Freelancerul – arma secreta a brand managerului
Sumar articol
Share
Un profesionist independent, adica un freelancer, este prietenul cel mai bun al directorilor de marketing, brand managerilor sau antreprenorilor responsabili de comunicarea brandului.
Hai sa lamurim un pic la ce fel de profesionisti independenti sau freelanceri ne referim. Piata de freelanceri este ca orice alta piata: are si nestemate si poame rele. Azi vorbim despre freelancerii cu experienta care livreaza bine, la timp si lucreaza de calitate.
Asadar, de ce ai alege sa lucrezi cu profesionist independent sau freelancer?
1. Un freelancer este unul dintre cele mai valoroase asseturi de business ale tale
Valoarea unui profesionist independent, pentru tine ca om de marketing, nu trebuie subestimata. Am putea chiar sa spunem ca un freelancer de calitate este printre cele mai valoroase resurse ale tale, ca marketing manager. De ce? Pentru ca freelancerul respectiv lucreaza PENTRU TINE, nu pentru angajatorul tau.
Asadar, cand tu iti vei schimba jobul, cel mai probabil freelancerul va alege sa lucreze in continuare cu tine, nu va ramane sa lucreze cu angajatorul tau. Un specialist independent care lucreaza bine cu tine poate sa fie o parte importanta a brandul tau personal de om de marketing. Pentru ca el te ajuta sa faci lucrurile sa se intample asa cum au nevoie superiorii tai. Un freelancer bun iti va creste productivitatea, iti va face bine la buget si se va stradui mereu sa te ajute sa rezolvi lucrurile. El poate fi asul tau din maneca.
2. Ai sanse mari sa gasesti un freelancer de nisa
Adica pe cineva specializat pe domeniul brandului tau. Spre deosebire de agentii, care lucreaza cu foarte multe tipuri de clienti pe foarte multe tipuri de proiecte, freelancerii au tendinta sa se specializeze. Fie pentru ca anumite domenii le plac mai mult, fie pentru ca pur si simplu sunt foarte buni pe domeniul respectiv, multumita educatiei sau pregatirii lor. De exemplu, pentru un freelancer care a absolvit Facultatea de Drept si apoi a intrat in publicitate, va fi infinit mai usor sa lucreze cu firme de avocatura sau orice tine de domeniul juridic. Pentru ca intelege domeniul foarte bine. La fel, poti sa gasesti un freelancer caruia ii place adrenalina din retail si este foarte bun in situatiile de criza sau in cele cu deadline-uri stranse.
3. Cea mai longeviva relatie profesionala a ta poate fi cu un freelancer
Atunci cand decizi sa lucrezi cu un freelancer, alegi sa construiesti si sa investesti intr-o relatie pe profesionala pe termen lung. Freelancerul lucreaza pentru tine, nu pentru compania la care lucrezi tu. Si te va urma la fiecare schimbare de job. El este cel care te asigura ca iti vei face munca la o calitate constanta si ca vei creste constant, chiar daca iti vei schimba angajatorul. Freelancerul te cunoaste foarte bine. Stie ce preferinte ai, a invatat exact cum sa inteleaga feedback-ul pe care il dai. In plus, poti sa vorbesti deschis cu el si in situatii de criza te va ajuta aproape mereu. Va fi mereu de partea ta si se va stradui ca lucrurile sa iasa bine pentru ca succesul lui depinde de succesul tau in companie.
Gandeste-te pe termen lung si alege freelancerul cu care colaborezi plecand de la ideea ca veti avea o relatie de lunga durata, nu doar un proiect impreuna. Chiar daca agentia cu care lucreaza compania la care esti livreaza foarte bine, cu totii stim ca angajatii din agentiile de publicitate si de marketing tind sa migreze. Este o industrie in care oamenii sa muta din loc in loc sau pleaca de tot din agentie si aleg sa devina freelanceri.
Daca vrei sa lucram impreuna, scrie-ne.
4. Ai costuri mai mici si ROI mai mare
Un cost mai mic pentru planificare si creatie inseamna mai mult buget pentru media sau productie. Gestionarea eficienta a resurselor financiare este dovada suprema ca esti valoros pentru compania in care lucrezi. Pentru ca demonstrezi eficienta si capacitatea de a face multe cu putinul care ti se da. Stii bine cat de importante sunt aceste calitati in companii.
Freelancerii au in general un overhead mic. Daca au un micro business, au foarte putini angajati spre deosebire de agentii. Ba chiar este posibil sa nu aiba niciun angajat, lucrand doar colaborativ cu altii freelanceri. Nu au un sediu opulent cu care sa-si impresioneze potentialii clienti si se concentreaza mai mult pe munca pe care o fac decat pe locul de unde o fac. Agentiile trebuie sa se ocupe de mai multi clienti si sa se asigure ca isi acopera costurile si pentru angajatii care nu lucreaza pe brandul tau.
Freelancerul are aceleasi tipuri de cheltuieli ca o agentie, dar sunt infinit mai mici
Atunci cand lucrezi cu un freelancer, platesti doar serviciile pe care ti le ofera atunci cand ai nevoie de ele. Dar ia in calcul faptul ca si un freelancer are cheltuieli. Chiar daca nu are un birou oficial, trebuie sa lucreze de undeva, undeva care de cele mai multe ori costa. Si nu uita faptul ca atunci cand incaseaza niste bani, o mare parte din ei se vor duce catre stat. Freelancerii profesionisti au entitati juridice sub care colaboreaza cu companiile. Si aceste entitati juridice sunt supuse acelorasi taxe ca orice alt SRL. De asemenea, cei mai multi sunt angajati in propriul SRL pentru a beneficia de mica pensie la un moment dat si de asigurarea de sanatate. Asadar, atunci cand primesti un cost de la un freelancer priveste-l simplu asa: SERVICIILE PE CARE TI LE OFERA + CHELTUIELI DE LOCATIE + TAXE.
Cu toate acestea, costurile sa angajezi un freelancer sunt infinit mai mici decat sa angajezi o agentie. Iar munca pe care o fac este la calitate comparabila. Uneori chiar mai buna pentru ca isi permit sa lucreze mai meticulos la proiecte.
5. Oamenii buni incep sa migreze spre freelance
Cu pasi foarte mici, dar foarte siguri, agentiile de publicitate incep sa nu mai fie atat de sexy pentru profesionistii buni la ce fac. Multi dintre ei prefera sa lucreze independent pentru ca nu-si doresc sa fie legati de o singura companie sau locatie. Unii nu-si doresc sa lucreze la programul la care o agentie ii obliga sa lucreze. Motivele sunt foarte multe, dar majoritatea se rezuma la libertate/flexibilitate.
De multe ori chiar si agentiile apeleaza la freelanceri atunci cand au nevoie de un skill specializat pe un proiect, skill care nu este disponibil printre angajatii din agentie.
O agentie nu va putea niciodata sa iti ofere grija si atentia pe care un freelancer o dedica proiectului tau sau tie, pentru ca nu au aceeasi motivatie.
Mai putini clienti inseamna mai multa atentie
Un freelancer iti va livra mereu calitate. Pentru ca munca pe care o face este singura lui carte de vizita si se reflecta cu fidelitate asupra lui. Daca nu livreaza bine, nu va mai fi recomandat si catre alti clienti. Prin urmare, nu va mai avea proiecte si, evident, nici bani. Aceasta este o motivatie foarte puternica si poti sa te folosesti de ea pentru a castiga loialitatea specialistului independent cu care lucrezi. Daca livreaza bine, recomanda-l si altora. Iti va fi recunoscator si se va stradui mai mult sa intretina relatia voastra si sa te ajute sa iti faci treaba bine.
O agentie nu va putea niciodata sa iti ofere grija si atentia pe care un freelancer o dedica proiectului tau sau tie, pentru ca nu au aceeasi motivatie. O agentie are oameni care cauta mereu clienti noi sa-i inlocuiasca pe cei cu care nu mai colaboreaza sau sa scaleze business-ul. Un freelancer, atunci cand este in cautare de clienti, pierde ore pretioase de munca si, implicit, bani. Pentru ca el face pe toate: si vanzari si executie si promovare si bugetare. Asadar, daca este in procesul de vanzari, nu are cand sa lucreze si nu are ce sa factureze. Interesul freelancerului esta ca tu sa fii multumit, de aceea va fi atent cu tine si nevoile tale si va fi mult mai responsive decat agentia.
6. Tu si proiectele tale veti avea prioritate
Agentiile de publicitate prioritizeaza in functie de bugetele si imaginea clientilor lor. Chiar daca au destul cat sa-si acopere costurile si fac si profit, sunt mereu in cautarea CLIENTULUI. CLIENTUL este un super-brand, acel brand mare cu renume si bugete pe masura, cum ar fi McDonald’s, Coca-Cola, Pepsi, Nike, Apple, Samsung, Google, Amazon, Red Bull, Toyota si multe altele. Sigur, in Romania unele super-branduri din afara investesc mult mai putin, dar intelegi la ce ne referim cand spunem CLIENTUL. Pentru acest CLIENT, agentia va dedica cei mai buni oameni, de la client service pana la creatie si productie. Si ii vor dedica cel mai mult timp.
Cand colaborezi cu un freelancer, tu esti CLIENTUL pentru el. De cele mai multe ori freelancerii cauta un venit constant, de aceea vor avea 1-2-3 clienti cu care lucreaza pe fee lunar si vor lua doar cateva proiecte pe langa. In aceasta ecuatie, clientul cu care are cea mai de durata relatie va avea prioritate. In realitate, indiferent de relatia pe care o au cu clientii, avand mai putini si avand nevoie de un cash flow mai mic decat agentia, freelanceri le pot acorda mult mai multa atentie si grija tuturor celor cu care colaboreaza. Astfel, modificarile sunt livrate mult mai repede, intrebarile primesc raspuns mult mai repede. Pentru ca atunci cand clientul (adica omul de marketing) o duce bine si freelancerul o duce bine.
7. Discuti direct cu cel care face proiectul tau
Colaborarea cu un freelancer este mult mai eficienta din punct de vedere comunicare. Cand lucrezi cu o agentie, ai rar ocazia sa discuti direct cu omul care va gandi si executa campania ta sau materialul de care ai nevoie. Relatia ta este mai degraba cu omul de client service care transmite mai departe ce a inteles el din ce i-ai explicat tu. Cerintele si modificarile tale trec prin cel putin un filtru inainte sa ajunga la creativul care le va executa. Intrebarile si nelamuririle pe care creativul le are in legatura cu proiectul tau vor trece si ele prin cel putin un filtru pana ajung la tine.
Relatia ta cu freelancerul este de cele mai multe ori una directa. Procesele de lucru le puteti stabili impreuna si vei avea garantia ca totul se va desfasura simplu si eficient. Comunicarea directa cu cel care gandeste si executa proiectul tau iti salveaza timp, bani si nervi. Si vei avea ocazia sa intelegi mai bine procesul de gandire al creativului si sa dezvoltati impreuna campanii din ce in ce mai bune. El va invata de la tine si tu vei invata de la el. Lucru care va va transforma intr-o echipa minunata. Nu uita, freelancerul cu care colaborezi este specialist in ceea ce face si are tot interesul sa iti propuna cele mai bune solutii.
8. Un freelancer este destul de flexibil
Ce inseamna ca freelancerul se va stradui ca proiectele tale sa iasa bine? Inseamna ca atunci cand e nevoie sa lucreze mai mult, o va face. Exista freelanceri care nu au un program de lucru stabil. Insa exista si freelanceri care lucreaza mult mai eficient tinandu-se de un program fix.
De exemplu, unii lucreaza intre 12:00 si 21:00. Sau intre 7:00 dimineata si 15:00. Unii prefera sa aiba doua sesiuni de lucru pe zi, una dimineata si una seara. Fiecare freelancer are un sistem in care este cel mai eficient. Dar indiferent de acest sistem, atunci cand ai nevoie ca el sa lucreze dupa alt program decat cel cu care este obisnuit, o va face fara probleme. Este dispus sa lucreze 12 ore pe zi intr-o saptamana ca sa fie sigur ca proiectul iese bine si la timp. Insa ia in calcul ca dupa un astfel de efort, va avea nevoie si de niste zile mai linistite.
9. Ai parte de perspective noi pe toate planurile
Cel mai mare avantaj al unui freelancer este libertatea. Poate lucra de oriunde din lume unde exista internet. Poate lucra cu o variatate mai mare de clienti, inclusiv din alte tari. Profesionistii care lucreaza in sistem freelance sunt de obicei oameni curiosi si curajosi. Sunt mereu deschisi sa invete lucruri noi si sa experimenteze lucruri noi. Fie ca vorbim despre viata profesionala, fie ca vorbim despre viata personala. Tind sa-si traiasca viata din plin si faca doar lucruri care ii pasioneaza. Astfel ajung sa se specializeze. Isi fac mereu proiectele cu drag si dedicare si livreaza la o calitate greu de egalat de cineva care lucreaza la un proiect din obligatie sau doar ca sa incaseze un salariu.
Serviciile pe care ti le poate oferi un freelancer
Multumita dezvoltarii tehnologice, exista multe domenii in care oamenii isi permit sa lucreze ca freelanceri. Insa cele mai populare domenii sunt publicitatea, marketingul, designul si IT-ul. Pentru un om de marketing sunt domeniile perfecte.
Noi, freelancerii fondatori ai viatadefreelancer.ro, suntem oameni cu experienta in agentii mici si mari din tara. Dar avem si experienta clientilor internationali. Serviciile pe care ti le putem oferi sunt strategie si creatie in digital, precum si consultanta pe campaniile de digital si ATL. Gama completa de servicii este disponibila aici.