul în care luăm decizia înființării firmei:

  • la PFA ai acces la banii din firma instant. La SRL trebuie să aștepți dividendele la final de an sau de trimestru;
  • la PFA, contabilitatea e puțin mai simplă și poți să o faci singur, dacă vrei, și să nu plătești contabilul. La SRL este mult mai greu și este obligatoriu ai contabil de plătit;
  • taxele sunt mult mai mari la PFA, aproximativ o treime cu totul. La SRL taxele sunt doar 1% sau 3% din venit, plus impozitul pe care îl plătești pentru dividende;
  • cheltuielile pe care le ai cu SRL-ul vs. cheltuielile pe care le ai cu PFA-ul sunt similare. Poți să ai angajați atât ca PFA, cât și ca SRL. Singura cheltuială cu adevărat diferită este cea cu contabilul.

Ce trebuie să mai ai în vedere

Lucruri de care e nevoie să mai ții cont în luarea unei decizii privind deschiderea unui SRL sau a unui PFA:

  • în cazul unui PFA, proprietarii firmei răspund în caz de insolvenţă cu averea proprie. Asociaţii în cadrul unui SRL răspund doar cu patrimoniul înregistrat al companiei.
  • numărul de asociaţi într-un SRL este limitat la 50, însă o persoană fizică sau juridică poate să fie asociat unic.
  • cum faci achizițiile în cadrul firmei? vorbești cu providerul, dar ai grijă să ceri factură fiscală ca să treci cheltuiala în contabilitate. Este o chestiune pe care trebuie o discuți cu contabilul tău, iar el te va lămuri de exemplu, când trebuie să ceri bon fiscal, când nu, când poți trece cheltuiala și fără să ai factură fiscală.
  • cum scoți bani din firmă? La PFA pur și simplu îi cheltuiești din cont. La SRL îți dai dividende ca și asociat, pe care le pui în contul tău personal. Din contul personal poți să faci ce vrei cu banii. În SRL, orice cheltuială trebuie justificată.
  • SRL-ul care are angajați va mai plăti, pe lângă salariul net al angajaților, și contribuțiile din sarcina angajatului (CAS, CASS, Impozit) și contribuția din sarcina angajatorului (CAM). CAS este contribuția individuală de asigurari sociale și este 25%. CASS este contribuția de asigurări sociale de sănătate și este 10%. Impozitul este 10%. Iar CAM este contribuția asiguratorie pentru muncă și este 2.25%.
  • SRL-ul sau angajații săi pot beneficia de anumite facilități fiscale dacă sunt îndeplinite anumite criterii de eligibilitate. Facilități fiscale ar fi: deducere personală; scutire de la plata impozitului pe veniturile de natură salarială pentru programator / persoane cu handicap; indemnizație de inserție; sume de la stat pentru angajarea șomerilor sau absolvenților; scutire de la plata contribuțiilor la nivelul salariului minim pe economie pentru angajații elevi / studenți / ucenici / pensionari / cu alte CIM-uri /; scutiri pentru angajații din domeniul construcțiilor, dacă sunt respectate anumite criterii.
  • PFA-urile nu trebuie să depună atât de multe declarații lunare ca un SRL.
  • În cazul în care dorești să închizi un PFA lucrurile sunt mult mai simple pentru că nu ai alți aociați. În cazul închiderii SRL-ului, toți asociații trebuie să fie de acord, iar banii din firmă trebuie împărțiți între toți.

În încheiere

Vă mai spunem un lucru legat de PFA, și anume despre PFA în sistem real versus PFA normă de venit. acestea sunt două concepte despre care ați auzit cu siguranță și care vă pot fi de interes, mai ales dacă activați în domeniul IT.

La începutul acestui an informațiile în ceea ce privește taxarea PFA-urilor arătau așa:

  • PFA-ul plătește 25% ca CAS la o bază aleasă de venit, dar care nu poate fi sub valoarea salariului minim.
  • PFA-urile care vor să se asigure voluntar la sănătate, nedepășind plafonul de venituri plătesc CASS astfel:
    • dacă declarația unică era depusă până la data de 15 martie 2020, se datora CASS de 1.338 de lei (cota de 10% se aplică la o bază de calcul de șase salarii minime brute pe țară); anul trecut suma era de 1.248 de lei;
    • dacă se depune declarația unică după data de 15 martie 2020, se datorează CASS folosindu-se o bază de calcul echivalentă cu valoarea salariului minim brut pe țară (2.230 de lei), înmulțită cu numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declarației unice următor (15 martie 2021), inclusiv luna în care se depune declarația.

Ascultă Viața de Freelancer PODCAST pe:

Anchor.fm, Spotify, Apple Podcast și Soundcloud


Până la urmă, entitatea juridică sub care alegi să îți desfășori business-ul de freelance ține de preferințele tale. Probabil dacă întrebi 5 cunoscuți, vei primi răspunsuri și sfaturi diferite. Ce trebuie să ții minte este faptul că oricât de intimidant poate să pară totul la început, în timp te obișnuiești cu ele. Și îți dai seama că nici facturile, nici contractele și nici taxele nu sunt atât de groaznice pe cât păreau. Mai ales dacă ai un business de servicii și apelezi la serviciile unui contabil.